11 van de 33
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Van oud vrouwtje >> BX ‘86 [Een ton op de klok!]
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 20 september 2007 10:58 PM
  [ # 151 ]
karel schreef:
garagestmarien schreef:

Ik houd helemaal niet van die stickers. Toen ik nog in de UK reed had ik er dan ook zo’n transparante opgeplakt met in witte letters NL. Op zo’n witte auto toch het mooiste, aldus mijn bescheiden mening.

Op mijn rode berline zat een donkergele reflecterende NL-sticker van heel bescheiden formaat. Dat had ook wel wat, in het pre-gaik tijdperk.

Ojee, we gaan weer off-topic geloof ik, maar die sticker vond ik ook mooi staan op die bewuste BX 14, toen ik ‘m zelf had.  whistle


@Patje74, bij de liggende 150-motor moet de gehele motor eruit, om de versnellingsbak te vervangen?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 september 2007 11:02 PM
  [ # 152 ]

Zo te zien absoluut niet. Ik ben gisteren nog een blokje om het motorblok wezen kinkelen.
Daarbij komt dat de versnellingsbak onder het blok zit, enkel het tandwielenhuis hoeft er af. (© Emiel)  Laughing

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2007 11:04 PM
  [ # 153 ]

@quote@@Patje74, bij de liggende 150-motor moet de gehele motor eruit, om de versnellingsbak te vervangen?


jah blokje moet eruit.

kijk maar.>


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 20 september 2007 11:17 PM
  [ # 154 ]

Ik heb nog nooit een koppeling vervangen van een 150 a/b/c motor, het lijkt me dat inderdaad een gedeelte van de overbrenging gedemonteerd moet worden, het lijkt me een interessante klus en ik hou mijzelf en Patje aanbevolen voor ervaring-tips aangezien wij allebij dezelfde operatie moeten gaan uitvoeren aan onze lieve BX1400-tjes!

Emiel

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2007 11:48 PM
  [ # 155 ]

ik heb er al verscheidene gedaan gehad.
zewel motoruitbouw als koppeling is niet zo wild als het lijkt.

de koppeling verving ik de allereerste X in 5 uurtjes, en dat bleek achteraf exact de citroen tijd te zijn.

om de koppeling te wisselen hoeft de motor er niet uit, wel moet de baksteun los aan de koppelingszijde, dus een goede motorsteun is een uitkomst.

het ovale deksel wat lijkt op een uitgetrokken nul, mag dicht blijven…!!

echter wil je de priseas keering vervangen, dan moet hij wel open.

verder is het dan het Bellhouse (koppelingshuis) los schroeven van de motor.
links boven de aandrijfas GOED KIJKEN er zit daar nog 1 bout verstopt ! die zie je nie zomaar dus oppassen

wel eerst motorolie GOED aftappen…
dan kun je het huis eruit halen, en dan zie je de koppeling zitten ,en het beruchte busje op de as uit het belhouse komen.

dat busje doorslijpen, en openbreken met een tapse beitel.
de nieuwe in de BBQ donderen en na 1 uur in de kolen heet te zijn geworden erop slaan.
dan voorzichtig afkoelen, met af en toe een scheutje water.
NOOIT ONDERDOMPELEN..dan word hij te hard, en dan breken de tanden vanzelf af.

de priseasbus MET INGEBAKKEN keering vervangen.


de pakking tussen motor en belhousing vervangen.

en dan de nieuwe koppeling plaatsen, volgens de geeikte methode.

ding in omgekeerde volgorde dichtschroeven, en klaar is ie..

het voordeel van deze motor/bak is, dat je de aandrijfassen lekker mag laten zitten.
Laughing

het busje en de geleidebus + keering


de onderste foto ,het punt waar de bout verstopt zit, het blinkende ding is de schakelmechaniek..

 

 

en alle pic’s staan hier>> 


mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 september 2007 12:28 AM
  [ # 156 ]
XBXG schreef:

Ojee, we gaan weer off-topic geloof ik, maar die sticker vond ik ook mooi staan op die bewuste BX 14, toen ik ‘m zelf had.  whistle

Mooi rood hè, niet eens zó vaal. Alleen dat dak, dat was bijna door de lak heen…
Maar dat is weer een ander draadje…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 september 2007 12:56 AM
  [ # 157 ]

@Wup
Bedankt voor de plaatjes + uitleg!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 september 2007 01:38 AM
  [ # 158 ]
patje74 schreef:

@Wup
Bedankt voor de plaatjes + uitleg!

graag gedaan Patje, en als je buzzy bent en je hebt vragen ff bellen .
Emiel heeft mn nummer..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 21 september 2007 02:10 AM
  [ # 159 ]
karel schreef:
XBXG schreef:

Ojee, we gaan weer off-topic geloof ik, maar die sticker vond ik ook mooi staan op die bewuste BX 14, toen ik ‘m zelf had.  whistle

Mooi rood hè, niet eens zó vaal. Alleen dat dak, dat was bijna door de lak heen…
Maar dat is weer een ander draadje…

Hé, die auto ligt voor 70% in het clubmagazijn, ha ha

Test

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 21 september 2007 02:19 AM
  [ # 160 ]

Dat lijkt me niet…. ( klik ) sorry Surprisedfftopic

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 januari 2008 11:23 PM
  [ # 161 ]

Het heeft even mogen duren, maar ze is dan nu toch echt aan de beurt. Vandaag heb ik de bak, of eigenlijk het koppelingshuis van het blok af gepruts. Waarbij Emiel mij van hulp en gezelligheid voorzag.  Laughing

Wat een werkruimte, zo’n 150 blokje;

Na een tijdje prutsen, hadden we dan toch eindelijk de laatste bout gevonden, en kon hij er af;


Tadaaa!

LUK! Daar werden ze toch niet origineel van voorzien? Zou dat kunnen betekenen dat de oude dame in ruim 90.000Km twee maal een koppeling heeft versleten?

De oorzaak van alle ellende;




Nog even gepoetst;

En morgen onderdelen regelen. Wordt vervolgd!

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 20 januari 2008 11:26 PM
  [ # 162 ]

goed werk aan deze mooie bx!

succes verder

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 20 januari 2008 11:31 PM
  [ # 163 ]

Mijn oma heeft in haar Civic in 120.000 km drie keer de koppeling moeten laten vervangen.
Reed allemaal stadsritjes met de linker voet op de koppeling.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 januari 2008 11:32 PM
  [ # 164 ]

Wie is die lelijke vent met baard en overall? hahaha…

Gozer, vergeet vooral die bak-as-bus niet te vernieuwen. Kost 15 euro…
Je weet wel, dat busje wat de as uit het koppelingshuis met de as in de versnellingsbak verbind. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je over niet al te lange tijd weer de boel kan gaan slopen Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 januari 2008 11:33 PM
  [ # 165 ]
patje74 schreef:

De oorzaak van alle ellende

Hoe heet dat geval formeel? Priseaskeerring?

Mooi werk in ieder geval.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
11 van de 33
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook