Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Thermostaat heb ik van de week ook vervangen, die 70 graden was me iets te koud. Hij wordt nu 81-82 graden en als ik na een pittig stukje stil sta, dan wordt hij hooguit 90 graden om snel weer te zakken.
Volgens mij goed genoeg, maar ik vind het nog wat koud voor een motortemperatuur.
Het vervangen was vrij eenvoudig, maar er bij komen vond ik een crime, blij dat het gebeurt is.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik kan dit topic wel eens updaten, ik ben nog altijd volop bezig met de auto. Da’s niet vanwege alle ellende, maar ook omdat ik veel preventief vervang of gewoon verbeter.
Bij de aanschaf heb ik dus alle grote onderhoud gedaan. Ik ben aan het experimenteren met PPO en dus heb ik daar ook een en ander voor aangepast. De verstuivers zijn vervangen voor een vers setje met tevens iets hogere druk. De warmtewisselaar is weer aangesloten en op dit moment ben ik bezig de dieselpomp wat te verstellen, wat rijker om precies te zijn, want door de verstuivers kan ik weer wat verder zonder dat de boel begint te roeten.
Verder zit er inmiddels een electrisch zwart leren interieur in de TD mét stoelverwarming, die (dus) nog aangesloten gaat worden. Ik heb wat kleine defectjes verholpen, zoals een achterraam wat uit zijn geleider gleed en een deurklink die stuk was en nog 10 van die dingen, misschien wel 20.
Gisteren een retrofit gedaan en nu is het systeem R134a, onderweg overleed de dynamo en nu moet ik (dus) eerst een dynamo halen en voor de airco nog een condensor. Verder ga ik het najaar nog de stoelverwarming aansluiten (zie topic daarover).
Welke ellende heb ik tot nu toe gehad ?
Tijdens de verwisseling van de distributie brak er een tapend van de spanrol, tijdens hetverwisselen van de verstuivers vernieuwde ik de retourleidingen en kreeg ik vacuüm leidingen mee, die dus oplosten na een week en vorige week lekte mijn dieselpomp.
Het eerste probleem kostte vooral een dag, het tapend was 1€. De leidingen kostten me een paar liter diesel en 1 meter (goeie) slang en de laatste lekkage kostte me 1 o-ring à 0,10€.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Maandag avond heb ik de dynamo vervangen en vandaag ben ik spontaan begonnen aan mijn hydroliek. Mijn pomp geeft namelijk om de 4-5 seconden een korte zucht, ik heb het idee dat hij niet genoeg opbrengt, of te vroeg afsluit ofzo.
Dus net de hogedrukpomp vervangen, maar die was het dus helaas niet. Volgende poging wordt de hogedrukregelaar, maar ik vrees dat ik daar pas aan toekom na mijn (korte) uitstapje met XM naar Zwitserland, hopen dus dat de boel het nog even volhoudt ...
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Voorraadbol chekken,of laten chekken.
Indien deze in orde is, denk ik wel dat je met een interne lekkage zit ergens
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Voorraadbol heb ik 2 maanden terug vervangen (ik weet niet of ik sinds toen of daarvoor al dit verhaal had). Wat moet ik me voorstellen bij interne lekkage ? Ik was nog wel van plan om de drukregelaar en de verdeler te vervangen (ooit).
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
om interne lekkage te ontdekken,moet je de retourslangen één voor één loskoppelen,en kijken of er LHM in overvloed terugkomt uit één der leidingen. een pisje of een paar drupjes is normaal.
Dan volgen van waar ze komt,en zo kan je normaliter, de boosdoener vinden.
Maar er zijn hier specialisten genoeg op hydraulika gebied,dus….
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik heb gisteren het hele/halve forum gelezen over airco’s en wat al niet meer en las dat de verdamper een bron van ziekte’s kan vormen. Is dat ding te bereiken bij een XM ? En hoe kun je die het beste desinfecteren of iets ? Iemand ?
Nu C5 tijger…