EW schreef:CEE-IKS schreef:
Neem er 1 zonder turbo, cilinderkoppen van de TD’s willen regelmatig sneuvelen. Daarbij hebben de 1769cc tubo motoren een beetje een ademtekort tussen de 1000 en 2000 toeren die ongeblazen diesels vind ik daarom wat lekkerder…..
De XUD9 is voor de Xantia anders zeer ernstig underpowered en het lijkt erop dat dat reden is dat die de 4 ton niet halen…....
Bedoel je dan de turbo-versie, of is ongeblazen en geblazen één pot nat?
Ich bin ein Breaker
De ongeblazen versie heeft het niet heel makkelijk in de zwaargewicht-Xantia. Het is geen BX of ZX die ledig rond 1000 kilo zitten.
De Xantia had eigenlijk van begin af als basisdiesel de 12v XUD11 i.p.v. de XUD9 moeten hebben met als aanvulling de XUD9TE en XUD11TE.
karel schreef:EW schreef:CEE-IKS schreef:
Neem er 1 zonder turbo, cilinderkoppen van de TD’s willen regelmatig sneuvelen. Daarbij hebben de 1769cc tubo motoren een beetje een ademtekort tussen de 1000 en 2000 toeren die ongeblazen diesels vind ik daarom wat lekkerder…..
De XUD9 is voor de Xantia anders zeer ernstig underpowered en het lijkt erop dat dat reden is dat die de 4 ton niet halen…....
Bedoel je dan de turbo-versie, of is ongeblazen en geblazen één pot nat?
Ik had het (zoals rb ook al zegt) over de XUD9, niet over de XUDt9. Is dus inderdaad de ongeblazen versie. De Xantia is met zijn 1270 kg inderdaad gewoon te zwaar voor de 71 PK van de XUD9.
EW schreef:De Xantia is met zijn 1270 kg inderdaad gewoon te zwaar voor de 71 PK van de XUD9.
Ehh….de 2 Xantia’s 1.9 D van Renz wogen 1210 kg.
Bram schreef:EW schreef:De Xantia is met zijn 1270 kg inderdaad gewoon te zwaar voor de 71 PK van de XUD9.
Ehh….de 2 Xantia’s 1.9 D van Renz wogen 1210 kg.
ops:
Sorry, niet nagekeken…...
Een Dieselvraagje voor de kenners.
Ik had een XUD9 blok in m’n C15 zitten met een Bosh-injectiepomp
Deze namelijk:
Nu heb ik een Xsara met een DW8B en die heeft een Lucas DPC-pomp. De Xsara is ook verkocht met een VE-boshpomp.
Nu is mijn vraag: welke pomp zat er juist op mijn C15 (XUD9) en is deze compatibel met de DW8B zonder al te veel moeilijkheden?
De koper van mijn C15 is er namelijk in geslaagd om hem in 3 maanden tijd rond een boom te plooien (zonde) en ik kan misschien de pomp, verstuivers enz… kopen van hem. Ik zou deze pomp als reserve houden of willen inbouwen wanneer ik met de xsara op ppo ga rijden. Maar is dat haalbaar of absoluut oncompatibel?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
??
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Een Bosch VE pomp (moderne elektronisch geregelde variant) is naar ik heb begrepen niet PPO compatible.
Ja, maar het is een niet-elektronische en ik zou deze op de xsara willen zetten. De vraag is alleen of het kan want op de lucas zit wel wat elektronische rommel aangesloten. Wat is dat dan?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Hey jongens,
Waarschijnlijk een van de dommere vragen van de dag/week maar ik wil de olie verversen van mijn C4 1.6HDi 92 en ik kan niet eens die verdomde olie filter vinden. Op mijn Saxo kon ik vroeger gewoon een schroevendraaier door dat ding slagen en eruit schroeven, maar…
Kan er iemand me in de juiste richting wijzen? Fotootje? Iets waar ik op moet letten?
Er staan nu zowat 145 000 km op. De bedoeling is om kleine onderhoudjes zelf te doen en voor de grote naar de garage te trekken.
*** schreef:GerbenZX schreef:Ahaaa….
Ik begrijp dus dat de 1.9 motor uit o.a. de Xsara en de Peu 206 NIET dezelfde is als in de BX/ZX etc…...... 1868 cc resp. 1905 cc.
Wat is er bekend over de betrouwbaarheid van die nieuwere motor ?? Even goed als de vertrouwde XUD ?Het is naar mijn weten gewoon hetzelfde blok, alleen hebben ze er 37 CC minder inhoud aan gegeven.
Ik heb die vraag al eens een jaar of wat geleden gesteld…niemand kon mij daar antwoord op geven, maar ga er maar vanuit dat het een doorontwikkeling is van het 1905 blok.
Zoals al eerder gesteld zijn de DW motoren meer verwant aan de EW benzine motoren. Is dus geen doorontwikkeling van de XUD.
Het opvallendste zichtbare verschil tussen de XUD en DW motoren (en dus ook tussen XU en EW motoren) is de blokhoek.
De DW/EW serie staat onder een hoek van 15 graden en de XUD/XU serie onder een hoek van 30 graden in de motorruimte.
Een en ander heeft als resultaat dat je de versnellingsbakken van deze motoren niet kunt uitwisselen (ondanks dat ze wel op de motor passen).
De heer *** is overigens al een tijdje geleden afgeserveerd als forumlid.
Had ik gezien, maar deze vraag/opmerking was nog niet voldoende op geantwoord.
Tom Duckpower schreef:Lelijke Eend schreef:Ik had ook wat vraagjes over diesels.
Ik weet hoe een diesel en een benzinemotor werkt (uitlag van pa + gehad op school (werktuigbouw)) dus *hoe* het werkt snap ik, maar het *waarom* is me nog niet altijd even duidelijk.
Waar ik nieuwschierig naar ben:
-Waarom is een auto met een 1500cc dieselmotor beter in het trekken van een caravan en een (bijna) identieke auto met een 1500cc benzinemotor beter in het trekken van een sprintje ?
-Waarom verlagens ze de compressie van een dieselmotor niet en schroeven ze er een bougie in (dan heb je minder energieverlies door de compressie, lijkt me) ? Misschien zijn de verstuivers dan ook te vervangen door een ‘normale’ carburateur of injectie (al weet ik niet of dit voordelen heeft).
een dieselmotor kan beter trekken omdat deze meer koppel heeft…bij een lager toerental als een benzinemotor.
een benzinemotor sprint beter omdat ze meer vermogen hebben….(dat is nu, omdat er moderne dieseltechnieken zijn voorbij, dat een diesel “sloom” is).
Omdat een DM(dieselmotor) meer koppel heeft is deze vlugger bij tussensprints (50-80, 80-120).en als ze bij een diesel de compressie verlagen is er kans dat de diesel niet “ontsteekt”, dat doet de diesel nl “zelf” door de hoge druk, dus hoge temperatuur.
Als dit niet klopt, waarschuw me ff…
ff sappel hoor, kheb de hele draad niet gelezen dus forgive if im dubbelop.
Diesel is OLIE,, olie verbrand TRAAG, dus kracht komt traag vrij, maar is beresterk..ergo koppel.. denk aan de momentsleutel..
benzine /LPG verbrand snel, de kracht komt snel vrij, echter door de hogere verbrandingssnelheid, is de kracht ook sneller weg..
ergo, >
minder koppel, meer PK’s.
het verhaal compressie omlaag voor de diesel is weer een vreemde jump in je gedachten fantasie LE,,, kannie werkt nie is onmogenlijk,, en onbezonnen…niet doen dus..
mvgr wupke
2e opmerking/aanmerking aangaande de peug en Citro diesel…
de Indenor is zelfs zo breed gegaan dat hij en de Volga (import) kwam te zitten..
zover mijn kennis gaat, is de D versie welke in de HY en de Cx belande een afgeleide /omgebouwde Traction motor..
tenminste, het onderblok van de Traction lijkt verdacht veel op die later in de Hy en de DS en CX gebouwd zat..
kan me vergissen ,maar toch..
mvgr wupke