Allen,
‘k heb een ‘90-er TZD turbo gekocht ,als vervanging van m’n 19 TZD uit 1991 die met 378.000 echt helemaal op is…....
Toen ik hem kocht haperde de stuurbekrachtiging heel erg, zeker als hij kous was. Daarna bleef het nog steeds wel een eng gevoel.
De pomp tikte enorm, dus ‘k heb de middenbol maar vervangen en nu tikt de pomp normaal. Stuurbekrachtiging was echt heel veel beter, de sporing klopte niet dus even vlot langs de kwikfit om ‘em uit te lijnen. De stuurbekrachtiging is 99% verbeterd.
Echter, het blijft voelen alsof er een dood punt zit als je ietsje stuurt in een op/afrit zeg maar. Mijn vorige TZD had GEEN stuurbekrachtiging, dus mijn vraag is:
a. is het simpelweg normaal en moet ik eraan wennen
b. of is er nog iets niet snor?
Er is prima mee te rijden, wellicht “let ik er teveel op” omdat ‘ie natuurlijk niet goed was, en tja, na een dag sleutelen ben je zeer kritisch….
gr,
Daan
p.s. mocht iemand nog onderdelen willen van een TZD, wit met blauw interieur….. ‘k hoor het graag VOOR VOLGENDE WEEK zaterdag, dan gaat m’n vorige godin naar de sloop ....... snik.
‘k kreeg wel rare vragen van de buren, zie foto
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: "dood punt" stuurbekrachtiging TZD TURBO
DaanDus schreef:Echter, het blijft voelen alsof er een dood punt zit als je ietsje stuurt in een op/afrit zeg maar. Mijn vorige TZD had GEEN stuurbekrachtiging, dus mijn vraag is:
a. is het simpelweg normaal en moet ik eraan wennen
b. of is er nog iets niet snor?
Het is bij mijn weten niet normaal. Wat zou kunnen, is dat de 2 bussen die je stuurbekrachtigingscilinder op zijn plek houden, hun rubber buitenring zijn verloren. Dit resulteert bij 1 bus in een halve tot driekwart centimeter speling en bij allebei de bussen dus dik anderhalve centimeter. Ik heb dit bij mijn huidige BX ook gehad. Ik merkte het vooral als ik naar 1 kant ver instuurde en daarna snel de andere kant opdraaide. Dan had ik de eerste seconde duidelijk een dood punt. Deze bussen kosten bij de dealer 7 euro dacht ik. Je moet alleen wel even oppassen, want er zijn 2 diameters namelijk; 20 en 22mm.
Je kan dit trouwens heel makkelijk checken door je auto rechtsvoor op te krikken, er onder te duiken of het rechtervoorwiel te verwijderen en dan aan de SB cilinder gaan jutteren. Zit hier duidelijke speling op, dan zijn waarschijnlijk die bussen gaar.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: "dood punt" stuurbekrachtiging TZD TURBO
DaanDus schreef:Allen,
‘k heb een ‘90-er TZD turbo gekocht ,als vervanging van m’n 19 TZD uit 1991 die met 378.000 echt helemaal op is…....
Toen ik hem kocht haperde de stuurbekrachtiging heel erg, zeker als hij kous was. Daarna bleef het nog steeds wel een eng gevoel.
De pomp tikte enorm, dus ‘k heb de middenbol maar vervangen en nu tikt de pomp normaal. Stuurbekrachtiging was echt heel veel beter, de sporing klopte niet dus even vlot langs de kwikfit om ‘em uit te lijnen. De stuurbekrachtiging is 99% verbeterd.
Echter, het blijft voelen alsof er een dood punt zit als je ietsje stuurt in een op/afrit zeg maar. Mijn vorige TZD had GEEN stuurbekrachtiging, dus mijn vraag is:
a. is het simpelweg normaal en moet ik eraan wennen
b. of is er nog iets niet snor?Er is prima mee te rijden, wellicht “let ik er teveel op” omdat ‘ie natuurlijk niet goed was, en tja, na een dag sleutelen ben je zeer kritisch….
gr,
Daanp.s. mocht iemand nog onderdelen willen van een TZD, wit met blauw interieur….. ‘k hoor het graag VOOR VOLGENDE WEEK zaterdag, dan gaat m’n vorige godin naar de sloop ....... snik.
Wat voor interieur zit er in je oude TZD? Heb je er een foto van?
Gefeliciteerd overigens met je nieuwe BiX. Rijt erg lekker zo´n TZD Turbo. Overigens ben ik erg benieuwd naar je brandstofpomp. Zie mijn draadje in de afdeling ´mechanisch´.
Eveneens ben ik tevens ook.
Wanneer is de LHM voor het laatst ververst? Als die vuil is, merk je dat als eerste in het stuur.
Maar wat LJ zegt kan ook zomaar kloppen… mijn GTi had een heel vreemd stuurgedrag, ik kon nooit helemaal uitleggen wat ‘t was. Totdat we ‘m een keer op de brug hadden, toen kun je zien dat de stuurcilinderdinges het het stuurgeval meenam, maar dat de rubber ring kwijt was. Het stuur had dus een stukje speling…
Harm schreef:Wanneer is de LHM voor het laatst ververst? Als die vuil is, merk je dat als eerste in het stuur.
Maar wat LJ zegt kan ook zomaar kloppen… mijn GTi had een heel vreemd stuurgedrag, ik kon nooit helemaal uitleggen wat ‘t was. Totdat we ‘m een keer op de brug hadden, toen kun je zien dat de stuurcilinderdinges het het stuurgeval meenam, maar dat de rubber ring kwijt was. Het stuur had dus een stukje speling…
Je bedoelt niet de hardy-disc, ook wel “harde schijf” genoemd; dat ding wat met 4 tapeinden & moertjes tussen je stuurkolom en stuurhuis/stuurcommando zit?
Uitlijnen bij een BX doet me overigens denken aan slechte adallen. Het gevoel van een dood punt kan ook daardoor veroorzaakt worden, speling op een adal dus. Dat is het moment dat de arm omklapt van de ene naar de andere uiterste stand, en dat gebeurt vooral als de druk eraf is, dus bij remmen of naar beneden rijden etc.
Overigens zie ik dat je nog mooie bruine zijruitjes hebt. Nu zoek ik een stel nette bruine zijruitjes…
Is er iemand die weet hoe kansvol of kansloos het is om te proberen die dingen te demonteren? Dat het gepruts wordt ben ik me volledig bewust.
Ich bin ein Breaker
Je bedoelt niet de hardy-disc, ook wel “harde schijf” genoemd; dat ding wat met 4 tapeinden & moertjes tussen je stuurkolom en stuurhuis/stuurcommando zit?
Neenee, echt de rubber ring aan de zuiger van het servodinges. Als die weg is, krijg je een heel apart stuurgedrag
Harm schreef:Neenee, echt de rubber ring aan de zuiger van het servodinges. Als die weg is, krijg je een heel apart stuurgedrag
Voor de duidelijkheid maar even dan; dit ding.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Re: "dood punt" stuurbekrachtiging TZD TURBO
knäckor schreef:
Wat voor interieur zit er in je oude TZD? Heb je er een foto van?
‘k heb niet even vlot een foto daarvan, maar wel uitleg:
NIET ‘t laatste interieur (wat feitelijk hetzelfde is als de lederen-stoelen qua opzet) maar ‘t interieur daarvoor. Dan is ‘t grijze met paarsig-achtig zeg maar, van die grove katoenen stof. Uiteraard alle kanten op verstelbaar, dus ook dat gekantel en de achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar….
als je het wilt hebben moet je vlot zijn, zaterdag gaat ze naar de sloop.
(en als je ‘t dan wilt hebben moet je een oude bx-stoel meenemen, anders kan ik haar niet naar de sloop rijden!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
by the way: de ADAL’s zijn nog goed (zitten er 50.000 onder).
Bollen ook, accu e.d. ook….. Mocht iemand intresse hebben in de hele auto is dat natuurlijk prima!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Auto vandaag op de brug gehad; subframe rot: zie andere draadje.
Stuurbekrachtiging:
Advies van de monteur (=citrofiellig) :
Spoelen met hydraulinquage ofzo, die schoonmaakzooi….. maar dan ook meteen alle filters poetsen.
Vraag: hoeveel werk is dat, wat kan er misgaan en/of kapot zijn/gaan?
gr,
Daan (= citrozielig )
p.s. m’n garagehouder zei nog toen ik weer in de auto stapte: “tja, JIJ wilt citroen rijden…....” tja, dat klopt….. lastige ziekte eigenlijk he?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
DaanDus schreef:
p.s. m’n garagehouder zei nog toen ik weer in de auto stapte: “tja, JIJ wilt citroen rijden…....” tja, dat klopt….. lastige ziekte eigenlijk he?
Ach, wees maar blij dat je geen Opel Kadead-fan bent. Dan kon je elke maand nieuwe achterspatborden in je carosserie lassen
Eveneens ben ik tevens ook.
DaanDus schreef:Auto vandaag op de brug gehad; subframe rot: zie andere draadje.
Stuurbekrachtiging:
Vanavond een proefritje meegemaakt.
Fijne auto verder hoor; de motor loopt lekker rustig (en het is een Bosch turbodiesel).
Aan het stuurgedrag merkte ik niet zoveel bijzonders eigenlijk. Goed spoelen om het stuurcommando goed te laten werken - meer dan dat weet ik ook niet te verzinnen.
Ich bin ein Breaker
‘k heb gisteren HEGRU even gesproken, en die vertelden me dat je met die schoonmaak-LHM (‘k durf me niet meer aan de naam te wagen ) 15.000 km moet rijden.
M’n eigen garagehouder zegt: niet rijden; gewoon een uurtje stationair laten horren en daarna aftappen.
“vroeger” is me verteld dat je 200 km moet rijden met die schoonmaakzooi erin.
Wat moet ik nou?
Hegru wilde trouwens 350 euro hebben voor het vervangen van de grote en kleine octopus…... Dat gaan we dus mooi zelf doen binnenkort (omdat ik niet wil wachten met de schoonmaak van de LHM). Ik ga het niet combineren met vervanging subframe omdat ik dat pas volgende zomer ga doen (voor APK in juni)
Waar kan ik het beste de onderdelen bestellen/halen, de octopussen? (m.a.w. waar zijn ze goed en goedkoop?) Ook wil ik ALLE koelwaterslangen vervangen; is ook oude zooi. Weet iemand wat dat kost en waar je een complete set kunt bestellen?
Of stel ik weer stomme vragen en kan ik gewoon bij de plaatselijke BREZAN terecht?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
350 euro voor beide octopussen lijkt me niet heel duur… iedere octopus kost al iets van 80 tot 100 euro.
mee eens, maar als je ‘t zelf doet bespaart ‘t nog steeds centen en weet je meteen hoe alles zit. Da’s mijn motto. Op zich is het vervangen van die dingen toch gewoon goed zelf te doen, althans, zo komt het op mij over.
gr,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:‘k heb gisteren HEGRU even gesproken, en die vertelden me dat je met die schoonmaak-LHM (‘k durf me niet meer aan de naam te wagen ) 15.000 km moet rijden.
M’n eigen garagehouder zegt: niet rijden; gewoon een uurtje stationair laten horren en daarna aftappen.
“vroeger” is me verteld dat je 200 km moet rijden met die schoonmaakzooi erin.
Wat moet ik nou?Hegru wilde trouwens 350 euro hebben voor het vervangen van de grote en kleine octopus…... Dat gaan we dus mooi zelf doen binnenkort (omdat ik niet wil wachten met de schoonmaak van de LHM). Ik ga het niet combineren met vervanging subframe omdat ik dat pas volgende zomer ga doen (voor APK in juni)
Waar kan ik het beste de onderdelen bestellen/halen, de octopussen? (m.a.w. waar zijn ze goed en goedkoop?) Ook wil ik ALLE koelwaterslangen vervangen; is ook oude zooi. Weet iemand wat dat kost en waar je een complete set kunt bestellen?
Of stel ik weer stomme vragen en kan ik gewoon bij de plaatselijke BREZAN terecht?
De kleine octopus is vzw ik weet alleen via de dealer te bestellen. Ik betaalde dus 102 eur, en dat was al met 10% BX club korting
De grote octopus heb ik 2 jaar terug nog bij iddstechnique besteld. Kostte toen 6 tientjes maar dat is ook aardig gestegen.
Veel slangenwerk is helaas alleen dealer-spul. Misschien hebben ze een “bundelprijsje” voor je.
Ich bin ein Breaker