Met een beetje mazzel (dwz als ze goed uit de opslag v/d verkoper komen en vervolgens heel bij mij aanbelanden) komen er overigens binnen afzienbare tijd roestvrije witte type 1 (jaja, type 1 politie, begin daar maar eens over) deuren in.
De type 2/3 deuren die er nu in hangen zijn niet allemaal even strak en eentje is er zelfs tamelijk roestig op een rare plek, onder het dwarslatje v/d driehoek-ruit.
Dat zal wel een meerjaren plan worden want het allerbelangrijkste is het natuurlijk niet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
goed bezig
Maakt de hele auto een stuk strakker!
Als je ook nog is 2 rechter deuren in bleu romantique tegen komt (in goede staat) houd ik me aanbevolen .
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:goed bezig
Maakt de hele auto een stuk strakker!
Als je ook nog is 2 rechter deuren in bleu romantique tegen komt (in goede staat) houd ik me aanbevolen .
Ik moet er zelf (de door jou geleverde) strips nog opplakken; ze zijn van een zekere witte BX basis afkomstig…
Ik zie wel wat ik tegen het lijf loop - voorlopig even klein of wit spul.
Ich bin ein Breaker
hel1 schreef:ik laat ze wel even onderduiken tot ik een setje papieren overheb waar ik ze op kan zetten. heeft iemand papieren voor een gris renard -bx over? (sorry, ik maak er wel een apart topic voor)
een hele la vol.
Test
Thijsvandebles schreef:
een hele la vol.
Met kleine octopussen? LHM? Gaat dit wel over mijn 16trs automatic eigenlijk?
Ich bin ein Breaker
Ik heb vandaag de kleine octopus vervangen, de LHM ververst en de leidingen doorgespoeld. “Hard nodig” was echt een understatement.
Ik werd wel een beetje verdrietig van het feit dat *alle* geleidehoezen en de vaste (en herbruikbare) tyrap op de balk open- danwel doorgeknipt waren. Dat schoot niet op. Gelukkig had ik die hoezen nog wel liggen, maar je bent wel weer even aan het zoeken en aan het prutsen om het er allemaal netjes in te krijgen. De vaste tyrap moet ik nog ergens hebben maar ik kon ‘m niet vinden, komt dus later wel. Kostte me al met al veel meer tijd dan gepland en gedacht.
(het corpus delicti)
De oude “LHM” was inderdaad zo slecht als ik dacht. Bijzonder dat uit alle retourleidingen groen spul kwam maar dat de inhoud van de ketel eigenlijk alleen maar bruine prut, amper meer olie-achtig, bevatte.
Wat in het “afvalvat” zit is bruin tot zwart, echt ranzig dus.
Datgene wat uit alle nippels (die gelukkig zonder enig probleem loskwamen na de beproefde staalborstel & kruipolie & even geduld aanpak) bij het spoelen was ook mooi bruin. Ik heb de ontluchtingsnippel van de remservo maar ongemoeid gelaten, misschien dat ik daar nog eens een zwengel aan geef.
Bij het afmonteren heb ik er voor gezorgd dat ik nu in ieder geval 2 gelijke merk/typen band op iedere as heb liggen. Het is nogsteeds vulles, maar al met al begint het ding nu zowaar iets te vertonen wat op “wegligging” lijkt. Wel moet nogsteeds de hoogteregelaar voor afgesteld worden.
Bij het bekijken van de fotoos van de operatie (daardoor duurde het wel 3x zolang als ik wilde) viel me op dat de veerbollen achter uiterlijk wel erg sterk lijken op een type wat ik alleen van voorveerbollen ken. Het veert ook niet goed, dus er moet sowie so wat anders op.
De drukregelaar sloeg snel aan door de ontlastschroef even open te draaien, de pomp lijkt dus nog niet geleden te hebben door de viezigheid.
(Overigens wel mooi, dat slangenbolwerk op het LHM-vat is bij deze type 1 wit.)
Al met al een beste klus die ik wel eens sneller gedaan heb dan de hele middag die het me nu kostte - maar met al dat gepas en gemeet voor dingen die je eigenlijk niet plant, én het schieten van fotoos - toestel pakken, foto maken, kijken of ie gelukt is, toestel wegleggen, kost het toch een boel tijd.
De remmen doen het beter dan ooit, geen gepiep meer.
Wel moet ik de handremkabels een keer doen (het was leuk geweest om het te combineren….), hoorde ik de adallen kraken bij het ontluchten, moeten de achterwiellagers opnieuw ingevet worden en moet ik de voorste krulleiding tegen roest gaan beschermen.
Je moet wat te wensen overhouden…
Ich bin ein Breaker
Zo, netjes hoor! Het was echt urft wat er aan LHM in zat, dat was ons met de subframewissel al wel duidelijk.
Wat merkte je trouwens aan de wiellagers achter? Hoorde je ze draaien of is het meer preventief?
Chinco schreef:Zo, netjes hoor! Het was echt urft wat er aan LHM in zat, dat was ons met de subframewissel al wel duidelijk.
Wat merkte je trouwens aan de wiellagers achter? Hoorde je ze draaien of is het meer preventief?
Het rare was dat datgene wat bij de subframewissel uit de leidingen kwam stroperig was, en datgene wat er nu in het vat zat eerder waterig, alsof het geschift was, met condens erbij en een heeeeeeeeeleboel bezinksel. Dan snap je het emulsieschot onderin de ketel ineens ook weer. De echte viezigheid was door de schone LHM al een beetje losgeweekt leek het wel want ik heb nauwelijks hoeven poetsen om het schoon te krijgen.
De achterwiellagers ruisten flink, niet meteen gonzend, maar wel te droog voor het mooi.
Oja, om de ketel mooi glimmend te krijgen en te ontdoen van de dikke tectylkorst (lb) bleek de oude LHM overigens een perfect poetsmiddel! Daar gaan weer een hoop theoriën over het vuiloplossend vermogen van LHM…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Oja, om de ketel mooi glimmend te krijgen en te ontdoen van de dikke tectylkorst (lb) bleek de oude LHM overigens een perfect poetsmiddel! Daar gaan weer een hoop theoriën over het vuiloplossend vermogen van LHM…
misschien was het hydronicage, of hoe je dat ook mag schrijven
MaartenH schreef:karel schreef:Oja, om de ketel mooi glimmend te krijgen en te ontdoen van de dikke tectylkorst (lb) bleek de oude LHM overigens een perfect poetsmiddel! Daar gaan weer een hoop theoriën over het vuiloplossend vermogen van LHM…
misschien was het hydronicage, of hoe je dat ook mag schrijven
Hehe, hiedroorinsaazje - nou, er zat een hoop in - maar dat niet. Ik ken dat spul wel maar dat ziet er toch echt heel anders uit.
Ich bin ein Breaker
late reactie op de opmerking van mpotma
mn 16trs heb ik bijna uit de sloophamer gehaald,deze had ook een rot frame na 10 jaar en daarom nam de vorige eigenaar(een ingenieur) destijds afscheid van de auto (mn 16trs)
ook een bewaarexemplaar
de citroen-liefhebber
Assitch schreef:late reactie op de opmerking van mpotma
mn 16trs heb ik bijna uit de sloophamer gehaald,deze had ook een rot frame na 10 jaar en daarom nam de vorige eigenaar(een ingenieur) destijds afscheid van de auto (mn 16trs)ook een bewaarexemplaar
Maar daar mag je lekker je eigen draadje over openen, schrijf die maar helemaal vol!
Ich bin ein Breaker
Ik heb vanavond de bandjes van Knäckor gemonteerd.
Nou ben ik wel wat gewend en niet zo gauw onder de indruk. Maar wat een verschil met de ouwe urft die eronder zat zeg
Het lijkt nu zowaar wel een auto!
De wieldoppen zitten er ook weer onder, dus we zijn weer wat meer “op chic”.
Ich bin ein Breaker
Ik vind het wel frappant dat je nog steeds de hoogte niet bijgeregeld hebt. Blijkbaar heb ik toch een aardig werkbare truuk gevonden tijdens het monteren…
Chinco schreef:Ik vind het wel frappant dat je nog steeds de hoogte niet bijgeregeld hebt. Blijkbaar heb ik toch een aardig werkbare truuk gevonden tijdens het monteren…
Het gaat best aardig hoor, maar helemaal goed staat ie nog niet. Ik heb de handle tussen de normale en hoge rijstand in staan en dan gaat ‘t aardig goed, en kan ik veilig parkeren zonder de carterpan van de versnellingsbak (!) en de dwarsbalk v/h subframe op de “biggenruggetjes” (ronde betonnen balken ter markering v/h einde van een parkeerplek) te prakken.
Ik heb nog geen tijd gehad voor een betere oplossing.
De reden van die dwarsbalk bij de type 1, komt me voor, is denk ik dat de typen 1 geen goede steunen onder de voorbumper hebben.
Nou komt het er hier in de buurt nogal op aan omdat er alleen maar van die “biggenruggetjes” liggen aan het eind van de parkeerplaatsen. Bij de typen 2 belandt ie dan op die 2 steunen aan weerszijden, bij de type 1 zie ik “merktekens” op de dwarsbalk.
Ich bin ein Breaker