![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
de meest grappige en duidelijke kwaliteit alla BAGGER miz
Tja, dit was ook ooit een luxe en dure:
Hoe ermee omgegaan wordt is meer dan de helft van het behoud. Je kunt niet alles op bouwkwaliteit gooien.
opboren maakt niet veel uit, dezelvde hoeveelheid vloeistof word verplaatst, dus de hoogte en diepte is gelijk.
daarnaast zal opboren het normale wegeffect beinvloeden.
als HA,, dan kun je miz, of kiezen voor 2 platte tussenbollen, en daarmee het HA systeem dus constructief nekken, en de 4 veerbollen vervangen door een NON active XM veerbollen..
dan heb je in feite het normale systeem.
om het kanteleffect te beinvloeden zul je met die kogel in de weer moeten.
mvgr wupke
ambijajance schreef:de meest grappige en duidelijke kwaliteit alla BAGGER miz
Tja, dit was ook ooit een luxe en dure:
Hoe ermee omgegaan wordt is meer dan de helft van het behoud. Je kunt niet alles op bouwkwaliteit gooien.
tja onderhoud is eigenlijk het alles, maar het gaat me er meer om dat BEIDE modellen langs elkaar achter elkaar van dezelvde band kwamen.
en point is made, de XM legt het af tegen de Xant.
en dat staat los van het onderhoud.
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het lijkt mij dat de Xm die je gefotografeerd heb een verwaarloosd, nee een mishandeld exemplaar is. Van sommige foto’s ontgaat me het punt cq van welke auto ze zijn, maar ik zie veel dingen die kapotgetrokken of anderszins vernield zijn. Als je daar een keurige (nieuwere ?) Xantia tegenover zet kun je je punt natuurlijk wel maken.
Ik heb een XM uit 1990, en daar kun je zulke foto’s niet van maken, is niet mijn verdienste overigens….
En laten we wel wezen, geen enkel Frans merk heeft een reputatie als kwaliteitswonder…..
ik ga er geen wedstrijd van maken of zo maar de xm doet echt niet onder voor de xantia die veel later gebouwd is
dat jij jou xantia met de xm vergelijk kan ik nix aan doen maar zet ze nieuw eens naast elkaar
om nog een paar voorbeelden van de xantia te noemen
de uitlaat gaat relatief snel kapot vanwege het lange stuk naar achteren en de paar ophang punten
het leer in de xantia is echt veel slechter dan van een xm
verder vind ik dat iedereen zelf wel de afweging kan maken wat men beter vind
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_933.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:ik kan zo nog een aantal dingen opnoemen.
maar als je in de tunnel kijkt van de XM, dan hoef je alleen maar naar de hoogteregeling te kijken, en de uitlaat + hitteschilden constructie,, dat MOEt rammelen, daar is het op gebouwd..tegen een Xant is dat toch wat anders..
de schakelaars dito,, zijn de oude (waardeloze) BX/XM/CX schakelaars…
waar alleen de Xantia de nieuwere betere kreeg.. raar nie dan?maar goe ga door met de XM verdedigen…
![]()
Er is voor beide auto’s wat te zeggen, maar je pakt nu net twee punten waar je het mis hebt…. De constructie van de hoogteregeling van de Xantia is onnodig ingewikkeld en kwetsbaar. Een terugroepactie waarbij een een omgevouwen paperclip bij gemonteerd moest worden heb je bij de XM nooit gehad, en welke Xantia heeft er nog niet met z’n kont op de grond gelegen omdat het ‘beroemde’ witte stangetje los lag… En die schakelaars: De richtingaanwijzerschakelaar van de Xantia is op z’n minst matig van kwaliteit te noemen, het controlelampje in de schakelaar van de airco in de types 1 brandt te fel waardoor de schakelaar bros wordt, de schakelaar van de kachelmotor van de Xantia wordt erg zwaar belast waardoor hij wel eens wil vastsmelten…. Allebei leuke auto’s maar er is geen zeer duidelijk verschil in kwaliteit aan te geven.
Gr Martijn
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Alleen het feit dat een serie 1 XM geen gezekerde koplampen heeft is een miskleun van jewelste, hier heb ik persoonlijk mee te maken gehad. Kwenie hoe dat met de Xantia zit, maar ik weet dat er meerdere auto’s / merken zijn die dat hadden…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_635.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Lampie schreef:
Maar net even getest trouwens, in sportstand is zo’n drempel een stuk harder en de auto deint inderdaad minder, maar door het harde is het gevoel net zo onprettig.
Nou denk ik toch dat de veerbollen voor iets opboren dit effect dempen, maar ik kan het mishebben…
Hé, zomaar een on-topic stuk op deze pagina.
Als je eens in de buurt bent, dan kan je het vergelijken met mijn Xantia. Die heeft comfortbollen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hé, zomaar een on-topic stuk op deze pagina.
gewoon negeren….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
ambijajance schreef:Ik was laatst dichtbij een C6 waarvan het “chroom” ook al begon te vlekken, en het was er niet zomaar af te wrijven…
Aangezien het niet de mijne was heb ik er maar geen middeltjes op los gelaten, maar het was wel een veeg teken..Hoe zit dat, C6 eigenaren ??
Nog geen last mee gehad..
spannende draad dat wel..
iemand voor een splitisng?
Mods?
ff meelezende en bedenkende,, en nog steeds overtuigde wup, die vind dat de XM superclass, NON tuut is tegen de xantia,,,
mvgr wupke
Ik ken de Xantia alleen van horen zeggen en zien en persoonlijk vind ik het vergeleken met de XM kwa looks geen partij.
Is de Xantia eigenlijk ook gegalvaniseerd?
hogervp schreef:Als je eens in de buurt bent, dan kan je het vergelijken met mijn Xantia. Die heeft comfortbollen.
Bedankt voor je aanbod, maar mijn vorige XM had ook comfortbollen, en die zwieberde net zo erg (zo niet erger) heen en weer op die schuine drempels. (en daar is je opmerking bevestigd, Wup - die bollen opboren helpt dus inderdaad niet ops: )
Bovendien, met het optrekken kreeg ik de indruk dat de wagen in plaats van op de weg wilde blijven rijden, liever aanvliegroute 3 van Schiphol koos, en bij het remmen het stoplicht wilde ontwijken door zich in de grond te boren. Had ook een antirolkwaliteit van een tuimelaar.
Niet om comfortbollen pertinent af te kraken, maar ik heb er hele slechte ervaringen mee. Een vriend van me vond de wagen ‘amerikaans’ rijden.
Dan moet ik erbij zeggen dat díe XM wel meer veerkwaaltjes had, bijvoorbeeld een automatische gymnastiekfunctie en warempel, een hydractiefsysteem die vastzat in de zacht-stand.
Was heel simpel gedaan bij die wagen, ik had begrepen dat de H1 computer door een H2 vervangen was - niet te verwarren met HA1 en 2, was gewoon een nieuwere Hydractive 1 veercomputer heb ik begrepen.
Groetjes Erik!
Bedankt voor je aanbod, maar mijn vorige XM had ook comfortbollen, en die zwieberde net zo erg (zo niet erger) heen en weer op die schuine drempels. (en daar is je opmerking bevestigd, Wup - die bollen opboren helpt dus inderdaad niet )
Dan is er iets anders mis, denk ik. Sinds ik mijn bollen opgeboord heb gaat mijn XM juist perfect over schuine drempels. Als ik de (goed werkende) sportstand inschakel gaat het beduidend minder comfortabel. De zijdelingse doorstroming is dan dicht en de carrosserie volgt meer de vorm van de weg/drempel.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bedankt voor je aanbod, maar mijn vorige XM had ook comfortbollen, en die zwieberde net zo erg (zo niet erger) heen en weer op die schuine drempels. (en daar is je opmerking bevestigd, Wup - die bollen opboren helpt dus inderdaad niet )
Ik blijf hier maar lezen dat comfortbollen opgeboorde bollen zouden zijn, ik heb altijd gedacht dat er meer bij kwam kijken, zoals de stikstofdruk . Mischien dat daar het wezenlijke verschil zit. Ik heb zelf ook comfortbollen en heb helemaal geen last van deinen en zwabberen.
Vermoed dat iedereen die een boortol loslaat op een stel standaardbollen zomaar denkt dat daar de oplossing ligt ?