he mensen,
misschien rare vraag maar zou ik bij mijn berlingo 1.9d de kat in uitlaat er tussen uit kunnen laten of zou de motor dan raar gaan lopen?
Op vakantie is de uitlaat net na kat afgebroken en door kundige italiaan gelast maar die zal niet het eewige leven hebben. Dus ik dacht waarom niet gewoon een buis er tussen zetten??
Frank
Ja dat kan heel goed, je motor zal er niet minder om lopen, alleen van welk jaar is die lingo? Ik weet namelijk niet precies of je verplicht bent de kat te houden. Bij benzine auto’s van grofweg na ‘93 moet dat wel.
Test
helaas zit je dan met de apk elk jaar
Dat weten we niet zeker. Is het een grijs kenteken mobiel of niet? Bedrijfswagens vallen vaak net buiten de boot met dit soort dingen.
Test
Het overzicht viergasmeting van artikel 5.2.11 en 5.3.11 in combinatie met artikel 2.3.9 van de Regeling Permanente Eisen (afdeling 4 van de Regelgeving APK) geeft het volgende weer:
A. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31-12-1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31-12-1997.
B. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd. Dit kan onder andere blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
C. Personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
E. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg en met
een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31-12-1994
doch vóór 1-1-1998, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem
dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze van fabriekswege zijn
Dat gaat dus niet op voor diesels. Hier worden enkel benzine motoren in beschreven. Waar zijn die APK monteurs op dit forum als je ze nodig bent?
Ik denk dat mijnheer er gewoon een buis in mag en kan zetten.
Test
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In dit geval is er helemaal niets aan de hand: De kat is NIET verplicht op een diesel, en zolang deze door de roetmeting komt zal de apk geen probleem vormen.
Het verhaal van C2 is leuk, maar gaat alleen op voor benzine modellen, en zoals de TS in zijn EERSTE post al schrijft heeft ie een Diesel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kijk een boel snelle antwoorden!
hetis een grijs kenteken inderdaad van 2002. eens even rustig die tekst doorlezen (na de afwas )
frank
Juist, nou we zijn eruit. Die Lingo mag zonder KAT de keuring door.
En om eerlijk te zijn vind ik een diesel zonder kat, meer een echte mannen diesel.
Test
Om even in te haken, hoe zit dat nou met het meten van uitlaatgassen bij benzineauto’s?
Ik heb zelf een U9 uit 1889, waar de kat al onderuit is. Moet deze wagen nou nog aan emissie eisen voldoen of niet? Ik zou bijna denken van niet:
“Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.”
Bron RDW: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/keuren_algemeen/wat_wordt_gekeurd_bij_APK.htm
:
D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
uhm is een diesel dan geen verbrandingsmotor??
frank
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BxBandit schreef:Om even in te haken, hoe zit dat nou met het meten van uitlaatgassen bij benzineauto’s?
Ik heb zelf een U9 uit 1889, waar de kat al onderuit is. Moet deze wagen nou nog aan emissie eisen voldoen of niet? Ik zou bijna denken van niet:
“Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.”
Bron RDW: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/keuren_algemeen/wat_wordt_gekeurd_bij_APK.htm
:
Je auto moet weldegelijk voldoen aan de emissienormen. Maar, omdat je auto van 1989 is, moet de APK keurmeester in het boek gaan kijken om te zien aan welke normen voldaan moet worden. Ik meen dat dat max. 1,5% is. Misschien een vraag voor een apk man hier op het forum? Ik ben het ff kwijt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Riepen jullie om een APK-keurmeester??
frenkie schreef:D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
uhm is een diesel dan geen verbrandingsmotor??
frank
dat dacht ik ook maar ze zeggen dus van niet
frenkie schreef:D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
uhm is een diesel dan geen verbrandingsmotor??
frank
Dat wel, maar heeft geen electrische ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BX19trs schreef:Riepen jullie om een APK-keurmeester??
Ja! antwoorden graag
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste