Wat betreft de motor: als je ervoor staat, denk je: “Is dit nu alles?”
Er is wel degelijk veel ruimte over. Dit komt o.a. omdat de motor zowat tegen het schutbord staat en er nog iets mist van het luchtfilter, in de wielkast aan de bestuurderszijde. De motorruimte is echt een heel stuk minder vol dan bijvoorbeeld de BX van Marten, waarin de XM 2.1 Turbo D12-motor ligt.
Het stuur vind ik absoluut niet mooi. Je moet met een vergrootglas het Citroënlogo zoeken en is erg bol (iets wat ik niet mooi vind staan bij een BX).
Mijn 16V-stuur is juist hol, en dat vind ik het mooiste stuur wat er is.
Een voordeel van het Xantia-stuur is echter wél dat het enorm groot is, en dat vind ik heel erg fijn sturen. Alsof je in een vrachtwagen zit.
Het is 5 minuten wennen aan het feit dat je niet meer met je vingertoppen de stengels kunt bedienen, maar ik vind het nu heel fijn rijden. De beweging om de knipperlichten aan te zetten is al geheel automatisch geworden, met een zwaai ergens links achter het stuur. Als je een BX kent, weet je heus wel waar die stengels zitten namelijk.
Natuurlijk heb ik erover nagedacht om de BX te houden ( ), maar wat moet ik met nog een BX erbij? Ik heb niet voor niets al m’n BX’en verkocht.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
verrek.. ik vind dat xantia stuur eigenlijk nog niet zo gek staan! Ik heb nog een Xsara stuur met radioknopjes liggen, misschien valt daar nog wat van te bakken
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuk wagentje, XBXG!
@ Harm: foute sjaak ben je ook zeg, dat ZX stuur staat juist goed (en eigenlijk is 1-spaaks wel een beetje verplicht hoor)
@poekoek:
Tyf een eind op met die eenspaaksfetish van je Radioknopjes op het stuur lijken me wel handig, want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Harm schreef:@poekoek:
Tyf een eind op met die eenspaaksfetish van je Radioknopjes op het stuur lijken me wel handig, want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….
Moet ik dan ook optyfen? Ik vind nog steeds dat het eenspaaks XM-stuur een keer in de BX moet
@ Poekoek: groot gelijk hoor, er staat niets mooier dan het originele schrijftafelstuur
Eveneens ben ik tevens ook.
Harm schreef:verrek.. ik vind dat xantia stuur eigenlijk nog niet zo gek staan! Ik heb nog een Xsara stuur met radioknopjes liggen, misschien valt daar nog wat van te bakken
My thougts exactly. Ik vind dat Xantia stuur ook helemaal niet misstaan ops:
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Moet ik dan ook optyfen? Ik vind nog steeds dat het eenspaaks XM-stuur een keer in de BX moet
Je weet toch dat mijn exemplaar al verpatst is en alleen nog ff (vanuit groningen) opgehaald moet worden
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Harm schreef:
Je weet toch dat mijn exemplaar al verpatst is en alleen nog ff (vanuit groningen) opgehaald moet worden
Ja, dat weet ik. Ik heb zelf ook een éénspaaks XM-stuur liggen Het houdt wel een stuk lekker vast dan een BX-stuur.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.
Dat koppel geloof ik wel. Ik blijf erbij dat een BX 19 GT een grote voorsprong neemt tegen de BX 20 TZI tijdens een stoplichtsprint. Het grootste nadeel van injectie in het algemeen, vind ik de trage reactie. Bij een dubbeltraps carburateur is het juist zo heerlijk dat de auto vooruit stuift zodra in één goede mep het gaspedaal op de grond duwt. Bij de 20 TZI rijd ik uiteraard niet zo, maar met een flinke trap op het gaspedaal heb ik nog even tijd om door het mooie dakraam te kijken, alvorens de motor reageert.
Bovenstaande is enigszins geschreven met een knipoog, maar ik merk direct weer waarom ik iets tegen injectie heb.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Harm schreef:want welke idioot er ooit heeft bedacht dat de radio zo onderin moet zitten….
Daarom heb ik mijn radio in het dak zitten…..
Test
XBXG schreef:ernst23 schreef:Geinig, plofzakstuurtje?
Enne, rijdt zeker wel lekker? Schakellui zeker. Als ik de specs bij autoweek.nl vergelijk van de BX 1.9 GTi en de 2.0 i Xantia dan hebben ze hetzelfde vermogen, maar een bak meer koppel bij een lager toerental.Dat koppel geloof ik wel. Ik blijf erbij dat een BX 19 GT een grote voorsprong neemt tegen de BX 20 TZI tijdens een stoplichtsprint. Het grootste nadeel van injectie in het algemeen, vind ik de trage reactie. Bij een dubbeltraps carburateur is het juist zo heerlijk dat de auto vooruit stuift zodra in één goede mep het gaspedaal op de grond duwt. Bij de 20 TZI rijd ik uiteraard niet zo, maar met een flinke trap op het gaspedaal heb ik nog even tijd om door het mooie dakraam te kijken, alvorens de motor reageert.
Bovenstaande is enigszins geschreven met een knipoog, maar ik merk direct weer waarom ik iets tegen injectie heb.
Toch wat cijfertjes.
BX 19 GT
compressieverh. 9,3:1
max. vermogen 77 kW (105 pk)
5600tpm
max. koppel 158 Nm
3000tpm
brandstofsysteem carburateur
Xantia 2.0i SX
compressieverh. 9,5:1
max. vermogen 90 kW (122 pk)
5750tpm
max. koppel 176 Nm
2750tpm
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb het gevoel dat je beleving echt puur psychisch is. Ik heb met allebei gereden (Xantia n.b. brak lopend op gas) en ik vond het allbei lekker vlot rijdende hokken.
Het verschil in cijfers (2.0 motor heeft duidelijk meer koppel bij minder toeren) is toch wel behoorlijk. Romantiseer je de GT en het carburatieprincipe toch niet teveel? Ik zou het wel eens willen zien, zo’n stoplichtsprint, maar ik ben toch bang dat GT hier toch echt het onderspit gaat delven.
Mogelijk zit er nog een verschil in versnellingsbak waardoor de 2.0 wat gezapiger aanvoelt dan dat ie is. Heh, ik moest deze auto toch maar eens aan de tand voelen. :d
20TZi tegen de Td12 danmaar? Dan vrees ik dat de diesel toch sterker is…
Als ik mijn V6 af heb wil ik die wel eens tegen de Td12 zetten.
Test
Thijsvandebles schreef:20TZi tegen de Td12 danmaar? Dan vrees ik dat de diesel toch sterker is…
Als ik mijn V6 af heb wil ik die wel eens tegen de Td12 zetten.
20tzi tegen td12 wordt gewaagd denk ik. V6 tegen TD12 wordt kansloos (haha, voor mij dan).
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat deed jou D12 Turbo ook alweer naar de 100 Marten?
Is dat te vergelijken met een GTi 8v?
Denk met de tussensprint zal het wel dicht bij elkaar liggen?