9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
BX 20 TZI
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 25 september 2007 01:13 AM
  [ # 121 ]

Wat betreft de motor: als je ervoor staat, denk je: “Is dit nu alles?”
Er is wel degelijk veel ruimte over. Dit komt o.a. omdat de motor zowat tegen het schutbord staat en er nog iets mist van het luchtfilter, in de wielkast aan de bestuurderszijde. De motorruimte is echt een heel stuk minder vol dan bijvoorbeeld de BX van Marten, waarin de XM 2.1 Turbo D12-motor ligt.

Het stuur vind ik absoluut niet mooi. Je moet met een vergrootglas het Citroënlogo zoeken en is erg bol (iets wat ik niet mooi vind staan bij een BX).
Mijn 16V-stuur is juist hol, en dat vind ik het mooiste stuur wat er is.
Een voordeel van het Xantia-stuur is echter wél dat het enorm groot is, en dat vind ik heel erg fijn sturen. Alsof je in een vrachtwagen zit.  Laughing

Het is 5 minuten wennen aan het feit dat je niet meer met je vingertoppen de stengels kunt bedienen, maar ik vind het nu heel fijn rijden. De beweging om de knipperlichten aan te zetten is al geheel automatisch geworden, met een zwaai ergens links achter het stuur. Als je een BX kent, weet je heus wel waar die stengels zitten namelijk.

Natuurlijk heb ik erover nagedacht om de BX te houden ( Razz ), maar wat moet ik met nog een BX erbij? Ik heb niet voor niets al m’n BX’en verkocht.  Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 25 september 2007 01:44 AM
  [ # 122 ]

verrek.. ik vind dat xantia stuur eigenlijk nog niet zo gek staan! Ik heb nog een Xsara stuur met radioknopjes liggen, misschien valt daar nog wat van te bakken

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 25 september 2007 01:48 AM
  [ # 123 ]

Leuk wagentje, XBXG!

@ Harm: foute sjaak ben je ook zeg, dat ZX stuur staat juist goed (en eigenlijk is 1-spaaks wel een beetje verplicht hoor)

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 25 september 2007 01:50 AM
  [ # 124 ]

@poekoek:

Tyf een eind op met die eenspaaksfetish van je Wink Radioknopjes op het stuur lijken me wel handig, want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 september 2007 01:52 AM
  [ # 125 ]
Harm schreef:

@poekoek:

Tyf een eind op met die eenspaaksfetish van je Wink Radioknopjes op het stuur lijken me wel handig, want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….


Moet ik dan ook optyfen? Ik vind nog steeds dat het eenspaaks XM-stuur een keer in de BX moet Smile

@ Poekoek: groot gelijk hoor, er staat niets mooier dan het originele schrijftafelstuur Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 25 september 2007 01:53 AM
  [ # 126 ]
Harm schreef:

verrek.. ik vind dat xantia stuur eigenlijk nog niet zo gek staan! Ik heb nog een Xsara stuur met radioknopjes liggen, misschien valt daar nog wat van te bakken

My thougts exactly. Ik vind dat Xantia stuur ook helemaal niet misstaan Surprisedops:

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 25 september 2007 01:53 AM
  [ # 127 ]

Moet ik dan ook optyfen? Ik vind nog steeds dat het eenspaaks XM-stuur een keer in de BX moet

Je weet toch dat mijn exemplaar al verpatst is en alleen nog ff (vanuit groningen) opgehaald moet worden Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 september 2007 01:55 AM
  [ # 128 ]
Harm schreef:

Je weet toch dat mijn exemplaar al verpatst is en alleen nog ff (vanuit groningen) opgehaald moet worden Wink

Ja, dat weet ik. Ik heb zelf ook een éénspaaks XM-stuur liggen Wink  Het houdt wel een stuk lekker vast dan een BX-stuur.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 25 september 2007 02:05 AM
  [ # 129 ]

Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 25 september 2007 03:04 AM
  [ # 130 ]
ernst23 schreef:

Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.

Dat koppel geloof ik wel. Ik blijf erbij dat een BX 19 GT een grote voorsprong neemt tegen de BX 20 TZI tijdens een stoplichtsprint. Het grootste nadeel van injectie in het algemeen, vind ik de trage reactie. Bij een dubbeltraps carburateur is het juist zo heerlijk dat de auto vooruit stuift zodra in één goede mep het gaspedaal op de grond duwt. Bij de 20 TZI rijd ik uiteraard niet zo, maar met een flinke trap op het gaspedaal heb ik nog even tijd om door het mooie dakraam te kijken, alvorens de motor reageert.  Rolling Eyes

Bovenstaande is enigszins geschreven met een knipoog, maar ik merk direct weer waarom ik iets tegen injectie heb.  Laughing

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 25 september 2007 01:46 PM
  [ # 131 ]
Harm schreef:

want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….

Daarom heb ik mijn radio in het dak zitten…..

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 september 2007 01:55 PM
  [ # 132 ]
XBXG schreef:
ernst23 schreef:

Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.

Dat koppel geloof ik wel. Ik blijf erbij dat een BX 19 GT een grote voorsprong neemt tegen de BX 20 TZI tijdens een stoplichtsprint. Het grootste nadeel van injectie in het algemeen, vind ik de trage reactie. Bij een dubbeltraps carburateur is het juist zo heerlijk dat de auto vooruit stuift zodra in één goede mep het gaspedaal op de grond duwt. Bij de 20 TZI rijd ik uiteraard niet zo, maar met een flinke trap op het gaspedaal heb ik nog even tijd om door het mooie dakraam te kijken, alvorens de motor reageert.  Rolling Eyes

Bovenstaande is enigszins geschreven met een knipoog, maar ik merk direct weer waarom ik iets tegen injectie heb.  Laughing

Toch wat cijfertjes.

BX 19 GT
compressieverh. 9,3:1
max. vermogen 77 kW (105 pk)
  5600tpm
max. koppel 158 Nm
  3000tpm
brandstofsysteem carburateur

Xantia 2.0i SX

compressieverh. 9,5:1
max. vermogen 90 kW (122 pk)
  5750tpm
max. koppel 176 Nm
  2750tpm

Ik kan er niks aan doen, maar ik heb het gevoel dat je beleving echt puur psychisch is. Ik heb met allebei gereden (Xantia n.b. brak lopend op gas) en ik vond het allbei lekker vlot rijdende hokken.

Het verschil in cijfers (2.0 motor heeft duidelijk meer koppel bij minder toeren) is toch wel behoorlijk.  Romantiseer je de GT en het carburatieprincipe toch niet teveel? Ik zou het wel eens willen zien, zo’n stoplichtsprint, maar ik ben toch bang dat GT hier toch echt het onderspit gaat delven.

Mogelijk zit er nog een verschil in versnellingsbak waardoor de 2.0 wat gezapiger aanvoelt dan dat ie is. Heh, ik moest deze auto toch maar eens aan de tand voelen. :d

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 25 september 2007 01:58 PM
  [ # 133 ]

20TZi tegen de Td12 danmaar? Dan vrees ik dat de diesel toch sterker is…
Als ik mijn V6 af heb wil ik die wel eens tegen de Td12 zetten.

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 september 2007 02:05 PM
  [ # 134 ]
Thijsvandebles schreef:

20TZi tegen de Td12 danmaar? Dan vrees ik dat de diesel toch sterker is…
Als ik mijn V6 af heb wil ik die wel eens tegen de Td12 zetten.

20tzi tegen td12 wordt gewaagd denk ik. V6 tegen TD12 wordt kansloos (haha, voor mij dan).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2007 10:07 PM
  [ # 135 ]

Wat deed jou D12 Turbo ook alweer naar de 100 Marten?

Is dat te vergelijken met een GTi 8v?

Denk met de tussensprint zal het wel dicht bij elkaar liggen?

Profiel  
 
 
9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook