

































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om het nut en de werking van Owatrol tebevestigen, heb ik 1,5 jaar geleden een proefje gedaan. Op mijn roestige GS motorkap heb ik een deel wel en een deel niet in de Owatrol gezet.
Het deel met Owatrol;
Het deel zonder Owatrol;
Je kunt duidelijk zien dat het deel zonder Owatrol vrolijk verder is gaan roesten. Op het andere deel is het vrijwel gelijk gebleven.
De delen waren vergelijkbaar roestig en de foto’s heb ik pas gemaakt. Oh ja, een nieuwe kap ligt inmiddels klaar.
veel mogelijkheden dus voor het behandelen van chasis en plaatwerk
zon autobeitsbad is ook nie goedkoop zo blijkt
http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=131&fcateg=beitsen en chassislak
het is maar hoeveel centen je in je zak hebt
en hoe lang je je ds kan missen
i life my live one DS at a time…






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
DriverD schreef:Egbert schreef:
Jammer van dat zuur: Gaat in de felsnaden en gaat er nooit meer helemaal uit. Zie maar:
http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=134&fcateg=beitsen en chassislak
Dat doen ze (in België) ook met alkali ipv zuur: http://www.mitraco.be/services1.htm
Of zijn alkali-resten even schadelijk als zuurresten?









Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
joskefox schreef:veel mogelijkheden dus voor het behandelen van chasis en plaatwerk
zon autobeitsbad is ook nie goedkoop zo blijkt
http://www.dsrestauratie.nl/cms/phot/bez/pp/foto.php?ffotid=131&fcateg=beitsen en chassislak
het is maar hoeveel centen je in je zak hebt
en hoe lang je je ds kan missen
Joskefox, wist je dat je i.p.v. smilies ook punten en enters kan geven?
Er zijn veel verschillende manieren van ontroesten. Voor plaatwerk heb ik gekozen voor zuurbad. In de meeste gevallen wordt hiervoor fosforzuur oplossing gebruikt tot max 10 %. Duur van deze behandeling is belangrijk. Te kort is de roest niet opgelost te lang etst teveel materiaal weg en geeft lakproblemen. Na ontroesten gelijk KTL behandeling. Autoindustrie doet hetzelfde maar dan uiteraard zonder ontroesten.
Karos heb ik handmatig gedaan en nagestraald met zand. Zuur krijg je nooit uit holle ruimte en vooral naden. Vooral holle ruimte goed schoonmaken vanb zandkorrels. Daarna afgewerkt met RX 5, 7, 10. Taxateur was lyrisch over resultaat, ik tevreden maar kan over 10 jaar pas meer zeggen over duurzaamheid. Heb er wel vertrouwen in.
Verder laten doen kost geld hoe doen ze het. Zelf doen kost veel inspanning, stof happen en tevredenheid
zoals blijkt zijn er vele manieren van ontroesten…
ik veronderstel dat er ook veel afhangt van in hoever je daarin wil gaan…
toch ben ik van mening voor mezelf dat wanneer je het doet, dat het best direct grondig doet
tot zover ben ik tot conclusie gekomen dat zandstralen, zuurbaden en verzinken voor het plaatwerk niet echt aan te raden zijn.
op de site van mitraco las ik dan iets van chemisch ontlakken
http://www.mitraco.be/services1.htm
hier zou zover ik goed kan lezen en interpreteren geen zuurbad aan te pas komen
ik heb geïnformeerd naar verdere informatie en de prijs natuurlijk…
i life my live one DS at a time…
Ik heb de laatste twee weken verder gewerkt aan het opzetten van de richtlijnen, voorbereidingen en behandeling van de bestrijding van roest.
Bij het onderdeel Behandeling heb ik de volgende vragen:
32. Achterste dwarsbalk.
Is dit een ruimte die inderdaad weer negen ruimten bevat en behandeld dient te worden met HRV?
33. Het binnengedeelte van de kast gevormd door de beschermingsplaten van het veringsmechanisme en de voorste samenvoegingsplaat linker en rechter zijde.
Welke holle ruimte is dit, en is hier een eenvoudige naam voor?
Verder zou ik het zeer op prijs stellen indien jullie voorstellen voor aanpassingen of aanvullingen hebben. Ik zou graag deze handleiding zo volledig mogelijk willen maken!
Alvast bedankt!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Frank Selen schreef:Ik heb de laatste twee weken verder gewerkt aan het opzetten van de richtlijnen, voorbereidingen en behandeling van de bestrijding van roest.
31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.
32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen
33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.
Het beste is om de schermen er af te halen en dan ook de 4 beschermplaten van hoogte regelaar etc er af te halen. Dan kan je dat allemaal mooi schoon maken ( zit meestal erg veel modder) en achter die beschermplaten zitten ook al gaten waarmee je in de longerons kan komen.
Als je de schermen los hebt, dan kan je de vloeistof ook mooi in de naadjes laten lopen door ze even op zijn kop en kant te houden.
Mooi initiatief deze site!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
joskefox schreef:tot zover ben ik tot conclusie gekomen dat zandstralen, zuurbaden en verzinken voor het plaatwerk niet echt aan te raden zijn.
Verzinken niet nee, maar zandstralen en beitsen zijn toch de beste methoden, als deze uiteraard professioneel gedaan worden
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Egbert schreef:31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.
32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen
33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.
Egbert, bedankt voor je aanvullingen, ik heb ze inmiddels verwerkt in mijn handleiding. Indien je een keer tijd hebt (of iemand anders die net als Egbert alle holle ruimten op z’n duimpje kent ), zou je dan de hele handleiding willen doornemen en aanvullingen of wijzigingen willen melden?
BVD!!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Frank Selen schreef:Egbert schreef:31: benzine tank ruimte: pas op met boren, je zit zo in de tank. Ook zitten hier al afwaterings en ontluchtings gaten ( in bodem) waardoor je prima kan spuiten.
32: 9 schotten ruimte: inderdaad van boven door de gaten van gordels en van onder zitten er nog een paar rubber stoppen
33: dit is de ruimte waar je hoogte regelaar en de smeernippels van de stabilisator stang zitten.
Egbert, bedankt voor je aanvullingen, ik heb ze inmiddels verwerkt in mijn handleiding. Indien je een keer tijd hebt (of iemand anders die net als Egbert alle holle ruimten op z’n duimpje kent
), zou je dan de hele handleiding willen doornemen en aanvullingen of wijzigingen willen melden?
BVD!!
—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
lupolo schreef:—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Mijn collega attendeerde mijn op een anders goed tyctyl goedje genaamd Amber tectyl, zie hier http://tectyl.valvolineeurope.com/nl/index.asp?pageid=8b003a3207404ed7a09aa1da7739515e
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Frank Selen schreef:lupolo schreef:—> ben zeer benieuwd naar deze handleidng !, welke anti-roest middel zou jij ervoor gaan gebruiken ?
Dit is perfectie zeg !. Het enige waar ik nu nog steeds nieuwsgierig naar ben is gebruikers ervaringen van anti-toest middelen .. , maar vermoedelijk is dit erg persoons gebonden wat voor de een echt super spul is kotst de ander uit, zoal sik in mijn start post melden gebruiken de grotere en bekende tyctyleer bedrijven allen de RX producten.
Waarom geen idee, misschien marketing technisch!?, zouden bezoekers van dit forum hierop meer aanvulling kunnen geven, miss. door het gebruik van een soort poll o.i.d. ?.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
is echt een tof stukje,, maar ik zou 1 kantekening willen maken jegens het adviseren van ML…
ML bezit 2 nare bijwerkingen wat mij negatief stemt jegens dit product.
als je het gebruikt ,dan stink je hele auto 2 maanden lang naar dat spul.
daarnaast, als je de auto in de ZON parkeerd, dan komt door de hitte, dezelvde stank weer tevoorschein.
en de 2e nare eigenschap is droogtescheuren, daar waar ML opeenhoopt tijdens aanbrengen, wil zich na verloop van tijd, door uitdroging ,droogtescheuren ontstaan in de ML zelf.
hierdoor komt vocht precies daar waar je het niet wil hebben, in gaten kieren en lasnaden.
ik ben “persoonlijk"meer voorstander van WAXOIL of aanverwante/soortgelijke producten op WAX basis.
voor zover mij bekend is de stankoverlast minder dan met ML, en daarnaast ook eenmalig, dwz het stinkt alleen tijdens ,en een korte periode na aanbrengen.
en ook is de droogfactor /droogtescheuren minder of geen sprake van TOV , “ML”.
mvgr wupke:goed initiatief, ga zo door!