3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel indraai
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 september 2007 01:44 AM
  [ # 31 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Ries schreef:

Nou zeg, zo heeft Citroën dat nooit bedoeld Cool

of juist wel, maar vraagt de markt om stomme duitse stuiterbakken…

hierop is de Xm ontworpen, met die kogels erin kan dat niet meer Wink
http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88
een goede Xm stuitert niet, en is een stuk zachter geveerd dan bijv een CX GTi.

rijd eens in een Traction/ID/DS/CX/GS/A ,alles wat daarna kwam werd stap voor stap stijver en stugger..

Het veersysteem van de DS (en de Eend) is juist ontwikkeld omdat de TA te hard, te sportief was (in de ogen van Paul Magès). Niet zo gek als je bedenkt dat de torsiestaaf-vering later o.m. in de porsche 911 opdook Laughing

vanwege de hoogte sensor schakeld de ECU bij extreme beweging van 1 wiel, de 3e bol uit.

Dit is de zogenaamde lekke band beveiliging: bij een plotselinge grote invering (>50mm iirc) gaat de boel naar hard. NB. De Xm heeft per as één hoogtesensor.

de mate waarin de 3e bol ingeschakeld word, beinvloed de dwarsstabiliteit.

Lijkt me logisch, middenbol eruit betekent ook dwarsverbinding dicht. Dus niet alleen vering op hard maar ook beperkte anti-rol. Het rolgedrag in HARD is heel anders dan in ZACHT.

In ZACHT is de links-rechts verbinding open, de rolweertstand komt volledig uit de stabilisator stang, de roldemping komt uit de dempers in het middenblok.
In HARD is de links-rechts verbinding dicht, de rolweerstand komt voor een groot deel uit de buitenbollen, bovenop de stijfheid van de stabi. De demping komt volledig uit de dempers in de voet van de buitenbollen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 12 september 2007 03:17 AM
  [ # 32 ]

Tja, het lijkt me toch leuk om een schakelaar te hebben (zeker bij een type 2) die de boel in normaal-stand of juist sport-stand forceert, ongeacht wat de computer wil. Weer een leuk soldeer-klusje Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 12 september 2007 03:49 AM
  [ # 33 ]
Lampie schreef:

Tja, het lijkt me toch leuk om een schakelaar te hebben (zeker bij een type 2) die de boel in normaal-stand of juist sport-stand forceert, ongeacht wat de computer wil. Weer een leuk soldeer-klusje Wink

is goed gaan ik voor je uitvinden..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 september 2007 12:19 PM
  [ # 34 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Lampie schreef:

Tja, het lijkt me toch leuk om een schakelaar te hebben (zeker bij een type 2) die de boel in normaal-stand of juist sport-stand forceert, ongeacht wat de computer wil. Weer een leuk soldeer-klusje Wink

is goed gaan ik voor je uitvinden..

mvgr wupke Wink

Simpel, als je de sensor van het gaspedaal onderbreekt met een schakelaar, kan je hem op de sport-stand forceren. Trek de stekker maar eens los en ga ermee rijden, maar als er al iets mee mis was, merk je niets…...Omdat ‘ie al in de sport-stand staat

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 12 september 2007 04:00 PM
  [ # 35 ]

De normaal-stand werkt… nogmaals, het verschil met sportstand is duidelijk te merken, ook na een lange rit.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 12 september 2007 08:29 PM
  [ # 36 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Lampie schreef:

Tja, het lijkt me toch leuk om een schakelaar te hebben (zeker bij een type 2) die de boel in normaal-stand of juist sport-stand forceert, ongeacht wat de computer wil. Weer een leuk soldeer-klusje Wink

is goed gaan ik voor je uitvinden..

mvgr wupke Wink

Ach, moet toch niet zo moeilijk zijn als je bekend bent met de sturing van de hydractiefbollen?

Iets van een 3-standenschakelaar, in de middenstand geeft die het gewone signaal aan de hydractiefbollen door, in stand hard onderbreekt ie en in stand zacht stuurt ie dat pulssignaal naar de bollen.

Dan weet ik zelf alleen niet waartussen die schakelaar moet komen, en of dat pulssignaal gegenereerd moet worden, of van de hydractiefcomputer is af te halen. Of dat je gewoon bepaalde signalen naar de hydractiefcomputer kunt sturen - zoals gaspedaalsensor onderbreken. En gaat ie nou in hard of juist in zacht als je een deur opendoet?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2007 12:14 PM
  [ # 37 ]
Lampie schreef:

En gaat ie nou in hard of juist in zacht als je een deur opendoet?

Een deur of de achterklep open zetten forceert de comfort-stand en dat is al vele malen hier op het forum langsgekomen…....

Die 3 standen schakelaar is gewoon een absurd idee. Als je hydractief gewoon werkt zoals het moet, heb je geen beunhazen-methode nodig.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 13 september 2007 08:56 PM
  [ # 38 ]
Willem schreef:

Die 3 standen schakelaar is gewoon een absurd idee. Als je hydractief gewoon werkt zoals het moet, heb je geen beunhazen-methode nodig.

Je hebt gelijk, eigenlijk moet er een Lexia-computer in m’n auto gemonteerd worden, dan is die hele schakelaar overbodig en heb ik nog veel meer overzicht en controle over m’n wagen dan alleen met die schakelaar. Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 12:06 AM
  [ # 39 ]

leuk! een zelf diagnostikerende XM Very Happy

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 september 2007 12:41 PM
  [ # 40 ]
Lampie schreef:

Je hebt gelijk, eigenlijk moet er een Lexia-computer in m’n auto gemonteerd worden, dan is die hele schakelaar overbodig en heb ik nog veel meer overzicht en controle over m’n wagen dan alleen met die schakelaar. Wink

Door de antieke OBD van de XM, kan je met een Lexia weinig of niks aanpassen.

Gewoon een paar 1N5408 Diodes plaatsen van een duppie per stuk

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 15 september 2007 03:35 PM
  [ # 41 ]

Die 3 standen schakelaar is gewoon een absurd idee

Dat dacht ik ook. De vering, demping, besturing, rijcomfort, veiligheid van de XM worden allemaal computer bestuurd. Het enige wat de eigenaar van de wagen moet doen is zorgen dat alles werkt, dwz. verantwoord onderhoud verrichten. Ben je het niet eens met hoe Citroen de auto heeft ontworpen en geconstrueerd dan zal toch een 3-standen schakelaartje dat razendsnelle reakties van de computer probeert te overbruggen geen oplossing bieden.
Gele draadjes re-routen, opboren van dempers, monteren van ‘verkeerde’ bollen, verwijderen van veertjes, etc. zijn schijnoplossingen en zullen nooit een echte satisfaktie geven en je kan dan beter een Volvo of een Renault aanschaffen. Deze wagens, en dat mogen we niet ontkennen, bieden ook een extreem goed veergedrag - op de Nederlandse wegen althans.
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat veel mensen die we hier ontmoeten op dit forum een XM aanschaffen, aangetrokken door het aura van de status van de XM als topmodel van de Citroen reeks in de 90-er jaren, gecombineerd met de huidige rock-bottom prijzen. De vaak belachelijk lage prijzen zijn vaak een garantie voor een wagen waaraan van alles mankeert en hoewel dat dikwijls zaken zijn die niet zo moeilijk zijn om op te lossen, kan dat toch niet zonder een dosis expertise en geduld. Het is de enkeling die niet bekend is met de ware karakteristieken van de XM, in het bijzonder de serie 2 modellen, die allerlei oplossingen tracht te bedenken om de auto naar zijn hand te zetten dmv methodes die alleen maar afdoen aan de goede kanten van deze wagen.
Een XM proberen te programmeren dan wel wijzigen, zodat zij rijdt als een combinatie (bepaal zelf uw keuze) van een GS, DS, CX, BX, is een onbereikbaar ideaal. Ik weet, een gerespecteerd lid van dit forum gaat hier heel ver mee, maar het resultaat is geen XM meer. Mijn bescheiden mening met alle respekt.
De leuke kant van dit forum is natuurlijk dat we eindeloos kunnen doorgaan over dit soort zaken Exclamation

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 september 2007 08:49 PM
  [ # 42 ]

in casu..

een XM die stuiterd..
ok ronde bollen controle + vullen vervangen waar nodig..

nog weer stuiterd,,, eigenaar niet blij ik niet blij…

rondje spoelen, en dan echt spoelen 7 ltr LHM,, en anderhalf uur rondpompen… ja dat is het echte spoelen !!!


verbetering maar nog niet je dattte..

wederom HR regelaars schoonmaken, eea smeren..

weer 1000 kms verder,, de veerbollen vervangen door bollen van een XM die niet HA is,,
verrek, nu wel..

daarnaast dus uitlees actie Hp vering,, 0 storing,, tja,, euh,, kwee nie,, alles doorgemeten, alles fijn,, alles ZOU moeten werken,, maar ding verdomt het..

aansturing van de hydrokleppen,, OK,, kleppen OK,, de electromagneten ook..

wat nu?

ding maar laten stuiteren? of toch maar die XM non hydractief veerbollen eronder?

mvgr wupke: Wink ergens is een einde in het eindeloos storing zoeken in het HA systeem,,,,K 1 dag puzzelen, zelfs 2, fijn,, maar als je dan nog geen verbetering hebt,, wat dan?

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 september 2007 11:59 PM
  [ # 43 ]
Jan-hendrik schreef:

Die 3 standen schakelaar is gewoon een absurd idee

Dat dacht ik ook. De vering, demping, besturing, rijcomfort, veiligheid van de XM worden allemaal computer bestuurd. Het enige wat de eigenaar van de wagen moet doen is zorgen dat alles werkt, dwz. verantwoord onderhoud verrichten. Ben je het niet eens met hoe Citroen de auto heeft ontworpen en geconstrueerd dan zal toch een 3-standen schakelaartje dat razendsnelle reakties van de computer probeert te overbruggen geen oplossing bieden.
Gele draadjes re-routen, opboren van dempers, monteren van ‘verkeerde’ bollen, verwijderen van veertjes, etc. zijn schijnoplossingen en zullen nooit een echte satisfaktie geven en je kan dan beter een Volvo of een Renault aanschaffen. Deze wagens, en dat mogen we niet ontkennen, bieden ook een extreem goed veergedrag - op de Nederlandse wegen althans.
Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat veel mensen die we hier ontmoeten op dit forum een XM aanschaffen, aangetrokken door het aura van de status van de XM als topmodel van de Citroen reeks in de 90-er jaren, gecombineerd met de huidige rock-bottom prijzen. De vaak belachelijk lage prijzen zijn vaak een garantie voor een wagen waaraan van alles mankeert en hoewel dat dikwijls zaken zijn die niet zo moeilijk zijn om op te lossen, kan dat toch niet zonder een dosis expertise en geduld. Het is de enkeling die niet bekend is met de ware karakteristieken van de XM, in het bijzonder de serie 2 modellen, die allerlei oplossingen tracht te bedenken om de auto naar zijn hand te zetten dmv methodes die alleen maar afdoen aan de goede kanten van deze wagen.
Een XM proberen te programmeren dan wel wijzigen, zodat zij rijdt als een combinatie (bepaal zelf uw keuze) van een GS, DS, CX, BX, is een onbereikbaar ideaal. Ik weet, een gerespecteerd lid van dit forum gaat hier heel ver mee, maar het resultaat is geen XM meer. Mijn bescheiden mening met alle respekt.
De leuke kant van dit forum is natuurlijk dat we eindeloos kunnen doorgaan over dit soort zaken Exclamation

Ik denk niet dat Citroën dat zo bedoeld heeft dat jij daar zo’n lang verhaal van maakt…

Jules de Korte   Cool

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 september 2007 12:17 AM
  [ # 44 ]

hej huu hoowww..\\

het idee van troen jaren 60 en 70 was, soepel veren..

dan kom je in de jaren 70/80 en komt de eland proef om de hoek,
dweilen en hellen in bochten..

dus stijver die vering.

dan maar hydractief erop, wat het midden houd tussen soepel en stijf..met 1 nadeel..

het nadeel =.. als het stuk is gaat het op stijf..

daarnaast dat 90% van alle HP geveerde troenen nooit de aandacht kregen welk een HP geveerd systeem moest hebben.

gevolg, stijve truttenschudders..

en de XM is een baggerbak pur sang qua kwaliteit, zeker als je hem afsteekt tegen zn tegenhanger welke kleiner is, maar de Xantia heeft aanzienlijk minder problemen met het HP spul, laat staan de electriek.

nu kun je 2(tegenwoordig 3) kanten op.
of je investeert een pittig bedrag om het idee van citroen weer te laten werken.
of je zet de 3e bol vast.
of je zet op de 4 veerpoten NON active veerbollen en vergeet de 3e bol per as, dus ook het hydroactive veren.

en als je met een platte 3e bol rijd, en je zet er 4 NON active veerbollen op, heb je hetzelvde als een XM/Xantia zonder HA.. dus whats the prublem?

welke de beste is ,is de keuze van de eigenaar.

maar blijven stuiteren is niet de oplossing miz.

mvgr wupke

Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 september 2007 12:31 AM
  [ # 45 ]

Dat van die baggerbak zal ik maar vergeten, maar in mijn ogen heb je voor de rest gelijk.

Zou het niet zo maar kunnen zijn dat de ingenieurs van Citroën hun best hebben gedaan maar gewoon niet beter konden?

Ik heb eens een ID uit 61 gestript tot op zijn onderbroek en wat ik over had was een klont ijzer en 200 kilo kit.
Heeft Citroën dat zo bedoeld? Nee, ze konden de boel niet beter passend krijgen en drukten zo’n beetje overal kit in.

Dus als die auto weer in elkaar moet, zoals Citroën het bedoeld heeft, moet ik zorgen voor voldoende kit Confused

Zo is dat met dat hele hydractief ook, in opzet een leuk idee, maar helaas werkt het niet goed en maken de knutselaars het beter dan origineel.

Hoeveel gerestaureerde DS’en zijn niet beter dan toen ze de fabriek verlieten?

Mijn onderschrift staat er niet voor niets!

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook