Ik mag in het cafe niet meer over auto’s praten dus heb ik dit draadje gemaakt. Ik hoop dat het een kort draadje wordt…
Het gaat om de BX 19 TZI BREAK, die niet start. Heel soms wel een keertje, maar meestal niet.
Alle mechanische mogelijkheden zijn ondertussen uitgesloten. Hij krijgt benzine, de startmotor draait…
Er komt echter geen vonk. Een nieuwe ontstekingsmodule geinstalleerd zonder effect. Nu is het een paar keer gelukt om met wat jutteren en friemelen aan de dradenmassa de wagen toch te laten starten. Dus iemand was al zo slim om te bedenken dat er ergens een los contact moet zijn, maar waar?
Mijn detectivewerk tot nu toe:
- volgens de garage zou het moeten liggen aan de ontstekingsmodule. Dit is dus niet zo omdat die onderhand nieuw is ingebouwd;
- omdat alle vier de bougies geen vonk maken, moet het probleem vOOr de ontstekingsmodule zitten. Zou het probleem er achter zitten dan zou een van de bougies niet vonken, of misschien twee…
- Ik moet dus terugwerken vanaf de module. Maar waardoor wordt de module aangestuurd? Kan ik die draad volgen?
Of misschien heeft iemand anders een briljante opmerking?
Alvast bedankt.
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
probeer de BDP (bovenste dode punt) sensor, die zit boven op de bak.
Is vaak het probleem
euh, dat was de reden dat ik een xantia van 400 euro kocht…
mijn BX TZI 1,6 gaf dito de geest..
van ontsteking tot verdeler tot module, tot jesus weet ik veel was al vervangen,, geen vonk,,, dus na 2 dagen,, doegie,, geen zin meer in, opzouten ik moet een auto hebben die het doet…
als ik verder moet gaan graven zou ik eindigen in…
kabelboom nakijken/vervangen.
compie vervangen iig testen…
als de module al vervangen is, tja kun je die uitsluiten.
wat dacht je van de bobine?
ook maar even vervangen..
mvgr wupke
beek3762 schreef:probeer de BDP (bovenste dode punt) sensor, die zit boven op de bak.
Is vaak het probleem
Dat is snel
Maar ehm… Wat probeer ik met die BDP sensor? En, bovenop de bak?
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
kreazyV8wuppo schreef:euh, dat was de reden dat ik een xantia van 400 euro kocht…
mijn BX TZI 1,6 gaf dito de geest..
van ontsteking tot verdeler tot module, tot jesus weet ik veel was al vervangen,, geen vonk,,, dus na 2 dagen,, doegie,, geen zin meer in, opzouten ik moet een auto hebben die het doet…
als ik verder moet gaan graven zou ik eindigen in…
kabelboom nakijken/vervangen.
compie vervangen iig testen…als de module al vervangen is, tja kun je die uitsluiten.
wat dacht je van de bobine?ook maar even vervangen..
mvgr wupke
Dat is lekker opwekkend!
Want: kabelboom is vervangen/gemaakt door Goof Blikscha; module is dus nu vervangen en zo te zien is de bobine ook nieuw.
en compie is…
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
kreazyV8wuppo schreef:,,, dus na 2 dagen,, doegie,, geen zin meer in, opzouten ik moet een auto hebben die het doet…
mvgr wupke
Dat is ook snel….
Het zit allemaal niet mee zeg…
Ik zou zeggen de bobine… (je kan even kijken of er van de bobine wel een vonk af komt, maar ik heb ook regelmatig gezien dat die gewoon stuk gaan…)
En anders de ECU, maar eerst de simpele dingen bekijken.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Ik zou zeggen de bobine….
‘
Maar die lijkt me ook nog redelijk nieuw. Kan altijd kapot gaan, natuurlijk. Maar eens even kijken…
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
Nieuw kan ook kapot De bobine die er op zat bij de verkoop kwam van onze oude 19TZI break, met ook al 3 ton op de teller…
Je weet het niet…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Nou, je geeft mee weer iets van hoop…
Wupke had me al aan het huilen gemaakt.
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
Ik vind het alleen zo vreemd dat hij woensdag jl. prima gelopen heeft! Na de installatie van de module geen enkele sjoege, maar na wat jutteren aan de draden ineens perfect rondjes draaien.
En vandaag ineens weer niet
Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat
garagestmarien schreef:kreazyV8wuppo schreef:,,, dus na 2 dagen,, doegie,, geen zin meer in, opzouten ik moet een auto hebben die het doet…
mvgr wupke
Dat is ook snel….
dat was mn prive situatie toen.. ik reed internationaal voor een bedrijf uit Nieuwe Tonge.
dat was dus 100+ kms rijden,, enkeld, en dan stond de wagen 21 dagen stil.
daarna was ik 2 dagen thuis..
en dan weer 21 weg…
dan heb je dus geen tijd nog zin an een BX die ligt te etteren met zn ontsteking…
mvgr wupke
Desperado schreef:Nou, je geeft mee weer iets van hoop…
Wupke had me al aan het huilen gemaakt.
jah sorry hoor zeg gewoon zoals ik het ervaren heb..
leuke verhalen vertellen kan ik niet..
net als de XM soms is het een harde appel om doorheen te bijten..
doorzetten joh kumt goe
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik ben ook eens bezig geweest met zo´n probleem. Alles was al uitgewisseld door de eigenaar en andere garage´s Uiteindelijk gaf de scoop aan dat het pulssignaal van de BDP sensor wel binnekwam maar niet werd doorgegeven aan het onstekingsmoduul. Na lang zoeken bleek dat er twee massadraden aan de computer geen massa maakte. Daar een tweetal nieuwe massa draden aan gemaakt en tik en lopen. Ik zou dus kijken of je aan het juiste schema kan komen en dan de boel even controleren. Heb je de mogelijkheid een scoop te lenen? Dan is het helemaal makkelijk.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik heb die ellende met een 16v allemaal doorgelopen, was toch echt de BDP.
Luister nou en begin daar eens, scheelt een hoop kosten.
Als je aan de draden hebt gerommeld kan het heel goed zijn dat je de draad van de BDP hebt meebewogen en dat daar een breuk in zit ofzo.
beek3762 schreef:Ik heb die ellende met een 16v allemaal doorgelopen, was toch echt de BDP.
Luister nou en begin daar eens, scheelt een hoop kosten.
Als je aan de draden hebt gerommeld kan het heel goed zijn dat je de draad van de BDP hebt meebewogen en dat daar een breuk in zit ofzo.
Ik heb er ook al vaker van gehoord dat defecte BDP-sensoren dit probleem geven. Sowie so zijn het storingsgevoelige rotdingen, die BDP-sensoren. Een oude erin zetten is wellicht niet zo’n goed idee.
Doormeten met een ohmmeter moet wel kunnen overigens.
Ich bin ein Breaker