Ben in mijn V6 Exclusive s2 een carkit aan het inbouwen. Nu heb ik deze willen verbinden met de radio. De plus en min van het stekkertje dat achter in de ,overigens orginele citroen 3040rds of 4040rds, radio gaat heb ik gevonden. de vraag is welke is van de MUTE en welke van het contactslot? dit om automatisch de radio te “muten” als de telefoon gaat en de carkit de doen uitgaan als ik het contact uit zet. Iemand een idee? gewoon maar iets proberen leek mij geen verstandige optie.
Groet Marty
Zoek eens op google een plaatje van het schema van een iso-stekker, daar kun je ‘t gewoon op zien… is ‘t trouwens een Sony Ericsson carkit? vergeet die mute dan maar…
nee het is een nokia (ck15w geloof ik). Zit hier en daar op dit forum informatie op te duikelen en men heeft het over dat je de radio niet als +12v moet gebruiken ivm geheide problemen met de BSI? bedankt voor de tip[ trouwens!
hmmm
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
BSI?!? in een XM???
Een carkit heeft standaard een rode draad voor 12V constant, een blauwe voor de 12V geschakeld (na contactslot zo je wilt) , een zwarte voor de aarde en een gele voor de mute.
Van de twee isostekker moet je degene hebben die ook een zwarte, rode (of oranje) en gele draad heeft. Dan pak je een spannindsmeter en zoekt de draad die alleen 12V geeft als het contact aanstaat.
De mute is de draad in de isostekker die, als je hem verbind met de aarde, (het frame van de radio bijvoorbeeld) het geluid uitzet. Daarvoor moet de radio dus wel aangesloten zijn op de stekkers
Enfinm, zie hier de kleuren. De mutedraad staat er niet op maar zit er wel altijd in.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zijn dit de stekkers van een type II,malle pietje? Heb je zo ja,ze ook van type I? want ik zag een speedpuls op die bovenste stekker,en die intereseerd mij wel?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die zit er niet, dit draadje geeft de eventuele verlichting van de radio
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dit zijn de isostekkers van de nieuwe radio’s, en de stekkers met kabelboom die je bij de hallfords koopt. Dat wat er in een xm zou liggen heb ik nog nooit gezien. Maar ik weet bijna zeker dat de speedpuls van de xm niet is aangesloten op een stekker die voor de radio bruikbaar zou zijn (en dus niet in de stekker achter een radio zou liggen)....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
OK! zoek ik wel even verder,die MOET toch ergens af te tappen zijn?
Ik denk dat ik wel voor uit kan met de info van Malle Pietje. Waarvoor dank!
Heb de 12v van het contact gevonden en de carkit gaat netjes aan als ik de sleutel in het contact draai. Echter de mute kabel kan ik niet vinden met de beschreven oplossing. Heb ook de mutekabel van de carkit langs alle opties geleid. Ik heb een mutefunctie op het stuur zitten en heb ook die kabels gechect maar zonder resultaat. Als ik bel blijft de radio spelen.
...?
Marty schreef:Heb de 12v van het contact gevonden en de carkit gaat netjes aan als ik de sleutel in het contact draai. Echter de mute kabel kan ik niet vinden met de beschreven oplossing. Heb ook de mutekabel van de carkit langs alle opties geleid. Ik heb een mutefunctie op het stuur zitten en heb ook die kabels gechect maar zonder resultaat. Als ik bel blijft de radio spelen.
...?
Nou, je bent al een stuk verder in ieder geval. De mute van de radio werkt hoe dan ook op aarde. Heb je op de radio zelf een mute-knopje? Dan zit er hoe dan ook een mutekabel achterop. Had je niet een iso-stekker achterop de radio zitten? Dan heb je vast 1 kabeltje niet aangesloten. Meet alle losse draden of connectoren door want hij moet erop zitten (tenzij het een hele oude radio is).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het kan natuurlijk zo zijn dat de radio geen muteaansluiting heeft aan de achterkant (en die kans acht ik vrij groot). Staat hier niets over in het boekje?
Lobber schreef:Het kan natuurlijk zo zijn dat de radio geen muteaansluiting heeft aan de achterkant (en die kans acht ik vrij groot). Staat hier niets over in het boekje?
Als de radio een muteknop heeft, dan zit er ook een draadje bij. Er zijn tegenwoordig vrij weinig radio’s zonder mutestand, zelfs mijn oude sony rado met cassettedeck uit 1991 had er eenjte
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De fabrieksradio van een XM s2 heeft een mutefunctie, da’s gewoon de draad die daar in elke iso-stekker voor is bedoeld, namelijk:
Rechtsboven, in stekker A, pin rechtsboven. Dus degene die het dichtst bij het “clipje” zit. Sluit de mutedraad van de carkit op die positie aan, en het zou moeten werken.
et voila, nu nog hopen dat de topic starter een fabrieksradio heeft…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!