Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Edit Patje74; dit is een afsplitsing van dit topic.
Met het natte seizoen in aantocht, hebben bredere banden geen enkele nut. Je verlaagt de druk per cm2 waardoor de bandjes sneller zullen spinnen.
Hoe kom je hierbij? Volgens mij klopt dat niet.
Het contactoppervlak = wieldruk : bandenspanning.
De maat van de band doet er niet toe, m.a.w. is niet van invloed op de grootte van het contactoppervlak van de band en de weg.
Een brede band heeft dus netzo veel contact met de weg als een smallere, alleen de vorm van het contactoppervlak is anders.
Dus de druk per cm2 verandert ook niet.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Natuurlijk valt en staat deze stelling met het wel of niet aanpassen van de bandenspanning. Zoals jij het steld wordt het raakvlak van een band die breder is, langer maar dunner en blijft het totale oppervlakte gelijk.
In dat geval heeft het hebben van bredere banden geen effect, enkel de vorm van het raakvlak veranderd dan immers?
In dat geval is de keuze van McDean zinloos.
Maar doorgaans wordt er gekozen voor een bredere band als men meer raakvlak wil. En hiermee gaat automatisch de druk per cm2 omlaag, wat niet altijd wenselijk is.
Maar goed, volgens mij is dit een beetje offtopic in Emiel’s blauwe dame-topic.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar doorgaans wordt er gekozen voor een bredere band als men meer raakvlak wil. En hiermee gaat automatisch de druk per cm2 omlaag, wat niet altijd wenselijk is.
Dat is dus niet zo!
En ook de druk per cm2 gaat echt niet omlaag.
Dit is echt een misverstand.
Het voordeel van brede banden zit o.a. in de vorm van het contactoppervlak.
Dat is smaller in de rijrichting dus wringt minder bij het nemen van bochten etc.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, kortom, rechtuit wegsprinten zal niet echt beter of slechter gaan met brede of smalle banden onder droge omstandigheden?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
patje74 schreef:OK, kortom, rechtuit wegsprinten zal niet echt beter of slechter gaan met brede of smalle banden onder droge omstandigheden?
Ik weet niet wat er van invloed is op het “rechtuit sprinten”.
Als dit alleen afhangt van de grootte van het contactoppervlak, dan maakt het inderdaad niets uit.
Natuurlijk valt en staat deze stelling met het wel of niet aanpassen van de bandenspanning. Zoals jij het steld wordt het raakvlak van een band die breder is, langer maar dunner en blijft het totale oppervlakte gelijk.
Het is geen stelling maar een natuurkundige wet.
In dat geval heeft het hebben van bredere banden geen effect, enkel de vorm van het raakvlak veranderd dan immers?
In dat geval is de keuze van McDean zinloos.
De keuze van McDean is zeker niet zinloos, immers de vorm is voor een groot deel bepalend voor het weggedrag.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
toniclight schreef:patje74 schreef:OK, kortom, rechtuit wegsprinten zal niet echt beter of slechter gaan met brede of smalle banden onder droge omstandigheden?
Ik weet niet wat er van invloed is op het “rechtuit sprinten”.
Als dit alleen afhangt van de grootte van het contactoppervlak, dan maakt het inderdaad niets uit.
Volgens mij is het bij natte omstandigheden vooral interessant dat het raakvlak vrij smal is bij rechtuit sprinten. Hierdoor zal het water beter afgevoerd kunnen worden naar de zijkanten van de band.
In dat geval is een bredere band niet handig. Of denk ik nu ook verkeerd?
idd is het op nat wegdek en met sneeuw beter om smallere banden te hebben dan extra breed
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik moet zeggen dat mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt.. Ofwel, je begint bij ongeveer dezelfde snelheid te glijden in een bocht, danwel je begint bij eenzelfde trekkracht spinnende wielen te krijgen..
‘t Enige wat ik wel vermoed is dat de manier waarop je grip verliest anders is - dat het grensgebied wat kleiner of groter is. Smallere banden neigen wat eerder te laten merken dat de tractie of grip minder wordt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik denk dat de discussie ook meer hypothetisch of wetenschappelijk bedoeld is. Factoren als merk/type band, spanning en profieldiepte hebben zeer veel invloed.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In de regel hebben bredere banden wat sneller last van aquaplaning.
Smallere banden hebben minder goede handling in bochten en zullen wat vager sturen op hogere snelheden.
Extreem bredere banden worden gevoelig voor spoorvorming. Extreem platte banden worden stoterig.
Wat echter ook heel belangrijk is: profiel en het merk band.
Ik heb vroeger wel eens behoorlijk (2 mm) versleten 185 banden gehad op de voooras van een BX 14. Dat begon in diepe spoorvorming boven de 90 km/h al te aquaplanen. Met pakweg 4 mm heb je daar al veel minder last van.
Bij mijn BX 14 Toulouse reed ik in een winter op 185 brede winterbanden. Die had ik namelijk liggen van de TurboD12.
Het hoeft geen betoog dat die banden heel wat beter waren dan de behoorlijk versleten banden (165) die er op zaten. Beter op sneeuw, hevige regen en zelfs op droog wegdek! Eigenlijk waren er maar 2 nadelen: rolweerstand en slijtage. Verder niks dan lof.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik denk dat de discussie ook meer hypothetisch of wetenschappelijk bedoeld is.
Dat was mijn insteek wel.
Factoren als merk/type band, spanning en profieldiepte hebben zeer veel invloed.
Dat is ook zo!
Jeroen
toniclight schreef:Maar doorgaans wordt er gekozen voor een bredere band als men meer raakvlak wil. En hiermee gaat automatisch de druk per cm2 omlaag, wat niet altijd wenselijk is.
Dat is dus niet zo!
En ook de druk per cm2 gaat echt niet omlaag.
Dit is echt een misverstand.
Het voordeel van brede banden zit o.a. in de vorm van het contactoppervlak.
Dat is smaller in de rijrichting dus wringt minder bij het nemen van bochten etc.Jeroen
Niet mee eens. Door de bredere band vermindert de druk per cm2, omdat deze druk, die gelijk blijft, en bepaald wordt door het gewicht + de neerwaartse druk tijdens het rijden, verdeeld wordt over een groter contactoppervlak => minder druk per cm2.
Daarom dat op een glad oppervlak (nat wegdek, sneeuw, ...) smallere banden altijd in het voordeel zijn.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Niet mee eens. Door de bredere band vermindert de druk per cm2, omdat deze druk, die gelijk blijft, en bepaald wordt door het gewicht + de neerwaartse druk tijdens het rijden, verdeeld wordt over een groter contactoppervlak => minder druk per cm2.
Dat is dus echt niet zo.
Maar dit wordt een oeverloze discussie zo.
Dat de grootte van het contactvlak niet veranderd is gewoon een natuurkundige wet afgeleid van het principe dat in een stationnaire situatie de druk binnen de band gelijk is aan de tegendruk die daarop van buiten uitgeoefend wordt. De band is daarbij een elastisch medium.
Enfin, het staat iedereen vrij natuuurlijk om dit in twijfel te trekken
Jeroen
PS. Dit heb ik niet van mezelf natuurlijk. Op een ander forum heeft iemand dit eens helemaal uit de doeken gedaan.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Toch klinkt dat wat c5breakhdi beweerd me heel erg aannemelijk in de oren. Het is net zo’n discussie of je nieuwe banden voor of achter monteerd, daar kun je ook weken over discussieren.
.
Nu C5 tijger…
TCT tijger schreef:Toch klinkt dat wat c5breakhdi beweerd me heel erg aannemelijk in de oren. Het is net zo’n discussie of je nieuwe banden voor of achter monteerd, daar kun je ook weken over discussieren.
.
Oh nee…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heerlijk brede banden
195 breed zomerbandjes voor de 1400… en 165 breed winterbanden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!