koplampen werken niet
Quirinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-06-2007

Gepost: 23 september 2007 01:19 AM

Hallo,

Mijn Xsara is bijna klaar.  We hebben enkel nog een probleempje met de koplampen.  Die doen het niet meer.
Wat er ondertussen gebeurt is:  nieuwe bumpersteun gelast, radiator, airco-radiator, ventilatorhuis, voorfront.. vervangen (dit allemaal met batterij afgekoppeld uiteraard)
Lichten werkten voordien nog, na het terug plaatsen van linkerkoplamp en nieuwe rechterkoplamp geven ze niets meer.  Pinkers werken, mistlichten werken, achterlichten werken.  Zekeringen zien er op eerste zicht ‘ok’ uit.

Tips zijn welkom Smile

Profiel  
 
Quirinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-06-2007

Gepost: 24 september 2007 11:42 PM
  [ # 1 ]

Zekeringen uitgemeten, ok.  Aansluitingen uitgemeten (met schakelaar aan), 12v.

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 26 september 2007 12:01 AM
  [ # 2 ]

relais niet kapot of geen goed massa punt GreetzZz

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 september 2007 02:20 AM
  [ # 3 ]

Misschien een gekke opmerking, je zegt dat de aansluitingen 12V geven, al eens een ander lampje geprobeerd ?

PS: Heb je ook foto’s van het repareren, altijd leuk om te zien.

Profiel  
 
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 26 september 2007 01:51 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Misschien een gekke opmerking, je zegt dat de aansluitingen 12V geven, al eens een ander lampje geprobeerd ?

PS: Heb je ook foto’s van het repareren, altijd leuk om te zien.

Ben het met ZX4I eens. Op het moment dat je de lichtschakelaar bedient, en je meet vooraan op de connectoren van je koplamp 12V, dan heb je de spanning die nodig is om de lampen te laten werken. Zaak is wel om zowel de plus als ook de massa op de connector te meten….
Spanningsmeter op de connector, plus en massa vanaf de connector nemen. Meet je nu 12V, dan ligt het probleem in je koplamp. Meet je niets, dan is of de 12V of de massa weg. Pak in dat geval alleen de 12V aansluiting op de connector, meet spanning op een blank deel van het chassis. Meet je nu 12V, dan is de massa vanaf de connector naar het chassis weg. Meet je geen 12V, dan is de 12V (plus) weg.

Succ6….

Profiel  
 
Quirinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-06-2007

Gepost: 26 september 2007 02:43 PM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Misschien een gekke opmerking, je zegt dat de aansluitingen 12V geven, al eens een ander lampje geprobeerd ?

PS: Heb je ook foto’s van het repareren, altijd leuk om te zien.


Nee, maar zal er eens een nieuwe inzetten.  Zou maar raar zijn dat ze allemaal tegelijk kapot zijn. Confused

Ik heb idd foto’s, ik zal ze online zetten als hij volledig klaar is (nog laten spuiten).

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 26 september 2007 08:56 PM
  [ # 6 ]

ik heb t een keer gehad alle 2 stuk tegelijk en toen was ik blij dat t nog licht was groet rob

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 september 2007 09:51 PM
  [ # 7 ]

Ik zie het wel vaker dat het lampje sneuvelt na schade, zeker als er al een kapot is gegaan. Toen er bij mijn Xantia 1 koplampunit kapot was maar het lampje nog heel, sneuvelde het alsnog ondanks dat de boel dichtgeplakt was, het andere lampje sneuvelde een paar uur later.

Ben benieuwd naar de foto’s Razz

Profiel  
 
Quirinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-06-2007

Gepost: 27 september 2007 05:16 PM
  [ # 8 ]
tgv schreef:

Spanningsmeter op de connector, plus en massa vanaf de connector nemen. Meet je nu 12V, dan ligt het probleem in je koplamp.

Ik meet idd 12v op de massa.  Linkerkoplamp werkte voor het demonteren, de rechterkoplamp is splinternieuw.  Aan de lampjes zelf ligt het ook niet, heb gisteren nog een nieuwe erin gezet en werkt eveneens niet.  ConfusedExclamation

Profiel  
 
abergh10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 27 september 2007 07:28 PM
  [ # 9 ]

Vreemd verhaal misschien inderdaad wel een massa probleem…

Zelf heb ik ook een akkefietje met mijn verlichting:

Af en toe gaat (om een voor mij onbekende reden) het controlelampje van de verlichting knipperen als de verlichting aanstaat. Na het even uit en aanzetten van de verlichting is dit over.
Tot nu toe is me dit altijd overdag gebeurt dus weet ik niet of de verlichting dan normaal werkt of (deels) uitvalt.

Iemand bekend met dit probleem?

Groeten!

Geschiedenis:
AX 1.1 ‘96 Smile (‘02 tot ‘04)
Ford Fiesta 1.5d Sad (‘04 tot ‘04)
Pug 206 SX 2.0 HDi 66kw ‘02 Smile (‘04 tot ‘06)
Fiat Punto 1.1 Sad (‘06 tot ‘06)
Xsara VTR 2.0 HDi 66kw ‘03 Smile (‘06 tot nu)

Profiel  
 
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 28 september 2007 03:28 PM
  [ # 10 ]
Quirinus schreef:
tgv schreef:

Spanningsmeter op de connector, plus en massa vanaf de connector nemen. Meet je nu 12V, dan ligt het probleem in je koplamp.

Ik meet idd 12v op de massa.  Linkerkoplamp werkte voor het demonteren, de rechterkoplamp is splinternieuw.  Aan de lampjes zelf ligt het ook niet, heb gisteren nog een nieuwe erin gezet en werkt eveneens niet.  ConfusedExclamation

OK, dan gaan we nu wat dieper in op de electroleer… Je meet dus 12V op de connectoren. Naar ik aanneem, met een universeeltester of zoiets. Deze testers hebben een hoge interne weerstand, wat wil zeggen dat een slechte massa (lees: slechte verbinding, slecht geknepen connectoren etc.) niet direct zichtbaar zijn. Omdat de universeeltester zo hogohmig is, meet je de spanningsval compleet over de tester, niet over de (lagere) overgangsweerstand in de connectoren. Echter: op het moment dat jij een lamp aanlsuit op de connector, gaat er flink wat stroom lopen (60W, bij 12V is 5A stroom)en dan kan zo’n overgangsweerstand wel parten gaan spelen. Het resultaat is dan, dat alle spanning over de overgangsweerstand valt en niet meer over jouw lamp. Resultaat: je lamp gaat niet meer aan.
Nieuwe werkwijze kan zijn: kijk op welke punten op de connector je de 12V moet meten voor je koplamp. Meet de 12V spanning hier. Sluit nu een lampje aan met een klein vermogen, bijvoorbeeld een lampje voor de binnenverlichting. Kijk of dit lampje wel aangaat en meet wederom de spanning op de klemmen van de connector. Zakt de spanning (nagnoeg) compleet in, ga dan maar eens op zoek naar slechte verbindingen in de draden….
Hoe ik dit weet? Bij mijn vorige auto een soortgelijk akkefietje gehad. Door de garage een trekhaak laten monteren. De verlichting hiervoor werd bij de achterlampen afgenomen. Zij hadden gemeten, alles werkte. Alleen: toen ik een aanhanger erachter had, werkte geen van de lampen. Doorgemeten, en er bleek een slecht aangeknepen connector te zitten in de achterlamp. Verbinding vast laten zetten (vastsolderen!) en het probleem was opgelost.

Veel succ6!
Theo.

Profiel  
 
Quirinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-06-2007

Gepost: 01 oktober 2007 01:08 PM
  [ # 11 ]
tgv schreef:

Doorgemeten, en er bleek een slecht aangeknepen connector te zitten in de achterlamp. Verbinding vast laten zetten (vastsolderen!) en het probleem was opgelost.

Veel succ6!
Theo.

Het was dus iets gelijkaardig..
Bij het aansluiten van de connectoren werden de pinnetjes van de aansluiting op de koplamp zelf naar binnen gedrukt, waardoor het geen contact gaf.  Ik moest dus gewoon aan de binnenkant de aansluiting vast houden en dan de connector aansluiten.  Zo belachelijk simpel was het Confused .
Nadeel van niet-originele stukken?

Gisteren nog pech gehad, onderweg is de darm van de radiator los gekomen.  Zag direct dat de temperatuur te hoog werd, uitgestapt en zag een plas onder de auto.  VAB gebeld, ze hebben het terug (goed) vast gemaakt, koelvloeistof bijgevuld, paar testjes gereden en temperatuur gecheckt, alles terug in orde.

Koplampen werken perfect nu dus hier mag een slotje op Very Happy .

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook