Hoe doen jullie dat? Een duo simcard met daarbij het nadeel van het steeds aan - en afmelden van je Gsm of is er een prettiger oplossing??
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm

Totaal aantal Berichten: 229
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
duo simkaart
Ik heb het zelfde probleem. Moet ook iedere keer mijn GSM uitzetten voordat de telefoon in de auto bereikbaar is. Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik 1 keer met de autotelefoon heb gebeld, ik wel telefoontjes en sms kan ontvangen in de auto. De gsm wordt dan automatisch niet meer herkend.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Ja, dat gedonder heb ik dus ook steeds met mijn Alfa Gt met Connect Nav+: daar zit ook zo’n SIMkaartje in.
Als je in de auto stapt neemt die het netjes over, maar als je uitstapt en niet de GSM opnieuw aanzet ben je zonder het te weten onbereikbaar, tot je weer gaat rijden, of zelf gaat bellen met je GSM
Ik werd daar zo schijtziek van dat ik een 2e abo heb genomen, waarvan ik de simkaart in mijn gsm heb gestopt.
De kaart in mijn auto staat zo ingesteld dat deze doorschakeld naar de GSM, indien de auto niet bereikbaar. Dat werkt 99%. Die ene 1% dat het niet werkt: je belt iemand met de GSM, en die doet gewoon ‘terugbellen’
Bekenden die m’n auto nr hebben, werkt natuurlijk wel
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
@ C4 Hdi fan
Waarschijnlijk ligt dat aan het feit dat het autosysteem als laatste in aangemeld op het netwerk van jouw provider na het telefoneren met het autosysteem.
@ ronald1963
Goede tip. Kun je het probleem met de laatste % niet oplossen door zonder nummerherkenning te bellen?
Als je de auto niet op contact (uit dus) hebt staan ben je dan al niet bereikbaar, of moet je eerst nog de simcard uit de sim opening halen?
@soldier: nee, je hoeft dan verder niets te doem, werkt altijd!
Wel 2e abo.. poging met prepaid SIM mislukte: dan kon ik niet doorschakelen
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Jouw idee lijkt mij de beste optie. Een collega met hetzelfde systeem heeft ook een extra sim (nieuw nummer). In tegenstelling tot jouw keuze heeft hij dit extra simkaartje in de auto en moet dus ook elke keer in - en uitschakelen.
Thanks
Moet je trouwens voor het doorschakelen ook betalen, of is dit kosten neutraal t.o.v. 1 nummer?
soldier schreef:
Moet je trouwens voor het doorschakelen ook betalen, of is dit kosten neutraal t.o.v. 1 nummer?
Helaas; € €.€€€,€€

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Graag deel ik jullie mijn bevindingen en weetjes…
Ieder setje van duo-sim kaart bestaat uit 1 primaire (A) en 1 secundaire (B). Er zijn dus 2 mogelijkheden:
1) A zit in de auto en B in de gsm
2) B zit in de auto en A in de gsm
Normaal gesproken is de gsm altijd aan en de auto telefoon gaat aan bij het wegrijden. Hierbij geldt:
1) Autotelefoon overruled de gsm bij het wegrijden omdat het om een primaire sim kaart gaat. Bij het uitzetten van de auto wordt de A sim kaart afgemeld (in het netwerk9 maar de B sim kaart wordt niet geactiveerd omdat hiervan geen signaal is gekomen. Hierdoor is het noodzakelijk om de gsm uit en weer aan te zetten. Hierbij wordt de B sim weer aangemeld.
2) Bij het wegrijden kan de autotelefoon je gsm niet overrulen omdat ie secudiar is. Hierdoor blijf je gsm actief voor alle inkomende gesprekken en sms’jes. Wanneer je 1x met de autotelefoon belt, wordt de B sim automatisch aangemeld en de A sim gelijktijdig afgemeld. Hierdoor is het dus mogelijk om alle hierop volgende inkomende gesprekken en sms’jes op de autotelefoon te krijgen. Echter bij het uitzetten van de auto wordt alleen de B sim afgemeld maar niet de A sim (=je gsm) aangemeld omdat hiervoor een actie nodig is. Deze actie kan zijn of je gsm uit en weer aan zetten, of je gsm 1x gebruiken.
Volgens mij heb ik met deze uitleg alle of op z’n minst de meest voorkomede probleem situaties uitgelegd. De twee gebruiksvriendelijke oplossingen voor het duo-sim kaart systeem zie ik in de combinatie van de mogelijkheid A:
- én een automatische aanmelding van B sim doordat de auto een soort verzoek aan het netwerk stuurt bij het uitzetten van de motor
- én een automatische zoekopdracht binnen het netwerk naar B sim op het moment dat de A sim wordt afgemeld
Aangezien dat beide oplossingen geld kosten voor de autobouwers of voor de gsm-providers, verwacht ik niet dat we op kort termijn van het duo-sim probleem zullen worden bevrijdt. De twee partijen schuiven liever de schuld in elkaars schoenen.
En hoe ga ik hiermee om??? Ik gebruik mogelijkheid A waarbij ik de autotelefoon niet automatisch laat activeren maar met de hand (PIN invoer) op het moment dat ik het nodig heb; voor de lange ritten bijvoorbeeld. Bij de korte ritten cancel ik het verzoek tot aanmelding. Hierbij heb ik het geluk dat ik zeer sterk kan onderscheiden tussen lange ritten (meer dan 2 uur) en korte ritten (10-15 min). Bovendien heb ik meestal niet meer dan 2x een lange rit per dag en dus krijg ik geen “PIN”-arm van het invoeren
Er schijnt in België 1 provider te zijn die dit goed voor elkaar heeft. Hierbij wordt dus gewerkt met een primaire en secundaire kaart. Waarbij beide kaarten aangemeld kunnen zijn aan het netwerk. Primaire in de auto en secundaire in de telefoon. Telefoon kan altijd aangemeld blijven. Zodra de auto aangemeld wordt gaan alle telefoontjes hier naartoe. Zodra de auto uit gaat, gaan alle telefoontjes weer naar de telefoon.
Helaas hebben de NL providers dit niet goed ingericht, hierbij gaat het gesprek steeds naar de laatst aangemelde.
Dit is 1 van de redenen waarom ik nu heb gekozen voor bluetooth affabriek ipv. de RT 3 die ik in de C4 coupe wel had. (geld speelde een ander grote rol)

Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Bossie schreef:Er schijnt in België 1 provider te zijn die dit goed voor elkaar heeft. Hierbij wordt dus gewerkt met een primaire en secundaire kaart. Waarbij beide kaarten aangemeld kunnen zijn aan het netwerk. Primaire in de auto en secundaire in de telefoon. Telefoon kan altijd aangemeld blijven. Zodra de auto aangemeld wordt gaan alle telefoontjes hier naartoe. Zodra de auto uit gaat, gaan alle telefoontjes weer naar de telefoon.
En welke provider mag dit dan wel zijn?
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Aha, loopt men in NL alweer achter…
Ik heb ermee leren leven maar echt gebruiksvriendelijk is zeker anders!
ICE 96 bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.
Uit mijn onderschrift kun je opmaken dat mijn C4Gp pas over een maand of 5 binnen komt. Uit jouw verhaal maak ik op dat je het RT systeem kunt instellen op automatisch verbinding maken en handmatig. Heb ik het goed begrepen dat als jij het autosysteem wilt gebruiken je slechts je pincode intoetst? Heeft het autosysteem dan al voorrang in de connectie of moet je jouw GSM ook nog op uit of iets dergelijks zetten?
Blijft ook de vraag of je een bepaalde procedure moet volgen na het verlaten van de auto, dus het weer aanmelden van je Gsm?

@soldier
Ik heb RT3. Deze kun je iig zo insteleln dat je PIN iedere keer met de hand invoert of je laat het opslaan ne je autotelefoon wordt dan gelijk aangemeld. Wie voorrang heeft hangt af van welke SIM kaart je waar gebruik, zie mijn eerdere uitleg. Als ik de auto verlaat (en ik had mijn autotelefoon ingeschakeld tijdens het rijden) dan zet ik mijn gsm weer aan maar wacht hiermee wel totdat de auto uitgezet is.
En als je nog meer vragen hebt… zet ze er gewoon bij.

Totaal aantal Berichten: 126
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Moeilijke materie ondanks duidelijke uitleg.
Krijg komende donderdag onze GC4P. Heb daarom bij Vodafone dual simkaarten gehaald. Had al wat gelezen over primair en secundair dus even nagevraagd bij Vofafone. Kreeg te horen dat beide kaarten identiek zijn, dus geen primair en secundair.
Dus als ik het goed begrijp bij automatisch aanmelden van sim in RT3ev
moet de mobiel GSM uitgezet zijn.
Wat het bij ons nog lastiger maakt is dat we met een partner kaart werken en één auto hebben. Als mijn vrouw dus met de auto rijdt en ik rijd dus niet mee dan moet ze de simkaart wisselen om zelf te kunnen bellen bijv. mij.
A fijn zien straks wel hoe dat in de praktijk gaat, zijn gelukkig niet van die bellers in de auto.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine

Tja… de verschillen lijken niet alleen per land te verschillen maar ook per provider. Ik weet niet hoe het bij andere providers zit maar bij KPN hebben ze wel degelijk een verschil tussen de primaire en secundaire kaart. En op deze duo-kaart heeft mijn uitleg dan ook betrekking.
@bert-w:
Waar heb je nagevraag gedaan over primair en secundair? Ik heb de ervaring dat slechts een klein gedeelte van de medewerkers weet hier het fijne van. Hierbij heb ik het over de medewerkers achter bij de klantenservice. In de winkels kom je zo goed als nooit een verkoper tegen die hier ook maar iets van af weet behalve dat een duo-kaart bestaat en besteld kan worden! De twee kaarten zijn idd identiek… op het verschil in primair en secundair na. Dit staat ook op de kaarten vermeld. Zo heeft één van mijn kaarten een A in de ID nummer en de andere een B. De rest van ID nummer is identiek.
Naar mijn mening had je beter geen duo kaart kunnen halen als je met je partner de auto gaat delen. Hiervoor zou een BT-systeem meer geschikt zijn of je moet een prepaid kaart in de auto zetten. Je geeft aan dat jullie geen echte “autobellers” zijn en dus die paar keer doorverbinden naar de auto of vanuit de auto bellen kan makkelijker met een prepaid kaart, lijkt mij… Zo kun je de PIN laten onthouden en heb je geen omkijken meer naar.