tja ik heb nu zo’n XM voor mn deur staan, en ik ben mn ctro loopbaan begonnen met de GS,, daarna BX en vervolgens Xantia..
als ik nu in de Xantia stap is het heel wat meer AUTO dan als ik in de XM stap.
ok size daargelaten, en de stoelen en zo meer geneuzel..
maar als je nagaat dat de XM tegelijk over dezelvde band liep als de Xantia, dan heb ik vele vraagtekens…
de deurstijlen de schakelaars, en ga zo maar door.
in basis gelijk aan de Xantia, maar toch mis ik net de afwerking.
al is het maar het vreemde hitteschildsysteem, en de rare stang voor de hoogte regeling.
alles is net ff wat rammel/breuk gevoeliger dan de Xantia.
vandaar mn uitspraak “baggerbak”.
wil overigens niet zeggen dat een XM niet kan rijden zoals bedoeld..
maar dan beland je ook weer in het moeras.
wat doe je.
optie 1 = 4 standaard HP veerbollen.
optie 2 = de 3e bol fixeren.
optie 3 = de hele XM op zn kop zetten, en regelen dat het HP systeem werkt,wat een vreselijk lastige combi vereist tussen een perfect werkend HP systeem, en vlekkeloze electriek..(en laat dat nu net de acchilleshiel van de troenen wezen).
de electriek van de Citroenen is gewoon het zwakke punt te noemen.
een andere bewoording heb ik er niet voor.
mvgr wupke
Ik denk niet dat Citroën dat zo bedoeld heeft dat jij daar zo’n lang verhaal van maakt…
Jules de Korte Cool
Er zullen nog wel een paar dingen zijn die Citroen ‘niet zo’ bedoeld had. En overigens, als we eens al die stukjes bij elkaar tellen die sommigen hier schrijven dan worden dat ellenlange verhalen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Tsk, tsk… Wat maken jullie weer een hoop woorden vuil.
Een schakelaar is inderdaad flauwekul om als oplossing te gebruiken, dat ben ik ook helemaal niet van plan.
Ik ben van plan om met die schakelaar het één en ander uit te testen, makkelijker, sneller, en minder definitief dan stekkers lostrekken en diodes in de computer solderen en dergelijke. Ik ben überhaupt niet eens van plan om veiligheid in te leveren voor goed veergedrag. Bovendien, mijn Hydractief werkt, en degene die denkt dat het niet zo is, mag dat ter plaatse komen bewijzen.
Dus met een volwaardige Lexia kun je niks in de computers instellen? Dan vind ik het wel een heel duur apparaat om knippercodes en sensoren uit te lezen, dan soldeer ik wel wat in elkaar voor een fractie van de prijs. Kost me wel een paar dagen, maar dat scheelt dan snel zo’n 2000 euro.
Bovendien hebben we het hier over een auto die niet volgens Citroën- maar Peugeot-idealen is ontwikkeld, mijn inziens.
Zullen we het nu weer over schuine drempels hebben ?
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:tja ik heb nu zo’n XM voor mn deur staan, en ik ben mn ctro loopbaan begonnen met de GS,, daarna BX en vervolgens Xantia..
als ik nu in de Xantia stap is het heel wat meer AUTO dan als ik in de XM stap.
ok size daargelaten, en de stoelen en zo meer geneuzel..maar als je nagaat dat de XM tegelijk over dezelvde band liep als de Xantia, dan heb ik vele vraagtekens…
de deurstijlen de schakelaars, en ga zo maar door.
in basis gelijk aan de Xantia, maar toch mis ik net de afwerking.
al is het maar het vreemde hitteschildsysteem, en de rare stang voor de hoogte regeling.
alles is net ff wat rammel/breuk gevoeliger dan de Xantia.vandaar mn uitspraak “baggerbak”.
wil overigens niet zeggen dat een XM niet kan rijden zoals bedoeld..
maar dan beland je ook weer in het moeras.
wat doe je.
optie 1 = 4 standaard HP veerbollen.
optie 2 = de 3e bol fixeren.
optie 3 = de hele XM op zn kop zetten, en regelen dat het HP systeem werkt,wat een vreselijk lastige combi vereist tussen een perfect werkend HP systeem, en vlekkeloze electriek..(en laat dat nu net de acchilleshiel van de troenen wezen).de electriek van de Citroenen is gewoon het zwakke punt te noemen.
een andere bewoording heb ik er niet voor.mvgr wupke
Je kunt een XM niet vergelijken met een Xantia qua bouwkwaliteit.
De XM is in 89 op de markt gekomen , de Xantia in 93.
Zit toch 4 jaar productie ontwikkeling meer in , ik bedoel ze zijn met de technologie 4 jaar verder.
Tsk, tsk… Wat maken jullie weer een hoop woorden vuil.
‘Jullie’ reageren alleen maar op ideeen eindeloos verwoord hier, hetgeen we ook als ‘woorden vuil maken’ zouden kunnen betichten, een ongelukkige keuze van idioom zou ik zeggen. Zou er niemand meer reageren op bepaalde voorstellen/oplossingen dan zou het een eenzaam forum worden, nietwaar? Blijf ons gaarne stimuleren
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Ik was vorige week op de sloperij en daar staat één XM en wel 12 Xantia’s. Ik kan nou niet ergens ontdekken dat die Xantia’s zoveel beter in elkaar zitten als de XM, misschien hebben ze betere stekkertjes gebruikt, maar voor de rest zie ik het verschil niet zo.
Han S schreef:Ik was vorige week op de sloperij en daar staat één XM en wel 12 Xantia’s. Ik kan nou niet ergens ontdekken dat die Xantia’s zoveel beter in elkaar zitten als de XM, misschien hebben ze betere stekkertjes gebruikt, maar voor de rest zie ik het verschil niet zo.
ik ben nu aan het eten, ik ga dadelijk mn camera over beide tuuts jagen.. MET de’verschillen..
mvgr wupke
de zijn wel verschillen maar het is appels met peren vergelijken in feite daarbij is de bouw kwaliteit bij de xantia ook te onderscheiden tussen bijv berline en break
maar hoest nou met die drempel enzo ?
de details zeggen genoeg, je mag zelf beslissen of het Xantia is of XM…
de Xantia is van 97 en de XM is van 95 miz zouden deze auto’s dus van dezelvde band afkomen, en dezelvde kwaliteit moeten hebben.
zeker daar de XM de UPPER CLASS vertegenwoordigt!
de meest grappige en duidelijke kwaliteit alla BAGGER miz >
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Das ene Xm break!! das nie moeilijk!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
idd is dat een minpunt van de xm maar laten we eens naar een xantia kijken dan
bijv xm break / xantia break
xantia heeft last van scheurende scharnieren
lekkage kofferklep waardoor je auto vol loopt
sierstrippen die lelijk worden
een xm is net zo betrouwbaar als de xantia dus
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik was laatst dichtbij een C6 waarvan het “chroom” ook al begon te vlekken, en het was er niet zomaar af te wrijven…
Aangezien het niet de mijne was heb ik er maar geen middeltjes op los gelaten, maar het was wel een veeg teken..
Hoe zit dat, C6 eigenaren ??
citroenc2 schreef:idd is dat een minpunt van de xm maar laten we eens naar een xantia kijken dan
bijv xm break / xantia breakxantia heeft last van scheurende scharnieren
lekkage kofferklep waardoor je auto vol loopt
sierstrippen die lelijk worden
een xm is net zo betrouwbaar als de xantia dus![]()
klopt niet wat je zegt…
chromen lijsten Xantia zijn dezelvde als de XM…
lekkage is een slechte afwerking van de dekplaat ACHTER de bekleding…dus meer een constructie foutje..
ik kan zo nog een aantal dingen opnoemen.
maar als je in de tunnel kijkt van de XM, dan hoef je alleen maar naar de hoogteregeling te kijken, en de uitlaat + hitteschilden constructie,, dat MOEt rammelen, daar is het op gebouwd..
tegen een Xant is dat toch wat anders..
de schakelaars dito,, zijn de oude (waardeloze) BX/XM/CX schakelaars…
waar alleen de Xantia de nieuwere betere kreeg.. raar nie dan?
maar goe ga door met de XM verdedigen…
leuke bak ja dat wel,, maar een giga blunder qua kwaliteit en waar de auto voor moest staan ,, namenlijk the top of the list van Citroen,, het paradepaardje !!! hmm, kwee nie,, de kwaliteitsprijs in de hitparade haald ze zeker niet!..
mvgr wupke
citroenc2 schreef:xantia heeft last van scheurende scharnieren
lekkage kofferklep waardoor je auto vol loopt
sierstrippen die lelijk worden
een xm is net zo betrouwbaar als de xantia dus![]()
Alleen die scheurende scharnieren herken ik niet in de XM, die andere punten heb ik al voorbij zien komen.
Maar net even getest trouwens, in sportstand is zo’n drempel een stuk harder en de auto deint inderdaad minder, maar door het harde is het gevoel net zo onprettig.
Ik krijg het gevoel dat de drempel het meest onprettig is op de volgende manier:
- Je draait rechtsaf een drempel op, rechter voorwiel wordt ingeduwd
- Daardoor wordt massa omhoog geduwd en valt als het ware naar links, dus linker voorwiel veert iets in
- Op het moment van beginnen met uitveren van linker voorwiel rijd je met dat wiel de drempel op
- Linker voorwiel veert uit terwijl ie nog omhoog moet ook, resultaat: je wordt gelanceerd
- Koppel daar nog een ongelukkig moment aan dat de achterwielen de drempel betreden, en je hebt een behoorlijk springkussen
Nou denk ik toch dat de veerbollen voor iets opboren dit effect dempen, maar ik kan het mishebben…
Groetjes Erik!