Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een Xsara Coupe aangeschaft uit 1999 met ca 89000 km op de teller.
Nu valt me iets op tijdens het rijden dat me best wel irriteerd, iets wat me voorheen nog niet zo was opgevallen eigenlijk. Wanneer ik bij het optrekken de koppeling omhoog laat komen, hoor ik een soort metalen klik geluid op het moment dat hij aangrijpt. En via de versnellingspook krijg je het gevoel dat de motor zeg maar een beetje kanteld. Net alsof de steunen speling hebben. Nu is dus mijn vraag of dit normaal is, of moet ik er mee terug naar de garage? Ik heb namelijk nog wel garantie op de auto.
Bijkomend is ook nog een ander geluid. Wanneer ik de auto in zijn achteruit zet en begin te rijden, hoor ik een geluid alsof er iets aanloopt. Dat is alleen als ik echt een stuk achteruit ga rijden en dus wat meer snelheid maak. Bij het inparkeren etc hoor ik het niet. Als ik dan nog wat harder achteruit ga rijden is het weer weg. het is overigens best een luid geluid, maar ik voel verder niets aan de auto.
Zouden beide problemen met elkaar te maken kunnen hebben? Iets met de versnellingsbak ofzo?
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijk kunnen geven
Overigens verder echt een prima auto! Mijn eerste Citroen en ben er zeer tevreden over
Niemand die mijn vragen kan beantwoorden? Of in de juiste richting helpen? ops:
ops:
Hoor je die klik ook als je tijdens het rijden je gas opeens los laat of flink gas bijgeeft, dan zit ik aan de motorsteun te denken.
Dat is soms het geval, maar wel aanzienlijk minder vaak dan in de
situatie zoals hierboven omschreven staat. Het komt het meeste voor bij
terug schakelen. Ook als de motor nog koud is komt het sneller voor.
Als je garantie hebt op de auto zou ik hem gewoon naar de garage brengen!
Wat betreft de klik is de motorsteun ook het eerste waar ik aan denk, maar dan zou je het bij een lastwissel ook moeten horen (gas los, gas erop). Overigens hoor je dit soort geluiden met name bij lage snelheid, bij hogere snelheid wordt het vaak overstemd.
Het geluid bij achteruitrijden is niet toevallig het gieren wat alle auto’s doen als je met een vaart achteruit rijdt?? Dit gieren hoor je niet als je inparkeert, maar wel als je met hogere snelheid achteruit rijdt en dat is heel normaal…
We beginnen met 198.000 km….
lampo schreef:Als je garantie hebt op de auto zou ik hem gewoon naar de garage brengen!
Ik heb een afspraak gemaakt met de garage. Ben benieuwd wat het nu
is. Motor steunen is het in ieder geval niet daar heb ik al naar laten
kijken door een andere monteur.