1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Oververhitting…Nu kopen of slopen? 1.6TGI
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 640

Gepost: 15 september 2007 09:17 PM

Hoi,

Nou heb ik mijn BXje een week en nu zit ik steeds met overhitting…
Een rit van 30 km levert na 25 km al een controlelampje op (koelvloeistofniveau checken) en vervolgens iets verder gaat stop en het rode temperatuurlampje branden…

Wat er precies loos is weet ik niet, weten jullie het?

Nog wat aanvullende info:
-Koelvloeistofniveau bij wegrijden oké.
-Oliepeil bij wegrijden oké.
-Blok is droog, geen lekkages zichtbaar tot nu toe.
-Motor loopt en start goed.
-Ventilator slaat aan bij warme motor.
-Onluchtingsventiel geeft bij hete motor wel stoom.
-Bij hete motor sijpelt er koelvloeistof langs de vuldop van de radiator.
-Ook het slangetje rechttegenover de vuldop lijkt wat te pruttelen, daar waar hij het blok ingaat.

Kan dit de koppakking zijn?

Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 15 september 2007 11:19 PM
  [ # 1 ]

Kapotte waterpomp?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 16 september 2007 01:18 AM
  [ # 2 ]

Een scheur in het blok lijkt me wat overdreven… het zou eerder een verstopte radiateur kunnen zijn. Overigens is dat oranje lampje er niet voor niks… dan kun je stoppen, voordat het rode lampje gaat branden…

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 16 september 2007 02:00 AM
  [ # 3 ]

Re: Oververhittingsproblemen…

www.citrofiel.tk schreef:

Hoi,

Nou heb ik mijn BXje een week en nu zit ik steeds met overhitting…
Een rit van 30 km levert na 25 km al een controlelampje op (koelvloeistofniveau checken) en vervolgens iets verder gaat stop en het rode temperatuurlampje branden…

Wat er precies loos is weet ik niet, weten jullie het?

Nog wat aanvullende info:
-Koelvloeistofniveau bij wegrijden oké.
-Oliepeil bij wegrijden oké.
-Blok is droog, geen lekkages zichtbaar tot nu toe.
-Motor loopt en start goed.
-Ventilator slaat aan bij warme motor.
-Onluchtingsventiel geeft bij hete motor wel stoom.
-Bij hete motor sijpelt er koelvloeistof langs de vuldop van de radiator.
-Ook het slangetje rechttegenover de vuldop lijkt wat te pruttelen, daar waar hij het blok ingaat.

Kan dit de koppakking zijn?

Hans Arrow

ik hou het op de koppakking, 3/4 van de gevallen wijst dit echt wel op een join de coulasse!

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 16 september 2007 02:03 AM
  [ # 4 ]

Thermostaat?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:13 AM
  [ # 5 ]
eXpelliarMus schreef:

Thermostaat?

komt bijna nooit voor bij citroen.. je moet het natuurlijk allemaal eens bekijken, maar ik hou het op join de coulasse, ze zijn er gekend voor! hou ons op de hoogte Smile

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 16 september 2007 02:17 AM
  [ # 6 ]
nitRon schreef:
eXpelliarMus schreef:

Thermostaat?

komt bijna nooit voor bij citroen..

onzin

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:19 AM
  [ # 7 ]
hel1 schreef:
nitRon schreef:
eXpelliarMus schreef:

Thermostaat?

komt bijna nooit voor bij citroen..

onzin

dat zal wel Wink ik werk in een garage en ik heb nog maar 1x een thermostaat moeten steken in een citroen, en dan nog niet omdat hij kapot was, maar omdat hij lekte bij een xantia!

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 16 september 2007 02:25 AM
  [ # 8 ]

maar ik hou het op join de coulasse, ze zijn er gekend voor!

Hier zijn er geen auto’s gekend voor joins de culasse… maar de bx 14’s hebben er wel eens last van, bij de 16 TGI (gaat ‘t hier toch om?) komt ‘t volgens mij bijna nooit voor.

En dan is de kans wat groter dat ‘t om iets lulligs gaat als een verstopte radiateur.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:27 AM
  [ # 9 ]
Harm schreef:

Hier zijn er geen auto’s gekend voor joins de culasse… maar de bx 14’s hebben er wel eens last van, bij de 16 TGI (gaat ‘t hier toch om?) komt ‘t volgens mij bijna nooit voor.

En dan is de kans wat groter dat ‘t om iets lulligs gaat als een verstopte radiateur.

idd de bx 14 heb ik het ook over, heb er al zeker meer dan 20 moeten doen, ... altijd hetzelfde probleem, en ook de oorzaak

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 16 september 2007 02:28 AM
  [ # 10 ]
Harm schreef:

Was het niet joint de coulasse?

Hoe de schrijfwijze in het wijn en kaasland ook is, ik hou het ook op de hoofdafdichting.

Test

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:31 AM
  [ # 11 ]
Thijsvandebles schreef:
Harm schreef:

Was het niet joint de coulasse?

Hoe de schrijfwijze in het wijn en kaasland ook is, ik hou het ook op de hoofdafdichting.

me 2

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 16 september 2007 02:32 AM
  [ # 12 ]

En 1600’s worden wel degelijk geplaagd door zulks.
Redeneer maar even mee:

Bij vertrek zijn alle vloeistoffen oké.
Na een rit van 25 km is de motor zeker goed op temperatuur, misschien op één plaats wel zo warm, dat er een kiertje of scheurtje gaat lekken. De druk van één van de cylinders gaat ergens het koelsysteem in. Maar een heel klein beetje. Er komt druk op het koelsysteem, en begint door zijn zwakste plek af te blazen. Juist, door de vuldop.

Als de radiator verstopt zou zijn dan koelt hij gewoon niet. Dan heb je binnen 10 km al allerlij rode lampjes disco op je dash.

Ik hou het dus op de koppakking.

Test

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:35 AM
  [ # 13 ]
Thijsvandebles schreef:

Redeneer maar even mee:

Na een rit van 25 km is de motor zeker goed op temperatuur, misschien op één plaats wel zo warm, dat er een kiertje of scheurtje gaat lekken. De druk van één van de cylinders gaat ergens het koelsysteem in. Maar een heel klein beetje. Er komt druk op het koelsysteem, en begint door zijn zwakste plek af te blazen. Juist, door de vuldop.

Als de radiator verstopt zou zijn dan koelt hij gewoon niet. Dan heb je binnen 10 km al allerlij rode lampjes disco op je dash.

dit bedoel ik, maar had geen zin om het uit te leggen, laat de auto warmdraaien en voel aan de radiator, als hij gelijk overal warm komt en de rubberen darm van de thermostaat komt warm, dan moet je niet verder zoeken, en dan nog zonder dit allemaal te doen, ben ik al zeker dat het de koppaking is, ik heb zonder te lullen al genoeg ervaring met die motoren, als er iets aankomt is het dat wel!

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 16 september 2007 02:42 AM
  [ # 14 ]
nitRon schreef:
Thijsvandebles schreef:

Redeneer maar even mee:

dit bedoel ik, maar had geen zin om het uit te leggen, laat de auto warmdraaien en voel aan de radiator, als hij gelijk overal warm komt en de rubberen darm van de thermostaat komt warm, dan moet je niet verder zoeken, en dan nog zonder dit allemaal te doen, ben ik al zeker dat het de koppaking is, ik heb zonder te lullen al genoeg ervaring met die motoren, als er iets aankomt is het dat wel!

ja ik heb ook wel eens geen zin om een totaal lang verhaal te gaan typen. maar ach, ik was pas savonds thuis van mijn werk, en het feestje waar ik henen zou gaan ging niet door vanwege ziekte der organisator. Dus stond mij niet heel erg veel meer te doen dan de hele avond thuis door te brengen. Uiteraard heb ik meer vrienden, maar die waren allemaal al elders bezig. En om met de auto verdere vrienden te gaan bezoeken daar had ik geen zin aan. Maar er draaide geen slechte film op tv, en ik heb heerlijk gekookt voor mijzelf. Dus al met al helemaal geen beroerd avondje thuis. Toen viel mijn oog op deze vraag en dacht, ach, als niemand hier nou even beredeneerd wat er aan de hand is, dan doe ik dat wel. Dan heb ik me ook nog nuttig gemaakt, en ben ik nog met iets constructiefs bezig ook.

Zie je nou wel hoe simpel het is om hier een heel verhaal neer te gaan zetten, reeds?!

Test

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 september 2007 02:43 AM
  [ # 15 ]

Very Happy

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende >