ESP
Signée
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119

Gepost: 30 juli 2007 11:44 PM

Beste mede-forummers,

Hopelijk vinden jullie het niet (héél) erg dat ik hier een niet-Citroëngetinte vraag stel…

Mijn vrouw heeft net haar nieuwe bedrijfswagen besteld. Het is helaas geen Citroën C4 Grand Picasso (héérlijk ontwerp overigens) geworden, maar een Audi A4 Avant. De reden hiervoor ligt in het feit dat deze wagens momenteel (in Vlaanderen?) zó compleet (bizone airco, lederen interieur, geïntegreerde GPS, licht- en regensensor, parkeerhulp…) worden aangeboden, dat negeren moeilijk wordt.

Op deze wagen zit ook een in- en uitschakelbaar ESP-systeem.

En dus vraag ik mij af waarom je (tijdelijk) met een niet-geactiveerd ESP-systeem zou willen rijden, vermits dit toch wezenlijk bijdraagt toch een betere rijveiligheid in (weliswaar hopelijk) uitzonderlijke omstandigheden.

Kan iemand mij dit verklaren?

ZX & CX 4 ever! Wink

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7314

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 juli 2007 11:55 PM
  [ # 1 ]

vraag het jeremey clarkson of een puber van 15 en het eerste wat ze vragen als ze een proefritje mogen maken: d’r zit toch hopenlijk geen esp op !!!

als je namelijk eens lekker wil driften (cq de achterkant wil laten uitbreken) dan wil je geen esp !!! ook De stig (topgear) zet dit standaard uit als hij een rondje over het circuit gaat maken (meestal geeft dit ook meer tijdwinst).
men ervaart dan pas echt wat de auto kan (zegt men….......... Surprisedops: )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27927

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 juli 2007 12:07 AM
  [ # 2 ]

Ik heb eens in een Xsara VTS gereden met ESP, ook hier kon dat uitgeschakeld worden.
Er zat gewoon een speciaal knopje Wink
Meeste Xsara hebben het overigens niet.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7800

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 31 juli 2007 12:34 AM
  [ # 3 ]

Bij mij in het instructieboekje staat dat het nuttig kan zijn om ESP uit te zetten bij het wegrijden op zeer gladde ondergronden, zoals modder of sneeuw. Als ESP uit staat kunnen de wielen weliswaar doorslaan maar is de kans dat je grip vindt iets groter.

Ik kan mijn ESP ook uitzetten - ‘dong’ zegt ‘ie dan - maar als je de auto opnieuw start staat ie weer braaf aan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 31 juli 2007 12:45 AM
  [ # 4 ]
DigiDaan schreef:

Bij mij in het instructieboekje staat dat het nuttig kan zijn om ESP uit te zetten bij het wegrijden op zeer gladde ondergronden, zoals modder of sneeuw. Als ESP uit staat kunnen de wielen weliswaar doorslaan maar is de kans dat je grip vindt iets groter.

Ik kan mijn ESP ook uitzetten - ‘dong’ zegt ‘ie dan - maar als je de auto opnieuw start staat ie weer braaf aan.

Die dong kan wel eens kloppen Smile

De rest van het verhaal is ook duidelijk Wink

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 02 augustus 2007 08:51 PM
  [ # 5 ]

Bij Citroën gaat de ESP (indien uitgeschakeld) boven de 30 en sommige modellen 50 km/h automatisch weer aan.  Idea

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 augustus 2007 09:09 PM
  [ # 6 ]
DigiDaan schreef:

Blade_ schreef:

Bij Citroën gaat de ESP (indien uitgeschakeld) boven de 30 en sommige modellen 50 km/h automatisch weer aan.  Idea

Ik naam aan dat dat dan vooral bij de C modellen is.
DigiDaan zegt namelijk pas bij opnieuw starten van de Xsara Wink

Profiel  

wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 128

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 17 september 2007 06:57 PM
  [ # 7 ]

ESP moet je in veel gevallen uitzetten als je gaat rijden met sneeuwkettingen. En aangezien je met sneeuwkettingen toch geen hoge snelheden gaat rijden heeft ESP ook geen zin.

Bij citroen is ESP bijna altijd gekoppeld aan ASR (tractie controle). En heel soms moet je de banden kunnen laten doordraaien om ergens weg te kunnen komen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook