hallo,
het is me nu al drie keer recent voorgevallen dat m’n xm na een wat langere rit (die niet zo veel voorvallen) bij het opnieuw starten geen verrekte kik meer geeft. Even laten afkoelen lost het probleem meestal op.
Tot iemand van Touring me erop wees dat het probleem bij de démarreur ligt en dat het op te lossen valt door die af te koelen met water of door erop te tikken (met een baar of zware sleutel) bij’t omdraaien van het contact. Als volslagen autoleek had ik graag hierover jullie op ervaring gestoelde mening. Hoe valt dit op te lossen? Moet de démarreur stilaan vervangen worden? Zo ja, wat kost zoiets?
ALVAST BEDANKT!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Wat is een démarreur? Een startmotor? Als dat zo is kunnen die truukjes wel werken, maar de beste oplossing is natuurlijk je startmotor vervangen.
Die truukjes werken ook maar een bepaalde tijdje. Daar sta je dan: onder de motorkap tevergeefs op je startmotor te rossen
Eveneens ben ik tevens ook.
Demarreur is denk ik belgisch voor startmoter, net als Touring belgisch is voor Wegenwacht Wat een baar is weet ik dan ook weer niet.
Maar natuurlijk, als een startmotor kapot begint te gaan, helpt het vaak om er flink op te rossen. Na een tijdje werkt dat niet meer, en zal er echt een nieuwe op moeten.
Overigens: wat doet een volslagen autoleek in een XM? dat lijkt me vragen om ellende
Een “baar” = een staaf.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
ff nieuwe koolborstels van een paar euro en nieuw relais erin leggen en die gaat nog lang mee
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je de startmotor een hengst moet verkopen om ‘m te laten werken is volgens mij de solenoid / magneetklep stuk of vast. Het hefboom deel bovenop de startmotor om m aan de motor/vliegwiel te koppelen, zie plaatje. Iemand zal dat vast beter uit kunnen leggen. Mischien kan je ook de auto in versnelling ff heen en weer schudden om m los te krijgen. Toen ik klein was wel in ieder geval…..
De startmotor hoeft niet vervangen te worden, wel worden schoongemaakt.. Het relais wat erop zit laat het tandwiel (starterkrans)op het vliegwiel drukken. Bij ouderdom is de zaak vol stof en gaat ie vastzitten. Als je de startmotot loshaalt en het tandwiel en hevel schoonmaakt en inspuit met smeermiddel ben je al een heel eind.
Klinkt je dit als abacadabra, dan moet je dit laten doen.maar mischien is een tweedehands startmotor dan goedkoper. Is goed aan te komen.Zo vaak gaan die dingen nu ook weer niet stuk.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005