Beste mensen,
Ik ben in het bezit van een Xsara Coupé 1.9 TD uit mei 1998. Deze auto bevalt prima, op één ding na. De centrale deurvergrendeling lijkt een eigen leven te lijden.
Na het op slot doen met de afstandsbediening kunnen er twee dingen gebeuren:
-De sloten vergrendelen maar ontgrendelen vervolgens weer direct, na nog een keer (of twee keer) proberen vergrendelen ze wel.
- De sloten vergrendelen direct (richtingaanwijzers gaan ook branden), maar na een willekeurige tijd ontgrendelen ze spontaan, zonder dat daarbij de richtingaanwijzers gaan knipperen.
Dit is een erg gevaarlijke situatie, aangezien ik er nu niet meer van op aan kan gaan dat de deuren echt gesloten zijn en blijven als ik op mijn werk zit.
Moet ik dit probleem mechanisch zoeken (vuil in een van de sloten) of is dit puur een elektronisch/computerprobleem?
Ernst
BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903
Re: Deurvergrendeling met eigen wil
Nesto schreef:Na het op slot doen met de afstandsbediening kunnen er twee dingen gebeuren:
-De sloten vergrendelen maar ontgrendelen vervolgens weer direct, na nog een keer (of twee keer) proberen vergrendelen ze wel.
Welkom op het forum.
Het vergrendelen en vrijwel direct weer ontgrendelen van de deuren komt meestal doordat één van de voordeuren niet goed dicht zijn.
Ik heb dit met mijn Xsara uit 1999 ook weleens gehad, meestal was het dan de bijrijders deur die een keertje open en dicht geslagen moest worden. Het kan inderdaad een vuil of slecht deur contact zijn.
Het tweede voorval is wel vreemd en inderdaad gevaarlijk, ben je er dan ook steeds bij als de deuren ontgrendelen? Of kom je terug bij je auto na een tijdje en zij is open, terwijl je zeker wist dat je de auto op slot had gedaan?
Misschien heeft iemand in de buurt een auto waarvan de afstandsbediening (AB) op dezelfde frequentie werkt? De 306 lease die ik vorig jaar had was zo eentje, als ik deze op slot deed, sprong een zekere slOpel Corsa als deze in de buurt stond van zijn slot
Niet dat dat erg is, wie geeft er nou om een slOpel
Hoewel ik geen ervaring er mee heb denk ik dat het een electronisch probleem moet zijn.
vanwege het feit dat ze weer van het slot afgaan na een poosje terwijl je ze wel zelf dicht gedaan hebt.
En nu is de vraag ook nog: Gebeurt dit altijd standaard! Of alleen als je op je werk je auto parkeert. Of alleen thuis!
Want dan zit ik er ook aan te denken dat iemand anders zijn AB erop reageert!
Sleutels zijn tegenwoordig ook al uitwisselbaar.
Dus waarom zou zon centrale vergrendeling niet opmekaar kunnen werken.
Ik heb thuis een AB op mijn verlichting.
Kan ik vanuit mijn bedje de lampjes uit doen!
Maar goed die dingen kan je dus zelf instellen op welk kanaal die moeten werken. Lig je in bed en gaan je lampen spontaan aan. JAh hoe zou dat komen. Dr zal dan wel iemand in de buurt gezeten hebben met zon zelfde standaard Gamma setje!
Maar dat was een kwestie van ff ander kanaaltje en klaar!
Zou met zon centrale lock wel niet kunnen!!
Succes dr mee. En trouwens probeer het zelf uit te zoeken hoe en wat, breng em maar niet na de garage toe. Want die zijn er 4 uur mee bezig en komen dan tot de conclusie dat ze t niet kunnen vinden.
En jij maar dokke!!
Re: Deurvergrendeling met eigen wil
Bedankt voor alle reacties!
ZX1.4i schreef:
Welkom op het forum.
Dank je wel
Het tweede voorval is wel vreemd en inderdaad gevaarlijk, ben je er dan ook steeds bij als de deuren ontgrendelen? Of kom je terug bij je auto na een tijdje en zij is open, terwijl je zeker wist dat je de auto op slot had gedaan?
Het verschilt per keer hoe snel de deuren weer ontgrendelen. Laatst liep ik net weg bij m’n auto, toen ik nog net de vergrendeling weer open hoorde gaan! Maar het kan ook zo zijn dat het midden op de dag een keer gebeurt.
reneke schreef:Je hebt niet onlangs een nieuwe radio aangsloten?
Ik heb de auto nu een jaar in mijn bezit, de Citroen dealer heeft toentertijd de radio erin gezet. Ik neem dus aan dat dat allemaal goed is gebeurd.
NoisemakeR schreef:Hoewel ik geen ervaring er mee heb denk ik dat het een electronisch probleem moet zijn.
vanwege het feit dat ze weer van het slot afgaan na een poosje terwijl je ze wel zelf dicht gedaan hebt.
En nu is de vraag ook nog: Gebeurt dit altijd standaard! Of alleen als je op je werk je auto parkeert. Of alleen thuis!
Het gebeurt op alle plekken, dus interferentie met een andere afstandsbediening lijkt me onwaarschijnlijk.
Maargoed, volgende week moet hij weer naar de APK, dan laat ik ze er in ieder geval toch even naar kijken.
Ernst
reneke schreef:Je hebt niet onlangs een nieuwe radio aangsloten?
Op deze site heb ik ergens gelezen dat verkeerd aangesloten radio’s rare electrische storingen kunnen veroorzaken. Hoewel de dealer mij vertelde dat ik gewoon het ISO blok kan gebruiken, tenzij het een auto vanaf 2004 is. Zie ook o.a.
De radio kan het niet zijn denk ik, een Xsara uit 1998 had nog geen multiplex bedrading. Mijn Xsara was uit 1999 en daar kon ik gewoon een radio en carkit op de ISO aansluiten zonder problemen.
Ik denk dat het ontgrendelen toch iets elektronisch kan zijn, heb even snel in de vraagbaak gekeken. De Centrale vergrendeling loopt via CU-BG (Controle unit Beveiliging), het probleem kan hierin zitten of in het slot aan de bestuurders/bijrijders kant. Het zou kunnen dat:
- Kortsluiting in het (slot) contact aan de bestuurders/bijrijders kant
- Kortsluiting van de bedrading welke naar de sloten van de voorportieren loopt.
Hierdoor denkt de auto (CU-BG) dat je met de sleutel de portieren opent, dit zou kunnen verklaren waarom de auto niet knippert met zijn lichten als deze spontaan ontgrendelt. Als je de auto met de sleutel in het slot opent knippert deze ook nooit.
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
De problemen bij beide auto’s zitten hem zeer waarschijnlijk inderdaad in de bedrading die tussen de carrosserie en voorportier links loopt. In deze bundel wil de bedrading op de stekker die op de deur wordt geschroefd wel eens breken. Als je de rubber ‘sok’ iets terughaald van de stekker zal je het waarschijnlijk vanzelf zien.
Succes!
Gr Martijn
Wat leuk dat dit topic weer actief is gemaakt!
De problemen bij mij zijn nog steeds niet opgelost. Al een paar keer mee naar de dealer geweest en steevast het antwoord gekregen dat het bij hun allemaal prima werkte. Totdat je dan weer naar je auto loopt en demonstreert dat het tóch weer niet werkt ... ‘wat raar zeg’. Afijn, de laatste keer heeft een monteur een beetje zitten pielen aan die kabel tussen carrosserie en portier, evenals het vergrendelingsschakelaartje in de deurgreep. Toen werkte het weer (even); inmiddels dus niet meer.
Probleem lijkt wel jaargetijde afhankelijk. In de zomer bijna tot geen last van het probleem, maar in de koude tijd is het ellende.
Binnenkort toch even de bedrading checken voordat de dealer er (hopelijk nu eens grondig) naar gaat kijken…
Ernst