Thijsvandebles schreef:nitRon schreef:Thijsvandebles schreef:En 1600’s worden wel degelijk geplaagd door zulks.
Redeneer maar even mee:Bij vertrek zijn alle vloeistoffen oké.
Na een rit van 25 km is de motor zeker goed op temperatuur, misschien op één plaats wel zo warm, dat er een kiertje of scheurtje gaat lekken. De druk van één van de cylinders gaat ergens het koelsysteem in. Maar een heel klein beetje. Er komt druk op het koelsysteem, en begint door zijn zwakste plek af te blazen. Juist, door de vuldop.Als de radiator verstopt zou zijn dan koelt hij gewoon niet. Dan heb je binnen 10 km al allerlij rode lampjes disco op je dash.
Ik hou het dus op de koppakking.
dit bedoel ik, maar had geen zin om het uit te leggen, laat de auto warmdraaien en voel aan de radiator, als hij gelijk overal warm komt en de rubberen darm van de thermostaat komt warm, dan moet je niet verder zoeken, en dan nog zonder dit allemaal te doen, ben ik al zeker dat het de koppaking is, ik heb zonder te lullen al genoeg ervaring met die motoren, als er iets aankomt is het dat wel!
ja ik heb ook wel eens geen zin om een totaal lang verhaal te gaan typen. maar ach, ik was pas savonds thuis van mijn werk, en het feestje waar ik henen zou gaan ging niet door vanwege ziekte der organisator. Dus stond mij niet heel erg veel meer te doen dan de hele avond thuis door te brengen. Uiteraard heb ik meer vrienden, maar die waren allemaal al elders bezig. En om met de auto verdere vrienden te gaan bezoeken daar had ik geen zin aan. Maar er draaide geen slechte film op tv, en ik heb heerlijk gekookt voor mijzelf. Dus al met al helemaal geen beroerd avondje thuis. Toen viel mijn oog op deze vraag en dacht, ach, als niemand hier nou even beredeneerd wat er aan de hand is, dan doe ik dat wel. Dan heb ik me ook nog nuttig gemaakt, en ben ik nog met iets constructiefs bezig ook.
Zie je nou wel hoe simpel het is om hier een heel verhaal neer te gaan zetten, reeds?!
Dan had je dus best tijd om je bijdrage aan de En Avant! eindelijk eens in te sturen?
Ich bin ein Breaker
onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn 1.4i
Ventilator draaide wel bij hete motor, maar pas erg laat.
En ik hoorde een constante waterval in mijn kachelradiator.
Oplossing; nieuw thermocontact, en de slang die van de kop naar het radiatorreservoir liep gemonteerd (was bij mij afgedopt).
En volgens mij (correct me if i’m wrong) lekken de koppen van deze blokken niet meestal naar buiten, en niet naar binnen? TS zegt dat zijn blok droog is.
Dus koppakking?
Een thermocontact kostte mij iets van 12 euro, dus dat is het proberen waard. Bij mijn 1.4i BX slaat nu de ventilator meteen aan als je van de snelweg afkomt, een 50 km gebied in.
-Ventilator slaat aan bij warme motor.
Ook kun je de ventilator checken door minstens 15 minuten snelweg te rijden, en meteen daarna stil gaan staan, en de motor stationair laten lopen. De ventilator zou dan binnen 2 tot 3 minuten moeten aanslaan.
Onluchtingsventiel geeft bij hete motor wel stoom.
.
-Ook het slangetje rechttegenover de vuldop lijkt wat te pruttelen, daar waar hij het blok ingaat.
Dit klinkt dus alsof er lucht in het systeem zit, anders moet er koelvloeistof uit de ventielen lopen. Dus ook eens alles goed ontluchten.
Verder kan dit een resultaat zijn van oververhitting, waarbij de koelvloeistof gaat koken en verdampen.
En verder dus natuurlijk even kijken of alle koelvloeistof slangen ook wel echt warm worden/zijn. Zo niet dan zit daar een probleem.
Zo werd mij onlangs over onze (nu total loss) ZX met zelfde symptomen, verteld dat de koppakking wel lek moest zijn. Na wat sleutelen bleek het thermocontact en de thermostaat kapot te zijn. Niet meteen die koppakking de schuld geven, maar eerst de simpelere (goedkopere) oplossingen eens proberen.
*wijze mannen modus* Anders zijn we net een dealer, die eerst de koppakking vervangt, om er dan achter te komen dat het een sensor van 20 euro was. */wijze mannen modus*
*edit:
Dit wil niet zeggen dat ik de voorgaande posters ongelijk geef, maar probeer het eerst eens met wat goedkope onderdelen. Want wie weet schrijf je anders weer een BX onnodig af. Het zou de eerste niet zijn.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
het is zoals onze blauwe smurft zegt, scheur in de koppakking tussen de cilinder en het waterkanaal, waardoor er druk in het watersysteem komt, en hij vervolgens zen water uitbraakt via de radiatordop. dat denk ik, maar je kan natuurlijk altijd eerst proberen met zoon thermoontact te steken, voor hetgeen dat maar kost… maar het zal de koppaking zijn
Thijsvandebles schreef:En 1600’s worden wel degelijk geplaagd door zulks.
Redeneer maar even mee:Bij vertrek zijn alle vloeistoffen oké.
Na een rit van 25 km is de motor zeker goed op temperatuur, misschien op één plaats wel zo warm, dat er een kiertje of scheurtje gaat lekken. De druk van één van de cylinders gaat ergens het koelsysteem in. Maar een heel klein beetje. Er komt druk op het koelsysteem, en begint door zijn zwakste plek af te blazen. Juist, door de vuldop.Als de radiator verstopt zou zijn dan koelt hij gewoon niet. Dan heb je binnen 10 km al allerlij rode lampjes disco op je dash.
Ik hou het dus op de koppakking.
Voor oplettende lezertjes: een zoutend klein deel van het geheel *) wat hier beschreven wordt is dat de ventilator wel aanslaat. Dat betekent dus een heleboel dingen tegelijk. Nu geef ik zowaar het koppakking-kamp een keer het voordeel van de twijfel.
*) saillant detail
Ich bin ein Breaker
onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn 1.4i
Ventilator draaide wel bij hete motor, maar pas erg laat.
Wel ff goed lezen he karel
Ventilator kan wel aanslaan, maar soms pas belachelijk laat. Bij mij met het oude thermocontact pas als de KVS bijna begon te koken.
In mijn geval was het zo, dat als de fan aansloeg, ik binnen 1 minuut de stoom onder mn motorkap vandaan zag komen.
Met een nieuw thermocontact slaat de ventilator veel eerder aan. (soms wat erg vaak).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn 1.4i
Ventilator draaide wel bij hete motor, maar pas erg laat.Wel ff goed lezen he karel
Ventilator kan wel aanslaan, maar soms pas belachelijk laat. Bij mij met het oude thermocontact pas als de KVS bijna begon te koken.
In mijn geval was het zo, dat als de fan aansloeg, ik binnen 1 minuut de stoom onder mn motorkap vandaan zag komen.Met een nieuw thermocontact slaat de ventilator veel eerder aan. (soms wat erg vaak).
maar wanneer de stoom vanonder je motorkap komt, heb je meestal toch al een join de coulasse, dus mag je de pakking toch vervangen hahaha zo en nu ga ik echt slapen, mazzel kareltje
nitRon schreef:Mighel schreef:onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn 1.4i
Ventilator draaide wel bij hete motor, maar pas erg laat.Wel ff goed lezen he karel
Ventilator kan wel aanslaan, maar soms pas belachelijk laat. Bij mij met het oude thermocontact pas als de KVS bijna begon te koken.
In mijn geval was het zo, dat als de fan aansloeg, ik binnen 1 minuut de stoom onder mn motorkap vandaan zag komen.Met een nieuw thermocontact slaat de ventilator veel eerder aan. (soms wat erg vaak).
maar wanneer de stoom vanonder je motorkap komt, heb je meestal toch al een join de coulasse, dus mag je de pakking toch vervangen hahaha zo en nu ga ik echt slapen, mazzel kareltje
Ow? Ik zou dan toch eerst eens kijken wat er aan de hand is
Ich bin ein Breaker
Mighel schreef:onlangs hetzelfde probleem gehad bij mijn 1.4i
Ventilator draaide wel bij hete motor, maar pas erg laat.Wel ff goed lezen he karel
Ventilator kan wel aanslaan, maar soms pas belachelijk laat. Bij mij met het oude thermocontact pas als de KVS bijna begon te koken.
In mijn geval was het zo, dat als de fan aansloeg, ik binnen 1 minuut de stoom onder mn motorkap vandaan zag komen.Met een nieuw thermocontact slaat de ventilator veel eerder aan. (soms wat erg vaak).
Ik lees:
-Ventilator slaat aan bij warme motor.
en verder een heleboel welles/nietes gezwam?
Ich bin ein Breaker
Wow, wat een BX in de overgang al niet teweeg kan brengen haha.
Ik denk morgen even met jdt te overleggen en te kijken wat we aantreffen.
Er heeft vandaag ook nog een (leerling)monteur naar gekeken bij mij op het werk, ook hij kon er niets van maken tot nu toe.
Hij voelde ook aan veel slangen, checkte op lekkage, checkte de uitlaat op al dan niet veel witte rook, enz.
Maar ja, als het de koppakking is, dan mag iemand hem bij deze op komen halen voor onderdelen ofzo.
Nog even dit, als ik de motor warm, had en het ontluchtingsdopje eraf haalde, dan spoot er idd een vochtig stoommengsel naar buiten, wat in mijn ogen toch niet alleen stoom noch alleen koelvloeistof leek, maar eerder een combi. Na een tijdje de vuldop van de radiator openen, leverde ook niet echt een borrelend schouwspel op, want daar moest ik ook nog op checken van onze leerlingmonteur.
Verder gaat het oranje lampje al eerder branden, denk na km of 15, maar als je dan checkt, kun je maximaal half litertje bijvullen ofzo.
Koelvloeistof is verder niet helder, maar roestkleurig wat mij ook nare koppakkingherinneringen geeft…
Waarom checken ze ook altijd nog de verwarming bij dit soort problemen?
Alvast bedankt.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
karel schreef:Dan had je dus best tijd om je bijdrage aan de En Avant! eindelijk eens in te sturen?
Jij bent weer veel te scherp Jan, sambal gegeten?
Test
de thermostaat,vuile koelvloeistof of ene niet goed werkende vinvoeler door een kapotte voorschakelweerstand Dat grijze ding achter de bumper wat weleens stuk wil hij stuurt de eerste snelheid op de vin aan
tis maar een tip…...........
de citroen-liefhebber
Oké, ik ben bij jdt geweest en we hebben geconcludeerd dat het toch de koppakking moet zijn.
Helaas, dus sloopmeeting of geinteresseerden?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Dit is de TGi en niet de Digit neem ik aan? In geval van de tgi zeg ik; slopen! In geval van de Digit zeg ik: geintereseerd
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
wat heb ik gezegd? haha :p:p, ga je toch niet naar de sloop doen? herstel die zelf, is maar een uur en 30min werk om die af te nemen, je kan makkelijk alles zelf doen als je er iemand bijroept die het al gedaan heeft… groeten en have fun
Haha, nee, ik ga er niet zelf aan beginnen…
Maar wie wilt mag hem van me overnemen.
Voor de rest is de auto wel in goede staat geloof ik.
Nieuwe veerbollen, mooi interieur en geen opties haha.
Ik hoor het wel.
Hans
@ PrutsyLJ, het betreft idd de TGI, de Digit blijft nog even bij me haha.
Mocht je nog setje mooie deuren daarvoor hebben dan hoor ik het wel.
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.