Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ok, het was mijn eigen schuld. Ik zat een beetje voor mij uit te staren en moest toen ineens vol in de hangijzers. Blokkerende en piepende banden, rubberlucht all over.
Maar wat het vreemde en enge was dat ik ondanks dat het droog was met een rechte weg en het stuur rechtuit ineens dwars op de weg stond.
(Het leek er bijna op of ik over de kop zou gaan)
Nu denk ik dat dat niet normaal is en dus vraag ik mij af of dit wellicht komt omdat de remmen niet goed zijn afgesteld of functioneren.
Iemand een idee ?
als je links en rechts remverschil hebt gaat die ook trekken in het stuur. Zonder te blokkeren kun je dat natuurlijk gewoon weer testen. Even flink in de ankers en kijken wat de auto doet ( stuur wel vasthouden, maar niet muurvast voor het beste reslutaat) en neem even een rustige weg daarvoor…Op een rembank kun je het verschil meten. Hoewel ik nog een relatieve ds leek ben tov vele andere op dit forum denk ik dat het wellicht in de afstelling van je achtertromels zit. De ene grijp wellicht eerder in dan de ander met scheeftrekken tot resultaat. Blokkerende remmen zijn overigens nooit goed. Dan kan die ook alle kanten op gaan. Wellicht is dat het wel gewoon. Een blokkerend wiel/voertuig kun je nauwelijks in richting veranderen
Harold Kappers schreef:als je links en rechts remverschil hebt gaat die ook trekken in het stuur. wellicht in de afstelling van je achtertromels zit.
Maak je niet te veel illusies over het effect van afstellen.
Als de auto inderdaad scheef trekt bij het remmen, dan moeten de remmen rondom goed gecontroleerd worden. Voor: lekkage? Achter: trommels er af en inspectie; voeringen nog goed, remcilinders gangbaar en niet lek…..
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
.
zo een aprubt verschil komt niet van je achterremmen. de grootste druk en invloed zit voor. achter volgt gewoon. Het duidt er inderdaad op dat 1 kant amper remde. oorzaken:
olielekkage op remblokken
rechtsvoor zit je lhm pomp en luchtfilter?
iets aanlopende rem,
hele hete remblokken doen niks meer dit gebeurt pas na lange
afstanden enzo..
iets met de bollen,
remmen gaat via de druk van de bollen..
andere optie: er lag olie oid op de weg waar je remde, dan gaat ie ook hoor!
een groet
.komma
Dirkman schreef:.
iets met de bollen,
remmen gaat via de druk van de bollen..een groet
Hier is al vaak over gesproken, maar scheeftrekken kan echt niet komen door de bollen. De enige bollen die invloed hebben op het remmen zijn bij DS de remaccu en bij ID de voorraad bol. De veerbollen hebben geen effect op de remwerking.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Robert,
De oorzaak ligt bij je voorremmen, daar valt niets aan af te stellen.
Je geeft niet aan naar welke kant het stuur scheef trok.
Als dat naar links is dan werkt je rechter voorrem onvoldoende.
In dat geval: Vet geworden door een lekkende LHM pomp? Blokken vervangen aan die kant.
Naar rechts trekken het omgekeerde verhaal, misschien zijn je linker blokken in dat geval vet geworden door koelvloeistof etc.
Bollen hebben hier niets mee te maken evenmin als je achterremmen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Marten schreef:Je geeft niet aan naar welke kant het stuur scheef trok.
Als dat naar links is dan werkt je rechter voorrem onvoldoende.
In dat geval: Vet geworden door een lekkende LHM pomp? Blokken vervangen aan die kant.
Pak aub de andere kant gelijk mee.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Weelicht is het een gewone oude-auto-kwaal: hangende remzuigers/klemmende blokken??
Daar heb ik al met legio auto’s door mee dwars gestaan. Naast het hydraulische gebeuren is het mechanische gebeuren ook een checkje waard.
Overigens: het is ook de tijd van het jaar dat er weer prut op de weg ligt - daar liet ik me vanmiddag ook door verrassen en dan sta je metéén overdwars
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik lees
Piepende banden.
Als je achterwielen blokkeren -en dat kan makkelijk met een DS- dan heeft elke auto de neiging om ‘om te draaien’. De achterkant haalt de voorkant in…
Is volkomen normaal.
Ga naar een goede remmentestbank, met rollen, ipv schuifplaten en kijk.
Enig scheef aangrijpen haal je er zo uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bogaard, klopt! Maar, ik heb zelf ook weleens het anker uitgegooid en dan liep het Snoekgebeuren keurig rechtdoor met 4 geblokkeerde wielen.
En ik zou denken dat de voorwielen het eerst blokkeren Maar bij een Snoek moet je dus met ee heel andere reactie rekening houden??
(record noodstop: met 80 op het remmetje, 4 rokende banden en een enorme stank. Maar dat was per BMW - en keurig rechtdoor, btw…)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:Bogaard, klopt! Maar, ik heb zelf ook weleens het anker uitgegooid en dan liep het Snoekgebeuren keurig rechtdoor met 4 geblokkeerde wielen.
Derk
Als ze alle 4 blokkeren ga je wel rechtuit. Als ze voor remmen en niet blokkeren draai je een rondje….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, klopt…
Maar bij een DS blokkeert achter sneller dan voor? Dat ben ik niet gewend en is zeker iets om in de gaten te houden dan…
Overigens, die ouwe Snoek staat werkelijk als een transformatorhuisje! Príma remmen!! (dat dan weer wel, zeg maar… )
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet noodzakelijk. Wel als voor de zaak lekker vet is door water en lhm lekkage….
Een ds remt zo goed door de zelf levelende effecten en het zwaartepunt wat op gelijke hoogte ligt als de aangrijpende remkrachten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Niet noodzakelijk. Wel als voor de zaak lekker vet is door water en lhm lekkage….
Een ds remt zo goed door de zelf levelende effecten en het zwaartepunt wat op gelijke hoogte ligt als de aangrijpende remkrachten.
CHEK!! heb ik gehad toen ik mijn DS gekocht had en ze niet door de keuring kwam!!Mijn radiator lekte op de linkse remklauw! Bij het vervangen van de radiator en
na montage van schuurblokjes en daarna een complete set nieuwe TEXTARS remde ze als de donder!!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha ja, gesnopen… Omdat je voorremmen binnen wonen heb je meer risico op meuk op je remmen - Dan snap ik de denkwijze weer.
Want ik dacht al, een gezond remmende Snoek zou toch haast bovenmatig veilig moeten remmen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
noodstop
wat een fantastisch medium is dit toch.
En zeker nu ik weet dat als het nog een keer gebeurt er mensen meeschrikken.
Ik heb het e.e.a. nagelopen maar ik denk dat het probleem een lekkend hydrolisch systeem is. Vermoedelijk, als ik het zo zie, via het gescheurde stuurhuisrubber (lekker klusje) aan de rechterkant.
Als je ervan uitgaat dat ik hard naar links ging (om) dat lijkt het logisch dat de rechter rem niks of weinig deed door de LHM op de schijf etc.
Omdat dan aan die kant het gewicht niet naar voren komt (geen vertraging) blokkeert m.i. je achterrem aan die kant sneller en breekt je kont uit.
Vindt het zelf wel een aardige redenatie !
Maar goed nu de keuze of naar David (DSKeiser) of zelf aan de bak.
Bedankt !!