Vakantie: 4 generaties Citroëns op een dag
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 september 2007 11:16 PM

Vakantie
Net terug van 2 weekjes Ile d’ Olèron. Alleen maar goed weer gehad met uitzondering van 1 ochtend waarop het tot tweemaal toe motregende, ‘s middags wel weer goed weer.
Ik was in 1984 met m’n ouders hier al eens in de buurt geweest in La Palmyre (later hierover meer) met toen ook alleen maar goed weer. Dit had ik onthouden en zodoende kwamen we op deze bestemming.
We hebben de heenreis ‘s nachts gedaan, uiteindelijk 22:40 uur vertrokken, tussenstop bij Versailles

om even nachtelijke foto’s te maken, en dan weer doorkachelen via Le Mans richting La Rochelle.
Zweefweg
Hier afgezakt langs Rochefort en Marennes. Op die weg (de D123) werd gewaarschuwd voor de slechte staat van het wegdek. Het wegdek was echter goed, had alleen behoorlijke zakken die de veerweg van de DS bijna volledig uittestte (met 90 km/h) Ik natuurlijk een big smile op m’n gezicht van al dat gezweef. Zoon (van 1 jaar) begon ook te lachten en m’n vrouw trok een zuur gezicht en hield haar maag stevig vast, zij vond het kennlijk minder leuk. Voor iedereen die in de regio is, een aanrader. De terugweg is op het eind wel iets te heftig met 90 km’/u maar goed te nemen met 70.
Toeren
Op het eiland aangekomen moesten we tot 16:00 uur wachten om in ons huisje te komen.
We hebben die volgende dagen behoorlijk getoerd over het eiland en La Rochelle, Rochefort en Saintes, allemaal mooi.
‘s zaterdags zijn we naar de dierentuin in La Palmyre geweest, dit is met afstand de mooiste dierentuin waar ik ooit ben geweest, alleen jammer dat alles in het frans is (klein gemis).
4 generaties
Toen we dachten daar in dat dorp alles te hebben gezien moesten we bij de hoofdrotonde nog even wat kaartjes posten. Ik draaide daarom maar een parkeerplaats vlak voor de rotonde op. Hier was het een drukte van jewelste en het viel meteen op dat er geen auto bijstond van na WW2 ! (even weer wat fotootjes) :

Natuurlijk waren we even het hoogtepunt van gesprek van zo ongeveer iedereen. Verschillende mensen kwamen naar ons toe om te vertellen hoeveel DSen ze hadden gehad (en ik maar denken dat daarvan de helft op de sloop was beland en de overige helft onder jullie mede forummers bivakkeert). Er was een Traction, en nog meer oud Citroen en ander autospul. Na wat foto’s genomen te hebben zijn we huiswaarts vertrokken waar ons de volgende verassing stond te wachten. We hadden nieuwe buren gekregen met een C6!
Alle gekheid op een stokje…. 4 generaties Citroen’s op een dag en hoe zeldzaam is het dat je als 2 stellen totaal onwetend van elkaar naast elkaar een huisje hebt, de een met een DS, de ander met een C6 ?
Onze buren waren een Duits stel uit de buurt van Hamburg, hadden in 1 keer doorgereden. Ze hadden onderweg ergens de nummerplaat van de voorkant verloren die ze echter met een rondje eiland de volgende dag bij een tankstation tegen de muur weer terugvonden (wat een geluk). Ze vertelden dat ze vroeger eens een CX hebben gehad, maar dat hier de roest sneller doorheen vrat dan hun financiele middelen wilden bijbenen. Een DS was voor hun altijd al een gekoesterde wens maar vanwege deze ervaring nooit waarheid geworden. Voor mij geldt ook dat ik over een jaar of 30 (als onze DS misschien dan toch de geest heeft gegeven) een C6 wil.
Even een korte reportage (in een andere setting als het La Bombe clubblad).

ander oud blik
Wat me verder opviel aan auto’s in Frankrijk is dat er ongeveer niets ouder als een CX rondrijdt en alles rijdt op diesel. Wel komen er renault 4 en 5 (eerste modellen) voor, mehari’s, eenden in de supermarkt om regionale producten aan te prijzen :

Wat nog meer :

Buitenverblijf
We hebben tevens maar een 2e huisje in Frankrijk gekocht :

We moeten nog even een passende hypotheek vinde, maar de huidige eigenaar vertelde dat dat geen probleem mocht zijn, we rijden immers al de passende auto.

Nog even een fotootje van de auteur :

En natuurlijk van de volgende generatie DS rijder :

Nog meer DS foto impressies op :  

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 23 september 2007 11:52 PM
  [ # 1 ]

Nice!  very good En dan bedoel ik niet de franse badplaats…. Mr. Green

Gr Martijn

Profiel  

Harold Kappers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53

Gepost: 24 september 2007 12:18 AM
  [ # 2 ]

Die hypotheek moet lukken lijkt me. Zo niet, dan kun je onder strikte voorwaarden EUR 25,- van me lenen.

Profiel  

boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 807

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 24 september 2007 12:34 AM
  [ # 3 ]

Leuke reportage, vooral deze foto vind ik erg geslaagd qua compositie. Alsof de oude vrouw een beetje afgunstig naar de derriere van de jongedame kijkt. Als je je groot licht lampen nu nog had verdraaid richting c6, was het helemaal mooi geweest.

Ben je op de hoogte van de lopende fotowedstrijd van La Bombe Citroen? De 10 beste inzenders zullen volgend jaar de covers sieren, deadline over 2 weken.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2502

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 24 september 2007 12:37 AM
  [ # 4 ]

Die foto viel me ook meteen op. Mooi hoor.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 24 september 2007 01:44 AM
  [ # 5 ]
boeman schreef:

Ben je op de hoogte van de lopende fotowedstrijd van La Bombe Citroen? De 10 beste inzenders zullen volgend jaar de covers sieren, deadline over 2 weken.

Ik weet hiervan, ik ben nog bezig met foto’s uitsorteren, we hadden er maar 600 van deze 2 weken, we hebben ook nog ons zoontje en een (zee)hond (lees Labrador) die ook behoorlijk wat foto’s voor hun rekening nemen in compinatie met de inwoners van de genoemde dierentuin….

Er volgen dus nog wel meer foto’s op die foto sub-pagina de komende dagen.

Groetjes, Bart

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 25 september 2007 01:33 AM
  [ # 6 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:

Wauw wat een prachtige foto’s. Wat me trouwens wel opvalt van jouw vakantiefotos waarop de DS staat is dat je vrouw er steeds inzit Wink  (same op mijn vakantiefotos)

Misschien ook herkenbaar :
Als ik weer stop om een foto te maken hoor ik (rechts) naast me een diepe zucht. Ik weet dan dat vrouw, kind, kinderzitje en hond uit de auto verwijderen en uit het zicht te plaatsen te veel gevraagd is. Ik neem het daarom maar voor lief…..

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 25 september 2007 01:57 AM
  [ # 7 ]

Mooie serie zeg.
Ik stop trouwens ook regelmatig om foto’s te maken, grappige is dat wanneer ik het niet doe mijn vrouw de camera pakt. Ze helpt ook gewoon me om te spotten. Geen “gezucht” bij ons in de auto.  Cool

Ik ben benieuwd naar de je volgende serie.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 26 september 2007 02:04 AM
  [ # 8 ]

Kon het even niet laten nog wat foto’s te posten (niet allemaal DS gerelateerd, maar te mooi om niet te delen).

Die zaterdag dat we naar de dierentuin gingen hebben we de enige andere DS van onze vakantie gezien. Er hing een briefje op wat me te denken zet dat ie te koop is / was. De weg was te druk om ervan af te draaien, en bij terugkomst was de DS weg. Ook toen we een paar dagen later erlangs reden was de DS niet te vinden. Ze zag er in het voorbijgaan door een hekwerk goed uit. Voor geinteresseerden die binnenkort in de buurt zijn, de verkoper woont ergens op een boerenbedrijf net na de laatste rotonde voor de Seudre brug op de weg Marennes naar La Palmyre. Ik heb dus geen verdere details helaas.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook