Het lustrumweekeinde heeft het bloed sneller doen stromen. Zelfs mijn vrouw heeft het nu al over een hoger budget en meer actiegericht zoeken (“de polo raken we heus wel kwijt”).
Ik heb een zwitserse cx 2.5 gti op het oog.
Volgens de verkoper zeer goed onderhouden, 150000 km en in zeer goede staat (geen roest).
De auto oogt degelijk maar je moet wel langs de slechte (geschuurde) lak heen kijken. De dame heeft echter een schuifdak met op het oog wat lichte roestvorming. Ik heb nog niet verder naar de auto kunnen kijken. Op mijn angstuitingen over de beroemde roestige open daken gaf de verkoper aan dat de roest slechts oppervlakkig is en dat voordat de auto overgespoten wordt de randen rondom het open dak worden ontroest en “verkoperd” (????).
Weten jullie of zoiets gangbaar en duurzaam is?
En: ik heb begrepen dat zwitserse cx-en een zgn vetvulnippel op de adals hebben. Hoe kan ik zien of die ook op deze auto zitten (waar zitten ze dan?).
Ik wil van het weekeinde nog eens langsgaan. Tevens zien of de verkoper onze polo eventueel zou willen inruilen…
Vraagprijs incl NL kenteken en apk is 4000 euro. Spuiten zou nog eens 1500 extra gaan kosten. Is dat een beetje reeel voor een gti die echt goed is?
Wellicht dat hier nog een gti-kenner (zonder aanschafwens ;- ) is die met me mee wil kijken…...
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Het schuifdak….
Open het schuifdak half en kijk van boven heel goed in de bak waar het dak inhangt en voel met je vingers aan de bovenzijde van het dak of daar duidelijke roestvorming voelbaar is.
In de 2 hoeken aan de voorzijde van de dak-bak zitten gaatjes voor waterafvoer, daar in de buurt blijft vaak water staan én de afvoeren zitten vaak verstopt… dus echt héél erg goed inspecteren.
Roestbestrijding van de dakconstructie, wanneer de roest nog meevalt, kan eigenlijk alleen door het volledig verwijderen van de dakconstructie.
Dit betekend dat je voorruit eruit moet, de hemelbekleding verwijderd en daarna de hele schuifdakbak eruit….
Overigens… als de lak bovenop het dak al aangetast is duidt dit vaak op vrij ernstige roest van binnen… daar komt de roest namelijk vandaan over het algemeen.
Kortom, bezint eer ge begint… vraag vooral een specialist voor een second-opinion en bekijk een CX op een brug voor aanschaf.
Dat met die nippel weet ik niet….
4000 is voor een écht nette goed onderhouden CX 25 GTi een vrij normale prijs… moet alleen wel écht net zijn.
Dus als ik het goeg begrijp moet de cx uiteindelijk 5500 euro gaan kosten.
Ik zou zeker niet voor de eerste de beste cx gaan,in die prijsklasse word er een boel aangeboden.
Ga in ieder geval even bij wat specialisten kijken die hun auto’s direct uit zuidelijke oorden importeren,zoals bijv. Doro.
Laat zeer zeker even een aankoopkeuring doen bij een v.d specialisten in het land.
Dat kan je een hoop narigheid en onkosten schelen.
Ik wil eventueel wel een keer mee om te kijken,ik kom uit lochem.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Dank voor de reacties,
Die lak is overigens niet verweerd doordat de roest er doorheen komt maar om dat ze kapotgeschuurd is. Alsof iemand heel hard met een schuurspons op die auto heeft staan boenen.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Spuiters
Ik neem aan dat jij de kosten voor het spuiten voor je rekening neemt. Dan zou ik eerst eens links en rechts informeren wat het spuiten van een auto eigenlijk kost. Voor € 1.500 gaat er misschien iemand met een rollertje overheen.
Succes met zoeken,
Martin
De garage doet het spuiten in eigen beheer; voor de verkoop. Dus kan het tegen kostprijs. Anders zou het me ook allemaal veel te duur worden (>2000 euro).
Ik heb andere auto’s in die garage gezien die net gespoten zijn. Ziet er allemaal keurig uit.
Is er hier nog ervaring met het vertinnen en verkoperen van roestgevoelige randjes?
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Als er een windkap op het dak is gemonteerd, gaat na verloop van tijd meestal (ook) het dak roesten waar de metalen klemmetjes zijn gemonteerd tussen de rand en de rubberen afdichting. Zolang de roest nog niet te zeer heeft huisgehouden, kunnen de oneffenheden door middel van vertinnen mooi worden weggewerkt (na het volledig ontroesten natuurlijk…).
Maar vaak komt wat verder van de schuifdakrand af de roest echt van binnenuit (te zien door middel van bobbeltjes die onder de lak verschijnen). Maak dan de borst maar nat. Reparatie is mogelijk, maar uitermate kostbaar omdat niet alleen de dakplaat vervangen moet worden, maar ook het frame van het schuifdak restauratie behoeft (zie het recente artikel in La CX En Route).
Overigens: een roestvrij schuifdak in een CX is wel een groot genot!
Tot slot: voor 1.500 euri kun je normaal gesproken alleen spuitwerk met de kwast verwachten… . Tussen de twee en drie keer dat bedrag en het begint ergens op te lijken.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Als er een windkap op het dak is gemonteerd, gaat na verloop van tijd meestal (ook) het dak roesten waar de metalen klemmetjes zijn gemonteerd tussen de rand en de rubberen afdichting. Zolang de roest nog niet te zeer heeft huisgehouden, kunnen de oneffenheden door middel van vertinnen mooi worden weggewerkt (na het volledig ontroesten natuurlijk…).
Maar vaak komt wat verder van de schuifdakrand af de roest echt van binnenuit (te zien door middel van bobbeltjes die onder de lak verschijnen). Maak dan de borst maar nat. Reparatie is mogelijk, maar uitermate kostbaar omdat niet alleen de dakplaat vervangen moet worden, maar ook het frame van het schuifdak restauratie behoeft (zie het recente artikel in La CX En Route).
Overigens: een roestvrij schuifdak in een CX is wel een groot genot!
Tot slot: voor 1.500 euri kun je normaal gesproken alleen spuitwerk met de kwast verwachten… . Tussen de twee en drie keer dat bedrag en het begint ergens op te lijken.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
met de kwast ben je al voor 300 euro klaar
1500 euro is wel reeel mits alles in eigen beheer wordt gedaan en men de uren niet zozeer telt
maar ik zou het wel eerder anderesom doen laat ze de auto eerst maar spuiten en koop dan

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@ la Reine (geen PB mogelijkheid dus even zo, sorry):
Is de auto in je avatar van jou? Was je ook op het CCCN lustrumevenement? Mooie kleur…! Vert Papyrus regeert
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Papyrus
Ja ik was er inderdaad, de auto stond op 1 van de parkeervelden. Ik wist niet of ik het zou halen maar het kon net omdat de wagen op vrijdagmiddag bij de spuiter opgehaald kon worden. Het is een 2200 D super van maart ‘77 zodat ik meestal als laatste arriveer, na de gti’s, de prestiges etc. Maar als troost denk ik dat het wel de enige (keiharde) is in NL en ze viel ook wel op. De sierstrips breng ik niet meer aan omdat ze zonder veel mooier is (persoonlijke mening) vanwege die inderdaad schitterende kleur Vert Papyrus.
Groeten van
Martin
je heb helemaal gelijk dat je de strips weg laat dat geeft naar mij mening de cx type 1een mooier aanzicht
zelf heb ik ze er ook niet meer de op
afgezien van die hele mooie groene CX-en; ze zijn heel mooi (ik heb ze ook gezien) weer back on topic….
citroenc2 schreef:met de kwast ben je al voor 300 euro klaar
![]()
![]()
1500 euro is wel reeel mits alles in eigen beheer wordt gedaan en men de uren niet zozeer telt
maar ik zou het wel eerder anderesom doen laat ze de auto eerst maar spuiten en koop dan
Als ik aangeef de auto te willen kopen gaan ze ‘m spuiten. Beding daarbij is dat ‘t wel goed spuitwerk wordt (met voorbehandeling van de slechte plekjes). Dat is wel al aangegeven en de voorbeeldauto’s geven een goed gevoel. Ik ga natuurlijk afzien van de koop als daarna blijkt dat ‘t prutwerk is geweest.
Voordat ‘t zover is wil ik wel een kenner (het liefst mijn onderhoudadres) mee laten kijken als de wagen op de brug staat.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Ik zou je adviseren om een jaar schriftelijke garantie te vragen op het spuitwerk en dan met name voor hernieuwde roestvorming rond het schuifdak. je mag aannemen dat als het werk niet goed gebeurt is de roest wel binnen het jaar terug komt.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Spuitwerk is heel fijn maar even een laagje lak erover maakt de auto alleen maar verkoopklaar en verhult eventuele rottigheid. Als het van binnenuit komt is dat echter tijdelijk en komt het straks gewoon weer terug (terwijl het onderhuids inmiddels veel erger is geworden). Er zal overigens geen zinnig denkend mens zijn die bij een CX garantie gaat geven op een (blijvend) roestvrij schuifdak, dat hangt er tenslotte ook maar vanaf of de koper de boel netjes schoon- en droogmaakt…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waarom niet een deel van de prijs af en zelf laten spuiten?