Nieuw voorwiellager?
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 12 september 2007 02:35 AM

Hoi,

Bij mijn BX Digit, is een wiellager versleten.
Is het een beetje te doen om dat zelf te vervangen?
Of is het meer een klusje voor de garage? Wat kost dat gemiddeld?
Ik hoor het wel.
Verder doet mijn claxon het niet, dus die zal ik ook nog even moeten checken.

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 september 2007 03:20 AM
  [ # 1 ]

Re: Nieuw voorwiellager?

www.citrofiel.tk schreef:

Hoi,

Bij mijn BX Digit, is een wiellager versleten.
Is het een beetje te doen om dat zelf te vervangen?
Of is het meer een klusje voor de garage? Wat kost dat gemiddeld?
Ik hoor het wel.
Verder doet mijn claxon het niet, dus die zal ik ook nog even moeten checken.

Hans

Even zoeken, hier is pas een (deel van een) draad over geweest. Wiellager kost je een tientje of 4 maar je hebt wel een pers nodig om het eruit en erin te laten persen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 12 september 2007 09:20 PM
  [ # 2 ]

Is wel goed te doen, je kan ook een ander wiellagerhuis steken, daar zit een wiellager in en fusee. Kun je 2e hands kopen. Een wiellager zit namelijk geperst en dit is zonder pers niet zelf te doen vandaar.

Opzich is het goed zelf te doen. Maar als de fusee gaat mee draaien of de stuurkogel dan zit het al tegen. En je hebt een grote dop 36 nodig voor de aandrijfasmoer.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 september 2007 09:24 PM
  [ # 3 ]
michel-16v schreef:

Is wel goed te doen, je kan ook een ander wiellagerhuis steken, daar zit een wiellager in en fusee. Kun je 2e hands kopen. Een wiellager zit namelijk geperst en dit is zonder pers niet zelf te doen vandaar.

Opzich is het goed zelf te doen. Maar als de fusee gaat mee draaien of de stuurkogel dan zit het al tegen. En je hebt een grote dop 36 nodig voor de aandrijfasmoer.

Dan een tip: als de fusee meedraait een krik onder de draagarm zetten. Dan klem je de het conische deel van de kogel vast en kan je de moer losdraaien.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 12 september 2007 11:53 PM
  [ # 4 ]

Hallo Citrofiel,

Met een beetje technisch inzicht is het goed te doen. Ik zelf heb het regelmatig gedaan. Nuttig is het hebben van een grote bankschroef (te gebruiken als pers), segerringtang (voor het verwijderen van de inwendige segerring die het lager borgt in het fusee) en een rond stuk staal of liever nog brons. Dit laatste dient een diameter te hebben die net kleiner is dan de inwendige diameter van de fusee en groter dan de kleinste diameter van de buitenste ring van het lager. Met dit rondijzer kun je het lager met een moker uit de fusee meppen. De ring van het lager die blijft zitten op je naaf is te verwijderen met een scherpe koudbeitel.

Lager inpersen kan met behulp van hetzelfde rondijzer en een stevige bankschroef. Van tevoren alles goed schoonmaken en smeren met kruipolie.

Voor dit alles is het natuurlijk noodzakelijk om de fusee uit te bouwen.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 13 september 2007 02:20 AM
  [ # 5 ]

tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voor Idea

Koop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer Exclamation
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.

Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren Idea  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 september 2007 04:47 AM
  [ # 6 ]
vortex schreef:

tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voor Idea

Koop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer Exclamation
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.

Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren Idea  Wink

Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?

Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 13 september 2007 08:00 PM
  [ # 7 ]

Hoe ziet zo’n pers eruit dan?
Of is dat gewoon een poelietrekker ofzo?

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 september 2007 09:19 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het lager er gewoon bij een automaterialenzaak (bogamat den bosch) in laten persen. Was voor hun echt een eitje en zo vernaggel je ook niet je nieuwe lager.

Ik had de losse naaf natuurlijk al wel in gedemonteerde toestand meegenomen en de seegerring losgemaakt zodat het demonteren alleen beperkt bleef tot handelingen waar je een pers voor nodig hebt.

Je mag wel een beste bankschroef hebben om daarmee het lager erin te kunnen persen.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 13 september 2007 11:41 PM
  [ # 9 ]

Hans, je kan dit als je het laat persen, bij van der peijl in goes laten doen. In terneuzen doen ze lagers persen, dus in goes ook denk ik.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 14 september 2007 11:14 AM
  [ # 10 ]

zover ik begrepen heb gaat hans een ritje naar kalmthout maken dus dat gaat helemaal goed komen Wink

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 september 2007 11:29 AM
  [ # 11 ]
karel schreef:
vortex schreef:

tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voor Idea

Koop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer Exclamation
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.

Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren Idea  Wink

Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?

Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.

ja, dat werkt echt.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 september 2007 01:15 PM
  [ # 12 ]
garagestmarien schreef:
karel schreef:
vortex schreef:

tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voor Idea

Koop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer Exclamation
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.

Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren Idea  Wink

Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?

Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.

ja, dat werkt echt.

Dan vind ik het een geniaal idee!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Citroen_95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007

- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
Gepost: 18 september 2007 12:11 PM
  [ # 13 ]

...het werkt prima op deze manier, laatst ook gedaan met de achterremmen/de achterwielagers van de ZX van mijn vader. Alleen hebben we gewoon de oven gebruikt, dan ben je zeker van een geleidelijke verwarming.. (en een kwade moeder/echtgenote)  Laughing

Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 18 september 2007 09:18 PM
  [ # 14 ]

Het moet niet gekker worden, ik ben kok, dus dan lukt zelfs mij het nu misschien, want bakken en vriezen zijn enkele routines van me Laughing

Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook