




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om een eerder gestelde vraag te beantwoorden:
ja, je kunt deuren (laten) stralen,maar pas daarbij op niet te lang op dezelfde plek te stralen.
Hierdoor kan plaatwerk kromtrekken.
Bovendien moet al het grit (alu-oxide) verwijderd worden voor het spuiten: het is vochtabsorberend en geen mens wil vocht onder het spuitwerk…brrr.
Wat je ook kunt doen: plaatwerk naar een verzinkerij brengen met de opmerking het spul alleen voor te behandelen.
Hierbij wordt het in een mild zoutzuurbad gedompeld, zodat verf, vet en roest weg worden gevreten.
Je krijg mooi kaal plaatwerk terug,en je ziet meteen (weggevreter roest) waar eventueel gelast moet worden!
En bovendien: het is nog vrij goedkoop ook!
‘Spirit of avant-garde’























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Juist pascal! dit ga ik ook doen.
maar ik wist niet dat ze in zo ‘n bedrijf ook gespecialiseerd waren om de verf en vet enzo,er af te beitsen.
Dus dat lijkt mij de beste oplossing dan: Dus reinigen in een speciaal bad,en dan laten galvaniseren?
trouwens,de meeste nieuwe auto’s hebben ook een gegalvaniseerd metaalwerk.
Re: HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
Egbert schreef:lupolo schreef:
wat is het voordeel van Owatrol i.p.v. RX-* en/of Dinitrol?
De theorie:
Owatrol en RX is vergelijkbaar: beiden op basis van lijnolie. Dit zuigt in het roest tot aan het staal en fixeert daarmee het roest. Dinitrol gaat over het roest heen en sluit alleen af. Dan kan de roestvorming veel makkelijker door gaan.
Praktijk:
Ik heb mijn DS 4 jr terug goed behandeld met Owatrol, ze had toen al kleine lakblaasjes. De blaasjes heb ik meteen klein boortje geopend en er Owatrol in gedruppeld en daarna met een druppel verf gesloten. Verder alle holle delen goed ingespoten volgens het schema. De auto heeft al die tijd buiten gestaan en de blassjes zijn niet verder gegaan en er zijn ook geen blaasjes bij gekomen.
Ik word nu steeds wijzer, alleen is Owatrol een vloeistof?, hierbij een link naar de importeur , maar hoe heb jij en waarmee heb je het in je chasis ‘gespoten’
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Owatrol is een (lijn)olie-achtige vloeistf die in verschillende viscositeiten te krijgen is. waterig tot stroperig. en het ruikt nog lekker ook!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
als ik hier hoor zou die rx en owatrol de klus moeten klaren
ik ga me is informeren voor het verzinken van het plaatwerk
als ik men deuren restaureer moeten die toch in die holle ruimte mooigemaakt worden…alles mooi egaal en glad dat water mooi wegstroomt
heb men hand daar al is ingestoken en voelde toch maar ruw aan ...blijft water makkelijk tussen hangen…
groeten :d
i life my live one DS at a time…






























Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Owatrol HEERSCHT, daar ben ik ook achter gekomen: het werkt als een speer, en het is makkelijk verkrijgbaar (want waar je RX haalt, ben ik nog niet helemaal achter - Owatrol wel: bij de verfboer in het dorp )
Maar: ik heb me laten vertellen dat Owatrol op basis van visolie is ipv. lijnolie… Mind you, ik ben niet geheel zeker. Ik zal dit weekend het blik er nog eens op naslaan.
Overigens is lijnolie an sich ook al een goed middel, maar dan moet er verharder bij voor de te schilderen delen…
En mijn Beier houdt al jaren manmoedig stand met Tectyl - maar dat is idd wel lelijk
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Owatrol HEERSCHT, daar ben ik ook achter gekomen: het werkt als een speer, en het is makkelijk verkrijgbaar (want waar je RX haalt, ben ik nog niet helemaal achter - Owatrol wel: bij de verfboer in het dorp
)
Maar: ik heb me laten vertellen dat Owatrol op basis van visolie is ipv. lijnolie… Mind you, ik ben niet geheel zeker. Ik zal dit weekend het blik er nog eens op naslaan.
Overigens is lijnolie an sich ook al een goed middel, maar dan moet er verharder bij voor de te schilderen delen…
En mijn Beier houdt al jaren manmoedig stand met Tectyl - maar dat is idd wel lelijk
Derk
Maar hoe verwerk je Owatrol zodat je het in je chassis kan ‘spuiten’ en wat voor hulp middel gebruik je hiervoor ?.
Het lijkt mijn dat je het moet verdunnen zodat je met een lange-slang in je chassis kan komen en het zo te verdelen?, iemand input hierover?
TkZ
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
ik ben net terug van bij nedcoat…een bedrijf gespecialiseerd in het verzinken van metaal te ninove
daar wisten ze mij te vertellen dat verzinken van plaatwerk ook niet zonder risico is betreffende het krom trekken
het chasis daarentegen is geen probleem
groeten
i life my live one DS at a time…









Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
joskefox schreef:ik ben net terug van bij nedcoat…een bedrijf gespecialiseerd in het verzinken van metaal te ninove
daar wisten ze mij te vertellen dat verzinken van plaatwerk ook niet zonder risico is betreffende het krom trekken
het chasis daarentegen is geen probleem
groeten
Begrijp ik niet, want volgens mij verschilt de plaatdikte weinig en heeft juist het chassis holle ruimtes. Holle ruimtes is met name een probleem met verzinken / krom trekken.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Owatrol kan je vernevelen met een vloeistof spuit op de compressor. Voor 100 euro ben je bij de gamma klaar.
Het is idd visolie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
joskefox schreef:ik ben net terug van bij nedcoat…een bedrijf gespecialiseerd in het verzinken van metaal te ninove
daar wisten ze mij te vertellen dat verzinken van plaatwerk ook niet zonder risico is betreffende het krom trekken
het chasis daarentegen is geen probleem
groeten
Ben je iets over prijzen te weet gekomen,joskefox??
neen :d
maar ik dacht dat je dat via hun site teweten kon komen…
het was er nogal druk en van een echte receptie kun je daar nie spreken…
aangezien hij het afrade om plaatwerk te laten verzinken heb ik er ook niet echt naar gevraag…hij zei dat van zandstralen maar dat verhaal kennen we ook al…
ik ga me daar toch eens naar informeren…er moeten bedrijven zijn die ervaring zat hebben om oldtimerplaatwerk zoals dat van een ds mooi kaal te krijgen met het nodige vakmanschap
i life my live one DS at a time…
joskefox schreef:er moeten bedrijven zijn die ervaring zat hebben om oldtimerplaatwerk zoals dat van een ds mooi kaal te krijgen met het nodige vakmanschap
http://www.autobeitserij.nl/index.htm
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
thx…ziet er proffesioneel mooi werk uit..
wel dikke 3 uur rijden vanuit belgië
het is zeker te overwegen…toch eens kijken of ze in belgië dit ook kunnen doen
i life my live one DS at a time…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Egbert schreef:
Jammer van dat zuur: Gaat in de felsnaden en gaat er nooit meer helemaal uit. Zie maar:
http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=134&fcateg=beitsen en chassislak
Citroen!