Hey,
Ik wil eigenlijk mn veerbollen voor vervangen (hij komt niet meer goed omhoog ops: ), het rare is dat ze de eene keer normaal omhoog gaat en de andere keer niet, nu wilde ik dus mijn bollen vervangen…
Ik heb vernomen dat de auto dan in de laagste stand moet 5 tot 10 min. uit moet blijven staan zodat de druk van de bollen, dan de bollen ervan afdraaien en de nieuwe erop draaien…
Is dit idd zo makkelijk of komt er toch wel meer bij kijken ?...
En zou het misschien ergens anders aan kunnen liggen ?....
Alvast bedankt voor de reacties….
Luc
Creative technology
als de auto niet meer goed omhoog komt, zou ik toch verder zoeken dan de veerbollen, zitten je veerpoten niet vast?
als je auto op rijhoogte is, kan je hem dan makkelijk induwen?
Inderdaad, dat heeft weinig met de bollen te maken… begin eens met LHM te verversen en eventueel te spoelen. Zal wel verwaarloosd zijn waarschijnlijk…
Het kan natuurlijk nooit kwaad om de bollen te vervangen, maar doe dat dan wel door nieuwe exemplaren en geen tweedehandse ofzo.
Bollen vervangen is wel een klusje waarbij je even moet weten wat je doet, maar ik heb geen zin om ‘t helemaal te typen
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Zoek eerst ff op het forum, er is al veel over geschreven.
Niet zomaar de bollen loshalen, voordat je het veersysteem drukloos hebt gemaakt, door middel van de ontlastbout (sleuteltje 12) een paar slagen geven tot je hem hoort sissen, de ontlastbout zit op de behuizing van de voorraadbol. Kan niet missen, maar lees je eerst in voordat je er aan begint!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
simpel, gewoon boutje van 12 vooraan kwarttoer losdraaien, auto op laagste stand, beter kriek je hem nog eens omhoog om de wielen van de grond te krijgen, en vervolgens zak je hem terug, dan klop je de bollen lost met hamer en beitel, en stop je er de nieuwe op, maar zoals hierboven vermeld, het zal normaal de bollen niet zijn, de regeling die vast zit vooraan? of veerpoten die vast komen te zitten, door lhm te verversen zal het probleem normaal niet opgelost zijn, er zit meer achter…
MaartenH schreef:als de auto niet meer goed omhoog komt, zou ik toch verder zoeken dan de veerbollen, zitten je veerpoten niet vast?
als je auto op rijhoogte is, kan je hem dan makkelijk induwen?
Ja ik kan haar gewoon induwen voor en ze veert ook terug duurd alleen even voordat ze weer terug begint te duwen…
Creative technology
Lijkt me toch een gevalletje vuile LHM… wanneer heb je die voor het laatst ververst?
Harm schreef:Lijkt me toch een gevalletje vuile LHM… wanneer heb je die voor het laatst ververst?
Eeeeehhhmmm ok te lang na moeten denken moet ik dus maar eens mee beginnen…. thnx alvast mocht er nog nieuws zijn horen jullie het wel…
Creative technology
de hoogteregelaar zal dan wel lekker vervuild zijn… dan zou ik ook maar eens hydraurincage gaan gebruiken om een tijdje op te rijden
Harm schreef:de hoogteregelaar zal dan wel lekker vervuild zijn… dan zou ik ook maar eens hydraurincage gaan gebruiken om een tijdje op te rijden
dit is al een zinniger antwoord dan vervuilde olie, volgens mij zal het ook die hoogteregelaar zijn, wat niet wegneemt dat je je olie moet verversen! maar dat zal in dit geval wel het probleem niet zijn, de hoogteregelaar komt nogal vaak vast te zitten! ook heb ik al tegengekomen dat de veerpoot de oorzaak is, dus ga er eens mee langs bij een specialiest in zoiets, het heeft geen zin om in het wilde weg dingen gaan te vervangen, als je op voorhand niet zeker weet dat je probleem zal opgelost zijn….
nitRon schreef:Harm schreef:de hoogteregelaar zal dan wel lekker vervuild zijn… dan zou ik ook maar eens hydraurincage gaan gebruiken om een tijdje op te rijden
dit is al een zinniger antwoord dan vervuilde olie, volgens mij zal het ook die hoogteregelaar zijn, wat niet wegneemt dat je je olie moet verversen! maar dat zal in dit geval wel het probleem niet zijn, de hoogteregelaar komt nogal vaak vast te zitten! ook heb ik al tegengekomen dat de veerpoot de oorzaak is, dus ga er eens mee langs bij een specialiest in zoiets, het heeft geen zin om in het wilde weg dingen gaan te vervangen, als je op voorhand niet zeker weet dat je probleem zal opgelost zijn….
Wat is nou eigenlijk je punt? Je doet alsof LHM verversen zo’n wild idee is? Als je BX-en niet kent, reageer dan niet?
De LHM (hier aangeduid als olie) is, indien vervuild, een grote bron van problemen. Veel BX-en hebben last van achterstallig LHM-onderhoud. De meeste problemen zoals TS die omschrijft verdwijnen inderdaad als je de LHM ververst. Sowie so is dat een (erg goedkoop en makkelijk, ook nog) punt om te starten, ook als je daarna naar een specialist toe zou willen die je nog een keer gaat vertellen dat je je LHM op tijd moet verversen.
Voor hét effect dien je wel met name de achterremmen door te spoelen, en de voorremmen mogen ook wel.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:nitRon schreef:Harm schreef:de hoogteregelaar zal dan wel lekker vervuild zijn… dan zou ik ook maar eens hydraurincage gaan gebruiken om een tijdje op te rijden
dit is al een zinniger antwoord dan vervuilde olie, volgens mij zal het ook die hoogteregelaar zijn, wat niet wegneemt dat je je olie moet verversen! maar dat zal in dit geval wel het probleem niet zijn, de hoogteregelaar komt nogal vaak vast te zitten! ook heb ik al tegengekomen dat de veerpoot de oorzaak is, dus ga er eens mee langs bij een specialiest in zoiets, het heeft geen zin om in het wilde weg dingen gaan te vervangen, als je op voorhand niet zeker weet dat je probleem zal opgelost zijn….
Wat is nou eigenlijk je punt? Je doet alsof LHM verversen zo’n wild idee is? Als je BX-en niet kent, reageer dan niet?
De LHM (hier aangeduid als olie) is, indien vervuild, een grote bron van problemen. Veel BX-en hebben last van achterstallig LHM-onderhoud. De meeste problemen zoals TS die omschrijft verdwijnen inderdaad als je de LHM ververst. Sowie so is dat een (erg goedkoop en makkelijk, ook nog) punt om te starten, ook als je daarna naar een specialist toe zou willen die je nog een keer gaat vertellen dat je je LHM op tijd moet verversen.
Voor hét effect dien je wel met name de achterremmen door te spoelen, en de voorremmen mogen ook wel.
ik heb al veel aan bx gewerkt, en je moet idd de olie verversen, MAAR ik ben ervan overtuigd dat er iets anders moet mankeren dan juist maar dat, nou wachten we wel af wie gelijk heeft
nitRon schreef:karel schreef:nitRon schreef:Harm schreef:de hoogteregelaar zal dan wel lekker vervuild zijn… dan zou ik ook maar eens hydraurincage gaan gebruiken om een tijdje op te rijden
dit is al een zinniger antwoord dan vervuilde olie, volgens mij zal het ook die hoogteregelaar zijn, wat niet wegneemt dat je je olie moet verversen! maar dat zal in dit geval wel het probleem niet zijn, de hoogteregelaar komt nogal vaak vast te zitten! ook heb ik al tegengekomen dat de veerpoot de oorzaak is, dus ga er eens mee langs bij een specialiest in zoiets, het heeft geen zin om in het wilde weg dingen gaan te vervangen, als je op voorhand niet zeker weet dat je probleem zal opgelost zijn….
Wat is nou eigenlijk je punt? Je doet alsof LHM verversen zo’n wild idee is? Als je BX-en niet kent, reageer dan niet?
De LHM (hier aangeduid als olie) is, indien vervuild, een grote bron van problemen. Veel BX-en hebben last van achterstallig LHM-onderhoud. De meeste problemen zoals TS die omschrijft verdwijnen inderdaad als je de LHM ververst. Sowie so is dat een (erg goedkoop en makkelijk, ook nog) punt om te starten, ook als je daarna naar een specialist toe zou willen die je nog een keer gaat vertellen dat je je LHM op tijd moet verversen.
Voor hét effect dien je wel met name de achterremmen door te spoelen, en de voorremmen mogen ook wel.
ik heb al veel aan bx gewerkt, en je moet idd de olie verversen, MAAR ik ben ervan overtuigd dat er iets anders moet mankeren dan juist maar dat, nou wachten we wel af wie gelijk heeft
Maar heb je dan juist nog nooit gehoord van: beginnen bij het begin, en dan wel bij de dingen die simpel zijn uit te voeren en tóch onvermijdelijk zijn?
Ik heb al zo vaak een disfunctionerende hoogteregelaar gehad; na enig vloeibaar troetelwerk knapte dat weer op. Nog nooit zo’n ding uit elkaar gehaald zelfs.
Ich bin ein Breaker
klopt want hij hoeft ook helemaal niet uit elkaar om hem los te maken, maar het is zoals je zelf zegt, als je de bx-en niet kent moet je ook niet posten, haha , nou, we wachten af op onze vriend, ik zeg ook alleen maar wat ik denk, en ik hou het bij de hoogteregelaar , of een veerpoot die dom doet.. goede nacht nog verder
nitRon schreef:klopt want hij hoeft ook helemaal niet uit elkaar om hem los te maken, maar het is zoals je zelf zegt, als je de bx-en niet kent moet je ook niet posten, haha , nou, we wachten af op onze vriend, ik zeg ook alleen maar wat ik denk, en ik hou het bij de hoogteregelaar , of een veerpoot die dom doet.. goede nacht nog verder
Wat zei je nou precies dat je naar je hoofd wilde hebben?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:nitRon schreef:klopt want hij hoeft ook helemaal niet uit elkaar om hem los te maken, maar het is zoals je zelf zegt, als je de bx-en niet kent moet je ook niet posten, haha , nou, we wachten af op onze vriend, ik zeg ook alleen maar wat ik denk, en ik hou het bij de hoogteregelaar , of een veerpoot die dom doet.. goede nacht nog verder
Wat zei je nou precies dat je naar je hoofd wilde hebben?
ahahhaha