Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als tandjes in je versnellingbak zouden slippen zou dat met een verschrikkelijk geluid gepaard moeten gaan. Maar omdat het probleem zich alleen in de 4e versnelling voordoet zou je inderdaad de bak gaan verdenken.
Eveneens ben ik tevens ook.
Het schakelen gaat zo soepel als wat. Ik zou god op me knietjes danken als de XM ook zo soepel ging ops:
Bij exact 3000 rpm in de 4 volgas is ff doorschieten in de rpm’s en dan weer normaal. Geen enkel geknars.
Ik ga straks de auto ff opzoeken en eens flink op z’n donder geven…
okay, wel met beleid dan, maar toch. Ik moet echt ff weten of er ergens een rpm in de andere versnellingen waarbij de handel ook doorslaat. Persoonlijk he ik liever van ja, want dan is het duidelijk…
Ff een gedachte gang..
Bij schakelen trap je de koppeling in, geheel word ontkoppeld, volgende versnelling, pedaal loslaten en de verbinding tussen bak en blok is er weer.
Kan het zijn, dat in de 4e versnelling op de een of andere manier de verbinding tussen bak en blok te langzaam tot stand komt ? Ik kan het pedaal wel snel loslaten maar als dit maar langzaam uit zichzelf opkomt gaat de boel alsnog slippen…
Han S schreef:Wat het vetgedrukte deel betreft: dat ben ik niet met je eens. Een kabel die te strak staat oefent voortdurend druk uit op het druklager en dus de drukgroep, het is of de koppeling een weinig wordt ingetrapt waardoor de drukgroep minder druk kan uitoefenen op de plaat welke tegen het vliegwiel wordt aangedrukt. Hierdoor kan hij gaan slippen als de motor in het gebied van zijn maximale koppel komt. De kabel een stukje lossen verhelpt het probleem.
Leuke discussie , de kabel kan eigenlijk niet te strak staan, want met die kabel stel je de hoogte van het koppelingspedaal in. Draai je de kabel teveel op, dan staat het pedaal te hoog waardoor het druklager te ver naar voren word geduwd met als gevolg dat je door de drukgroep heen trapt. Het druklager komt dus pas in actie als je het pedaal intrap en niet eerder, draai je de kabel zover aan dat het druklager constant tegen de drukgroep aandrukt, dan is na één keer intrappen van de koppeling de drukgroep kapot.
En geloof me dat gebeurt echt, er is hier iemand op het forum die ondanks mijn advies de kabel toch strakker had gezet, met als gevolg dat na één keer de koppeling in te trappen door de drukgroep trapte.
alvast bedankt voor het mee denken.
Als ik straks ff onder de kap duik. Moet ik dan dus de kabel slapper zetten ?
Ik weet niet hoe dat bij de ZX in elkaar zit, maar gewoonlijk heeft het pedaal een bepaalde vrije slag en als die weg is betekent het dat de boel te strak staat. Meestal heeft het koppelingpedaal bij auto’s aan de bovenkant een aanslag waardoor hij niet ongelimiteerd omhoog kan. In dat geval kan de vrije slag geheel verdwijnen (maar dat weet jij net zo goed).
De denkfout die sommige mensen maken is dat de vije slag van het pedaal naarmate de slijtage van de plaat vordert steeds groter zal worden, maar het omgekeerde is het geval. De plaat wordt dunner en dus zal de drukplaat verder richting vliegwiel gaan en dus het druklager komt omhoog, waardoor de handle die het zootje bedient de kabel strakker zal spannen.
Bij de hydraulisch bediende koppeling van Jaguars gebeurt iets dergelijks, op een bepaald moment zit je aan het einde van de ruimte in de slave cylinder en meot het stangetje dat er in verdwijnt teruggesteld worden.
Mooi vak hoor, autotechniek, ask Wuppo.
Ga niet onnodig aan die kabel liggen klooien, je kan dan beter de hoogte van het koppelingspedaal controleren. Volgens de vraagbaak is dit 140mm, meet in een rechte lijn naar het punt waar het pedaal op de bodem neerkomt. Is de hoogte goed, dan is er niets mis met de kabel, als het pedaal te laag staat, dan merk je dit snel genoeg in slecht in zijn 1, 2 en R.
@Han S, de ZX heeft geen aanslag aan de bovenkant.
De ZX heeft geen druklager dat constant tegen de drukgroep aanzit, de 1.8i in iedergeval niet, er zijn motoren/koppelingen waar dat wel zo is.
Wat het gevolg van de slijtage van de plaat op de pedaalhoogte betreft, die is minimaal, het is eerder de kabel die uitrekt waardoor het pedal lager komt te liggen. Er zijn auto’s waar de kabel zelfstellend is, o.a. de Berlingo.
Juist, ik vat hem, maar daarmee hebben we het probleem van de TS nog niet opgelost. Het bizarre is dat als de koppeling slipt, dan doet hij dat eigenlijk in alle versnellingen maar je zult het in de hoogste versnellingen het best merken en uiteraaard daar waar de motor de grootste trekkracht ontwikkelt, dus in het gebied van maximaal koppel.
Daarom is het buitengewoon vreemd dat hij het in vier wel zou doen en in vijf niet. Als je in vijf rijdt op 3000 toeren en je geeft bruut volgas, wat gebeurt er dan?
En als je de koppeling rijdend in vijf even intrapt, (vol)gas geeft waarbij je hem in één keer onmiddelijk laat opkomen, slipt hij dan even door of valt hij onmiddelijk terug naar het toerental wat bij je snelheid hoort?
dat ga ik over een uurtje melden…..
Ik denk dat het gebeurt bij een bepaalde belasting/toerental.
Heb je al geprobeerd of de boel ook in zijn 1 of 2 doorslipt als je de motor flink op toeren jaagt?
Leuk en interessant topic, maar laten we alstublieft alleen maar reageren en adviezen geven als we er echt verstand van hebben zeg, er wordt weer flink wat onzin uitgekraamd.
Emiel
ok, ben weer terug. De zx heeft echt flink op z’n lazer gekregen nadat alles eerst rustig en netjes warm is gereden.
Het volgende gebeurt;
In 4@3000rpm volgas geeft nu geen slip naar 4000rpm.
In 5@2000rom volgas doortrekken naar een 160 km/h geeft ook geen slip.
Echter…
Als ik vanuit stilstand volgas optrek lijkt het of de koppeling geen tijd krijgt/heeft om weer te pakken. Het zou dus kunnen zijn dat ik te snel schakel en er dus te vroeg weer volgas op de mechaniek zit.
Ik trek de boel door vanuit stilstand in 1 naar 4000rpm, ontkoppel dan, schakel naar 2 en gelijk weer vol op het gas. wat me dan op valt is dat de rpm nauwelijks zakt, hooguit 200rpm lager en je hoort dan dat het tegen het slippen aan gaat.
Schakel ik een tikje langzamer maar wel met volgas dan gaat het wel. Ter info, ik geef geen tussen gas oid en tijden shet ontkoppelen en schakelen gaat het gaspedaal dus naar nul stand. Overigens merk je wel dat de zx op die momenten echt aan het gas hangt en vol aan het trekken is.
Vreemde was net wel, dat de zx een uurtje had stilgestaan en ik redelijk rustig weg reed. In 3 merkte ik echter idd dat de neiging tot slippen er was.
Mijn voorlopige conclussie is dat de koppeling hoewel pas 60k erin om de een of andere reden wel richting einde aan het gaan is. Dat verbaast me. Want dat hele felle en zeer snelle schakelen gebeurt eigelijk zelden tot niet.
Wat het pedaal betreft. Dat gaat heel erg soepel. Bij het intrappen is er even een heel klein punt waar je overheen moet en duidelijk voelbaar is, daarna trap je zonder probleem het pedaal tot op de bodem.
Beslissing is dat d eboel eruit gaat en iig er op gelet wordt dat er een nieuwe drukgroep en platen ingaan. Tevens de keerringen vervangen. Doe ik dit niet dan kan ik er de donder op zeggen maar sta ik op de vroemdag op het circuit Zolder geheid met een rokende koppeling in het grind….
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heb je met die koppeling wel vaker over het circuit gereden?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Heb je met die koppeling wel vaker over het circuit gereden?
Yep, 2 jaar geleden geloof ik ook. Afgelopen jaar heb ik verstek laten gaan. Het jaar daaarvoor zat er nog een andere koppeling in.
Maar goed… 60 k… tis wel wat weinig… Het lijkt ook wel of ze gewoon kleven als ik heel snel schakel… De bak zelf gaat als een MES door warme boter…
in ieder geval en dus… morgen op naar Nijkerk. Speciaal adresje waar ook een hoop 205jes regelmatig circuit klaar gemaakt worden
ach ja, je vergeet gemakshalve , dat met 1 X racen de levensduur van je auto te comprimeren valt..
simple opmerking kreeg ik van een monteur die met raceauto’s werkt..
1 race van 20 ronden zandvoort is te vergelijken met 4 jaar 20,ooo per jaar normale weg kilometers.
ergo..
1X Zandvoort, en je tuut heeft 80 K weggezet in slijtage..
hmm, niet erg vreemd dat je drukgroep nu dus LAM is, en onvoldoende kracht kan opbouwen, waardoor hij dus slipnijgingen vertoont..
mvgr wupke
Zat er toevallig een race-koppeling in ipv een normale en duurzame Valeo set?
Die race-koppelingen gaan niet lang mee, zelfs niet met dagelijks normaal gebruik.