Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vandaag de eerste foto’s gemaakt van de start van de montage van Kalifa zijn motorblok .
Mooi gekuist blokje hangt klaar om de cilinders en de krukas in ontvangst te nemen ;
Zicht op de mooi gehoonde cilinderwanden
Watermantel :
Oliepomp :
Krukas en tussenas
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Blok van Kalifa
Als ik goed kan zien,zitten er 2 stalen rondellen in die olieklep?? da zou goed moeten zijn, maar als er 2 stalen in zitten moet er volgens de RTA 1 koperen bijzitten!! dus 2 X staal + 1X koper = correcte montage.
Zooooh, Walter, lekker aan het knutselen? Knap hoor. By the way; als je mij de maten van die rondelles (dus de koperen en de stalen) die Blooper bedoelt, zou kunnen geven, dan zou ik daarmee erg blij zijn.
Piet
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Er zitten alleen twee stalen op : één van 2 mm en één van 2.4 mm .
hoort het zo , of moet dit aangepast worden :
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Volgens RTA zou er tenminste 1 koperen moeten zijn. Meer dan 3 stalen ringen is niet toegestaan. Wat is het motornummer en is het blok al eerder uit elkaar geweest? Er wordt geadviseerd de oliedruk van de vroege modellen te verhogen door toevoeging van een ring. Kun je me ook de binnen en buitendiameter van de stalen ringen geven?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Had ik hierboven ook al vermeld,welke de correcte methode is!
En ja ,het zijn, als je 2 stalen vind,dan moet er nog één koperen bij geplaatst worden!
Ik zal even in de prijslijst van de Franse club kijken of deze los verkocht worden,en of er dan eventueel ergens maten bij staan
Mocht je na rodage,nog te hoge oliedruk konstateren,dan kan je hier altijd bij via het olie aftapgat! je zal wel aan cyril een specaal werktuig (volgens de RTA) moeten vragen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PBuijsman schreef:Volgens RTA zou er tenminste 1 koperen moeten zijn. Meer dan 3 stalen ringen is niet toegestaan. Wat is het motornummer en is het blok al eerder uit elkaar geweest? Er wordt geadviseerd de oliedruk van de vroege modellen te verhogen door toevoeging van een ring. Kun je me ook de binnen en buitendiameter van de stalen ringen geven?
Gewoon ff het carter d’r onderuit en de klep/plunjer van de oliepomp demonteren, zo kun je eerst eens zien of daar wat mis mee is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja! maar in de RTA staat een tabel met als je dat vind: bvb 3 koperen en één stalen,dan moet je 1 koperen en 1 stalen terug plaatsen!
Ook,zoals piet zegt, is het niet toegestaan om meer dan 3 stalen onderlegringen terug te plaatsen!! Maar wat ik dan dus niet begrijp,in het blok van Kalifa,zaten 2 stalen en van verschillende dikte!! Volens mij is dat niet juist en moeten de diktes gerespecteerd worden!
Dus kan bij gebrek,aan het juiste materiaal,daar al eens een dikkere rondel in gelegd zijn!! In de RTA,als ook niet in de werkplaatshandboeken staat er iets vermeld over de diktes van de rondellen,juist de hoeveelheid en in welk metaal je ze moet terugstoppen als je ze vind,maar voor U en voor mij, voor piet weet ik het niet,maar jij en ik zullen een Hydraulische spanner hebben!! dus zou de druk daar op niet aangepast te hoeven??? Want langs de spanner komt er olie uit naar de ketting geleider toe!! ook ga ik een gaatje bij boren en gericht naar de curved limiter!! want de ketting banaan,zal olie krijgen via de spanner!! dus banaan,word aangepast zoals in Uw geval.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:Jij en ik zullen een Hydraulische spanner hebben!! dus zou de druk daar op niet aangepast te hoeven??? Want langs de spanner komt er olie uit naar de ketting geleider toe!! ook ga ik een gaatje bij boren en gericht naar de curved limiter!! want de ketting banaan,zal olie krijgen via de spanner!! dus banaan,word aangepast zoals in Uw geval.
Het is nergens voor nodig de oliedruk te verhogen na het maken van de hydraulische spanner, en evenmin is het nodig een gat te maken om olie op de curved limiter te krijgen. De ketting krijgt olie door de spanner, want ik heb namelijk een gaatje gemaakt in de genoemde banaan, recht tegenover het gaatje wat van origine in de sachs spanner zit. Zo krijgt de ketting meer dan genoeg olie en zal extra olie onnodig zijn. Van der laan heeft nog nooit anders gedaan en nog nooit is er ook maar 1 motor stuk gegaan….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok,we zien wel als alles terug in elkaar steekt, wat de druk zegt! En het enige wat je nog kan doen na het herroderen van de motor,is eventueel die olieklep er terug eens uithalen, zoals je al zei,mocht de druk te hoog of te laag blijven!!
Maar toch heb ik nog een vraagje,wat die onderlegringetjes betrefd:
Waar vind je die indien nodig?? en klopt dit,wat Walter zegt,dat die verschil in dikte kunnen hebben,of is dat iemand die door onwetendheid,daar al eens ééntje bijgestoken heeft,van een andere maat?? Want nergens kan ik bespeuren:1) welke dikte die ringen zijn,origineel
2) en of er een éénmalige dikte in moet,ofdat er verschillende diktes in bestaan??
Fraleux club,heeft ze niet hoor,allesinds,ze staan niet in de prijslijst
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Lange tijd is het is het stil geweest rond mijn wagen maar !!! het einde van de revisie nadert, we hebben een aantal speciale stukken moeten laten maken zoals het gaatje van 1mm om de ketting te smeren( modificatie van maserati, en dit na 72, niet nodig als je een hydraulische spanner zet maar dat hebben we dus niet gedaan. Dus was dit nodig
hierbij enkele fotos.
nieuw gehoonde cillinders (dank aan klint)
De krukas
speciale mal om het gaatje van 1mm te boren in het blok
boor van 1mm
plan om de boormal te maken
Blok met geboord gaatje van 1mm schuin links in het oliekanaal
Nieuwe lagerschaal met daartussen een oude…wat een verschil
Gekuist blok
Mijn wagen in de ondergrondse parking
Mijn wagen naast die van wbogaerts
Zoals je kan zien heeft de primaire ketting die nog nooit vervangen na 98.000 was de geleider stukgeslagen die lag onderaan in het carter. Aan
de groeven kan je zien hoe die geslagen had tegen de geleider
meer fotos volgen
Momenteel is de krukas en pistons en zuigerveren al terug gemonteerd
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Ziet er fantastisch uit Kalifa, vakwerk zien we graag! Ik wip binnekort zeker nog eens langs als hij in mekaar steekt. Weet ‘ons ma’ trouwens al van de SM?
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja hoor ze en ze vindt het een heel mooie wagen…ps nu enkel nog naar frankrijk voor een vliegwiel
Groetjes Kalifa
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leg dat boormalletje nog eens uit? waarvoor dient dat?
Ga je de originele mechanische spanner hermonteren?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Leg dat boormalletje nog eens uit? waarvoor dient dat?
Ga je de originele mechanische spanner hermonteren?
Dat boormalletje is om het gaatje van 1 mm te boren waardoor er olie op de ketting gesproeid kan worden. Het boren van dat gaatje is een modificatie die citroen al voorschreef. Het boren van dat gaatje komt zeer nauw, maar hoef je niet te doen als je een hydraulische spanner op je blok bouwd. Ik heb dat malletje in m’n handen gehad, en moet echt zeggen dat het prachtig is gemaakt door Walter en z’n maat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja het is echt wel een mooi stuk, vermits dat gaatje op 45° in het oliekanaal moet geboord worden kan je dat niet met de hand, en dus hebben we er een mal voor laten maken.
De boormal:
boormal op de motor:
Boor van 1mm
ik gebruik een nieuwe mechanische spanner, +de brody geleider en synergie kettingen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!