3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 september 2007 04:12 PM
  [ # 31 ]

Om het nut en de werking van Owatrol tebevestigen, heb ik 1,5 jaar geleden een proefje gedaan. Op mijn roestige GS motorkap heb ik een deel wel en een deel niet in de Owatrol gezet.

Het deel met Owatrol;

Het deel zonder Owatrol;

Je kunt duidelijk zien dat het deel zonder Owatrol vrolijk verder is gaan roesten. Op het andere deel is het vrijwel gelijk gebleven.

De delen waren vergelijkbaar roestig en de foto’s heb ik pas gemaakt. Oh ja, een nieuwe kap ligt inmiddels klaar.  Wink

Profiel  
 
joskefox
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 24-02-2007

Gepost: 21 september 2007 04:41 PM
  [ # 32 ]

veel mogelijkheden dus voor het behandelen van chasis en plaatwerk Smile

zon autobeitsbad is ook nie goedkoop zo blijkt Smile

http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=131&fcateg=beitsen en chassislak

het is maar hoeveel centen je in je zak hebt Smile

en hoe lang je je ds kan missen Smile

i life my live one DS at a time…

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 21 september 2007 04:43 PM
  [ # 33 ]
DriverD schreef:
Egbert schreef:

http://www.autobeitserij.nl/index.htm

Jammer van dat zuur: Gaat in de felsnaden en gaat er nooit meer helemaal uit. Zie maar:

http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=134&fcateg=beitsen en chassislak Rolling Eyes

Dat doen ze (in België) ook met alkali ipv zuur: http://www.mitraco.be/services1.htm

Of zijn alkali-resten even schadelijk als zuurresten?

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 21 september 2007 06:19 PM
  [ # 34 ]
joskefox schreef:

veel mogelijkheden dus voor het behandelen van chasis en plaatwerk Smile

zon autobeitsbad is ook nie goedkoop zo blijkt Smile

http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=131&fcateg=beitsen en chassislak

het is maar hoeveel centen je in je zak hebt Smile

en hoe lang je je ds kan missen Smile

Joskefox, wist je dat je i.p.v. smilies ook punten en enters kan geven?

Profiel  
 
DEESSE50
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 22 september 2007 02:40 AM
  [ # 35 ]

Er zijn veel verschillende manieren van ontroesten. Voor plaatwerk heb ik gekozen voor zuurbad. In de meeste gevallen wordt hiervoor fosforzuur oplossing gebruikt tot max 10 %. Duur van deze behandeling is belangrijk. Te kort is de roest niet opgelost te lang etst teveel materiaal weg en geeft lakproblemen. Na ontroesten gelijk KTL behandeling. Autoindustrie doet hetzelfde maar dan uiteraard zonder ontroesten.

Karos heb ik handmatig gedaan en nagestraald met zand. Zuur krijg je nooit uit holle ruimte en vooral naden. Vooral holle ruimte goed schoonmaken vanb zandkorrels. Daarna afgewerkt met RX 5, 7, 10. Taxateur was lyrisch over resultaat, ik tevreden maar kan over 10 jaar pas meer zeggen over duurzaamheid. Heb er wel vertrouwen in.

Verder laten doen kost geld hoe doen ze het. Zelf doen kost veel inspanning, stof happen en tevredenheid

Profiel  
 
joskefox
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 24-02-2007

Gepost: 22 september 2007 03:20 AM
  [ # 36 ]

zoals blijkt zijn er vele manieren van ontroesten…

ik veronderstel dat er ook veel afhangt van in hoever je daarin wil gaan…
toch ben ik van mening voor mezelf dat wanneer je het doet, dat het best direct grondig doet Smile

tot zover ben ik tot conclusie gekomen dat zandstralen, zuurbaden en verzinken voor het plaatwerk niet echt aan te raden zijn.

op de site van mitraco las ik dan iets van chemisch ontlakken

http://www.mitraco.be/services1.htm

hier zou zover ik goed kan lezen en interpreteren geen zuurbad aan te pas komen Smile

ik heb geïnformeerd naar verdere informatie en de prijs natuurlijk…

i life my live one DS at a time…

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 september 2007 01:47 AM
  [ # 37 ]

Ik heb de laatste twee weken verder gewerkt aan het opzetten van de richtlijnen, voorbereidingen en behandeling van de bestrijding van roest.

Bij het onderdeel Behandeling heb ik de volgende vragen:

32. Achterste dwarsbalk.
Is dit een ruimte die inderdaad weer negen ruimten bevat en behandeld dient te worden met HRV?

33. Het binnengedeelte van de kast gevormd door de beschermingsplaten van het veringsmechanisme en de voorste samenvoegingsplaat linker en rechter zijde.
Welke holle ruimte is dit, en is hier een eenvoudige naam voor?

Verder zou ik het zeer op prijs stellen indien jullie voorstellen voor aanpassingen of aanvullingen hebben. Ik zou graag deze handleiding zo volledig mogelijk willen maken!

Alvast bedankt!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2980
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 september 2007 02:24 AM
  [ # 38 ]
Frank Selen schreef:

Ik heb de laatste twee weken verder gewerkt aan het opzetten van de richtlijnen, voorbereidingen en behandeling van de bestrijding van roest.

31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.

32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen

33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.


Het beste is om de schermen er af te halen en dan ook de 4 beschermplaten van hoogte regelaar etc er af te halen. Dan kan je dat allemaal mooi schoon maken ( zit meestal erg veel modder) en achter die beschermplaten zitten ook al gaten waarmee je in de longerons kan komen.
Als je de schermen los hebt, dan kan je de vloeistof ook mooi in de naadjes laten lopen door ze even op zijn kop en kant te houden.

Mooi initiatief deze site!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Gepost: 30 september 2007 02:47 AM
  [ # 39 ]
joskefox schreef:

tot zover ben ik tot conclusie gekomen dat zandstralen, zuurbaden en verzinken voor het plaatwerk niet echt aan te raden zijn.

Verzinken niet nee, maar zandstralen en beitsen zijn toch de beste methoden, als deze uiteraard professioneel gedaan worden

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 september 2007 09:50 PM
  [ # 40 ]
Egbert schreef:

31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.

32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen

33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.

Egbert, bedankt voor je aanvullingen, ik heb ze inmiddels verwerkt in mijn handleiding. Indien je een keer tijd hebt (of iemand anders die net als Egbert alle holle ruimten op z’n duimpje kent Smile ), zou je dan de hele handleiding willen doornemen en aanvullingen of wijzigingen willen melden?
BVD!!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 30 september 2007 11:36 PM
  [ # 41 ]
Frank Selen schreef:
Egbert schreef:

31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.

32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen

33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.

Egbert, bedankt voor je aanvullingen, ik heb ze inmiddels verwerkt in mijn handleiding. Indien je een keer tijd hebt (of iemand anders die net als Egbert alle holle ruimten op z’n duimpje kent Smile ), zou je dan de hele handleiding willen doornemen en aanvullingen of wijzigingen willen melden?
BVD!!

—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 01 oktober 2007 12:33 AM
  [ # 42 ]
lupolo schreef:

—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?

Klik hier!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 01 oktober 2007 01:36 PM
  [ # 43 ]

Mijn collega attendeerde mijn op een anders goed tyctyl goedje genaamd Amber tectyl, zie hier http://tectyl.valvolineeurope.com/nl/index.asp?pageid=8b003a3207404ed7a09aa1da7739515e

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 01 oktober 2007 01:45 PM
  [ # 44 ]
Frank Selen schreef:
lupolo schreef:

—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?

Klik hier!

Dit is perfectie zeg !. Het enige waar ik nu nog steeds nieuwsgierig naar ben is gebruikers ervaringen van anti-toest middelen .. , maar vermoedelijk is dit erg persoons gebonden wat voor de een echt super spul is kotst de ander uit, zoal sik in mijn start post melden gebruiken de grotere en bekende tyctyleer bedrijven allen de RX producten.

Waarom geen idee, misschien marketing technisch!?, zouden bezoekers van dit forum hierop meer aanvulling kunnen geven, miss. door het gebruik van een soort poll o.i.d. ?.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 oktober 2007 04:10 PM
  [ # 45 ]

is echt een tof stukje,, maar ik zou 1 kantekening willen maken jegens het adviseren van ML…

ML bezit 2 nare bijwerkingen wat mij negatief stemt jegens dit product.

als je het gebruikt ,dan stink je hele auto 2 maanden lang naar dat spul.

daarnaast, als je de auto in de ZON parkeerd, dan komt door de hitte, dezelvde stank weer tevoorschein.

en de 2e nare eigenschap is droogtescheuren, daar waar ML opeenhoopt tijdens aanbrengen, wil zich na verloop van tijd, door uitdroging ,droogtescheuren ontstaan in de ML zelf.

hierdoor komt vocht precies daar waar je het niet wil hebben, in gaten kieren en lasnaden.

ik ben “persoonlijk"meer voorstander van WAXOIL of aanverwante/soortgelijke producten op WAX basis.

voor zover mij bekend is de stankoverlast minder dan met ML, en daarnaast ook eenmalig, dwz het stinkt alleen tijdens ,en een korte periode na aanbrengen.

en ook is de droogfactor /droogtescheuren minder of geen sprake van TOV , “ML”.

mvgr wupke:goed initiatief, ga zo door! Wink

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook