15 van de 41
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
[Het Zwarte Gat] Onderhoud aan je XM.
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 september 2007 05:25 PM
  [ # 211 ]
ieksEmmu schreef:
malle pietje schreef:
ieksEmmu schreef:

en doen van die tweedehands de lampjes het?  nono

Ja.  Cool

En zo niet, dan kan ik altijd nog 6 keer terug gaan en heb ik niet 1 maar 35 schakelaars waarvan er altijd wel eentje het doet ! Cool

wat kost dat wel niet aan benzine?  Wink

maar je hebt gelijk dat het anders kan, de factor luiheid speelde ook een rol mee…  Surprisedops:

Nee hoor, je hebt groot gelijk, je bent in 1 klap van het gezeik af en hebt mooie schone werkende en verlichtte knopjes! Maar wel voor veel geld….

Soms heb ik ook zo’n bui, hoewel meestal is dat enkel voor slijtage gevoelige delen, liever een nieuwe uitlaat dat een van de sloop…..

Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 september 2007 12:11 PM
  [ # 212 ]

Sommige delen, zoals die schakelaars zijn idioot duur, maar sommige delen zijn nieuw nog gewoon voor een redelijke prijs te krijgen. Dan ga je niet 2e hands lopen tobben.

2 van die afdekkapjes voor onder de bumper waren ook slechts 27 euro.
Dan kan je dat beter nu kopen, want over een paar jaar (of korter) is het niet meer te krijgen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 13 september 2007 12:50 AM
  [ # 213 ]
Rogier Verhoef schreef:

Verdorie zeg, die veercilinders Evil or Very Mad

Afgelopen voorjaar lekte de veercilinder LA dermate dat die bij Van Gompel vervangen is door een gebruikt exemplaar. Omrijden naar Wil Wijnhoven durfde ik gezien het LHM-verbruik niet aan (1 l op 500km en toen alweer sneller een lampje…)

Nu dermate lekkage dat ik net aan (met zoveel mogelijk gebruik van de parkeerrem om remdruk te sparen) de Venloosche dealer-met-de-niet-zo-liefhebbers-reputatie kon bereiken. En ja hoor, geen lekke leiding maar de veercilinder RA. Dat wordt EUR 450, ex btw….

En ik wilde net weer ‘s het forum bijlezen sinds augustus om de leuke dingen te posten (CX vol tectyl Cool , werkende Diravi Cool , commandant-wondertje Shocked , etc.)  Mad

Goede marketing daar: EUR 450 ex quoten en uiteindelijk EUR 410 incl. btw worden - krijg je nog ‘t “valt dus wel mee” gevoel van ook Rolling Eyes  Twisted Evil  Surprisedops:
Wel vergeten te vragen de LHM-filters te reinigen en alle wielen + diravi-commando te “bleeden”/spoelen. Als ze toch eigenlijk alle LHM moeten vervangen, had ik ze dat meteen in 15 min mee kunnen laten pakken. Komt nu wel met de beurt zelf, alleen nog ff zoeken waar het Diravi-commando bij een XM zit.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2007 12:23 PM
  [ # 214 ]

Diravi-commando zit gewoon bovenop het stuurhuis, maar die kan je niet spoelen. Snap niet helemaal waarom je die wilt spoelen omdat de LHM daar niet echt stilstaat zoals in de remklauwen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 21 september 2007 01:15 AM
  [ # 215 ]

De orginele Valeo R12 condensor (ook geschikt voor R134a) voor 190€ inclusief.

(Er werd mij verteld dat ze slecht te vinden zijn en normaal 360€ ex kosten. Dat lijkt me sterk, maar het hele verhaal zat wel logisch in elkaar, kennelijk zijn er niet veel mensen die nog een condensor vervangen op een R12 systeem.)

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 september 2007 03:25 AM
  [ # 216 ]

Als je overstapt van R12 naar R134A,volstaat het om de condensor en de evaporator,door te spoelen en reinigen met stikstof.De rubberdelen,zoals slangen en dichtingen op de pomp,moeten vervangen worden door slangen en dichtingen,geschikt voor R134A! Wink

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 22 september 2007 02:18 PM
  [ # 217 ]
Blooper1963 schreef:

Als je overstapt van R12 naar R134A,volstaat het om de condensor en de evaporator,door te spoelen en reinigen met stikstof.De rubberdelen,zoals slangen en dichtingen op de pomp,moeten vervangen worden door slangen en dichtingen,geschikt voor R134A! Wink

Weet jij hier ergens online meer info over te vinden ? Ik heb me namelijk laten vertellen dat je een retrotoevoeging aan je R12 olie kunt toevoegen, waardoor je niet alle o-ringen en slangen hoeft te vervangen ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 24 september 2007 12:23 AM
  [ # 218 ]
Rogier Verhoef schreef:

Verdorie zeg, die veercilinders Evil or Very Mad

Afgelopen voorjaar lekte de veercilinder LA dermate dat die bij Van Gompel vervangen is door een gebruikt exemplaar. Omrijden naar Wil Wijnhoven durfde ik gezien het LHM-verbruik niet aan (1 l op 500km en toen alweer sneller een lampje…)

Nu dermate lekkage dat ik net aan (met zoveel mogelijk gebruik van de parkeerrem om remdruk te sparen) de Venloosche dealer-met-de-niet-zo-liefhebbers-reputatie kon bereiken. En ja hoor, geen lekke leiding maar de veercilinder RA. Dat wordt EUR 450, ex btw….

Zo, nu iets regulierder onderhoud gedaan:
- motorolie + filter
- bakolie
- voorraadbol

Bij elkaar zo’n 110 euro incluis bezorging, plus wat uurtjes de XM de te krappe nieuwbouwgarage inprutsen, op bokken zetten, oliewissels doen, schelden wie die voorraadbol daar tussen de drukverdeler, radiateur en V6 bedacht heeft (en die nog warme uitlaat van bakolie peilen waar je arm zit, auw Wink ), met hamer en beitel de bol “lossen”, met werkhandschoen gelukkig de bol loskrijgen, bol ertussenuit frotten, nieuwe bol met o-ring op de plek frotten, en eindelijk klaar.
Zou dat bij een 4-cilinder handiger gaan, of halen specialisten liever de hele drukregelaar los van alle wartels?

Nu straks nog de APK en wat rest van de beurt (weinig, hopelijk - bougies+kabels+verdeelkap+rotor zijn bijv. pas 25.000km oud).

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 september 2007 01:04 AM
  [ # 219 ]
Rogier Verhoef schreef:

schelden wie die voorraadbol daar tussen de drukverdeler, radiateur en V6 bedacht heeft (en die nog warme uitlaat van bakolie peilen waar je arm zit, auw Wink )

Dat scheelt, bij m’n serie 1 V6 automaat zat er ook nog een warmtewisselaar van de automaat tussen….Nog minder ruimte Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 21 oktober 2007 01:25 AM
  [ # 220 ]

Zo laatst de XM ook voor de rest van de beurt en de APK weggebracht naar Wil Wijnhoven.

Op 1 lossige handremkabel en een remlichtschakelaar (Wil doet dat niet structureel via relais maar eveneens structureel door kunststof gedeeltelijk door staal te vervangen, wat niet wegsmelt) na niets aan het handje: EUR 138 later stond ik weer buiten.

Wel jammer dat Wil blijkbaar haast had en wat minder vriendelijk was dan normaal:
- enerzijds klagen dat ik hiervoor toch geen dag hoefde in te plannen, nauwelijks eer aan te behalen
- maar ja, vorig jaar met dezelfde opdracht bleek er toch een los aandrijfaslager in te zitten en de HD-regelaar revisie te behoeven en dat weet ik nou eenmaal niet van tevoren
- en als je na de gevraagde hydrauliek-check alleen constateert dat de nieuwe technique-digital-voorraadbol inderdaad niet goed functioneert, dan mag je ook ff bellen of je een gevulde originele bol mag monteren
- zelfde: ik had opgeschreven dat de auto ‘s zomers makkelijk over de 90 graden liep, ook in NL. Maar doorspoelen en/of met perslucht de radiateurs schoonspuiten was ‘ie vergeten Rolling Eyes  Confused:
- en geen tijd om nog 10sec te luisteren naar mijn vraag/waarschuwing of hij wist dat zijn huur-2.5TD (errug luxe, vorige keer was ouwe AX 1.0 Cool ) ook erg warm liep, bij 18 graden buiten en 130 km/u al richting 100 graden Confused

Goed, dit is niet het pluim-of-klaag-topic, dus verder gewoon een goedkope APK/beurt dit jaar. Dat de pomp iedere 10sec tikt met de TD-bol, moet ik ze nog ff over mailen. Gezien de k*t-klus ervan heb ik ook niet echt zin om dit nogmaals te doen Surprisedops:  Surprisedops:
De koeling is ‘s winters perfect, dus wellicht ff kijken of er nog iets onverwachts komt deze winter en dat dan combineren met nieuwe/gevulde bol en koelsysteem.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 21 oktober 2007 02:55 AM
  [ # 221 ]

Weet jij hier ergens online meer info over te vinden ? Ik heb me namelijk laten vertellen dat je een retrotoevoeging aan je R12 olie kunt toevoegen, waardoor je niet alle o-ringen en slangen hoeft te vervangen ?

Bel Vd Laan in Abbenes, die hebben het voor mij gedaan, totale ombouw naar de huidige standaard met een spuitbus, werkt nog steeds goed… Ik heb dit op een ander draadje ook al gedropt maar men gelooft het / vertrouwd het denk ik niet zo erg. Jammer.
Als je ze belt zullen ze niet erg loslippig overkomen over het hoe en waarom, het beste is gewoon een afsparaak te maken..

 

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 21 oktober 2007 03:14 PM
  [ # 222 ]

Thanks, maar ik was er inmiddels al uit. Ik heb er POE olie inzitten nu, in diverse airco topics op dit forum kwam dit ter sprake.

Ontopic :

- 2e hands dynamo
- vullen airco
- diverse kleinmateriaal

175€.

De retrofit zelf kostte me (zonder vullen)rond de 150-175€. Dat is dan droger, o-ringen, werkzaamheden, vacumeren etc.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 oktober 2007 03:43 PM
  [ # 223 ]

Ik heb nieuwe koppeling en mn bak laten nakijken (2.1TD e2):

Bak (onderdelen en manuren) 300e
Koppeling 255e
Nieuw water en bak olie: 40e
Benzine voor alles: 50e

Crying or Very sad

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 oktober 2007 07:57 PM
  [ # 224 ]

Hyrdoincage en nieuwe LHM na 6000km, 50euro.
Nieuwe thermostaat 19euro
Nieuwe middenconsole 15euro
toffe fotoshoot, onbetaalbaar! Wink  Cool

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 oktober 2007 04:07 PM
  [ # 225 ]

Gisteren de Xm de brug op gereden met standje 208123

Nieuwe riem ( vorige was van 136K)
nieuwe spanrollen
nieuwe waterpomp
nieuwe vonkenbusjes
kvs, luchtfilter en olie verangen

alles incl. montage…. 330 euro   Razz

Die riem was er qua km’s niet aan toe maar ben ERG blij dat ik het toch gedaan heb. Tveel 2 liters gezien di evoortijdig klapten. De riem stand best wel los, de spanrollen waren slecht. De pomp was wel nog prima maar die was dus ook bij 136 al vervangen.

nu alleen nog ff ws de thermostaat en de sensor vervangen die de fan regelt.

Verder worden ergens volgende week alle 6 bollen vervangen naar hagelnieuwe en dan is het klaar.

uhm… oh ja, ook nog ff 4 x nieuwe Michelins…

en dan ben ik echt weer ff klaar,  ( dacht hij)

Waarschijnelij kzit het tussen d eoren, maar ik zit nu in Winterberg en de Xm is daar ZEER soep over de autobahn heen gegaan. Motor lijkt stabieler en rustiger te lopen.

Profiel  
 
 
15 van de 41
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook