Volgende probleem weer
Bak is net vervangen, motor loopt als een trein, alles is nagekeken. Na diverse testritjes ging alles prima.
Totdat ik vlot optrok (3500rpm, ff snel schakelen) en toen bleeft de koppeling slippen. Op de snelweg bij 120 even goed gasgeven schiet ie ook door.
Het stomme is dat ik de koppeling er af heb gehad en vrijwel nieuw leek, en op drukgroep stond “2004”. Het lijkt/leek me onwaarschijnlijk dat de koppeling nu al weer op is. Zeker met het profiel dat de plaat nog heeft.
Kan het zijn dat het koppelingspedaal te hoog staat afgesteld of iets anders stoms? Anders heb ik weer wat te doen in de herstvakantie
Wat kost zon nieuwe set? 250 euro ofzo ?
Ouwe mopperkont
Rijdt er eerst maar eens een week mee. Het kan zijn dat er allerlei vettigheid op de drukgroep en het vliegwiel is gekomen. Dat rijdt je er wel af.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Hoe lang doet dat erover om weg te slijten dan ? Het kan zijn dat er wat vet dat ik op de priseas heb gesmeerd op de platen is gekomen. Die heb ik even goed ingesmeerd omdat het druklager niet soepel wilde blijven.
Ouwe mopperkont
je moet geen vet op de as smeren. Door centrifugale kracht bij hogere toeren slingert dit er af..en waar komt dit terecht? juist….
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Het zit niet op de as, maar meer om die buis eromheen om het druklager gangbaar te houden.
Het zou misschien kunnen dat het druklager een beetje op de prise-as heeft geschoven.
Ouwe mopperkont
huizing schreef:je moet geen vet op de as smeren. Door centrifugale kracht bij hogere toeren slingert dit er af..en waar komt dit terecht? juist….
Het is niet ongebruikelijk hoor, om er iets kopervet op te smeren. Maar wel met mate.
Is de drukgroep verder niet los geweest?
Aan de koppelingskabel valt verder alleen de pedaalhoogte te stellen. Geen vrije slag oid. Voelt de koppeling verder wel normaal aan qua bediening?
Het lijkt erop dat de plaat idd vet is geworden. Weet je zeker dat de donorbak geen lekke prise-as keerring had? Als de lekkage zo fors is dat de koppeling hierdoor vet wordt zie je het wel naar buiten komen bij de gaten in d bak. Het komt dan achter plaatje dat je vliegwiel afschermt.
Als het idd zou komen door wat vet dat bij montage is gebruikt zou je hem nog eens kunnen proberen schoon te branden. Juist even flink laten slippen met flink wat gas erop. Mocht dat niet helpen, dan zit er weinig anders op dan de zaak weer uit elkaar te halen en dan te kijken wat het probleem is. Vette koppeling/slappe drukgroep/lekke prisas keerring?
De donorbak was droger / droog. Volgens mij prima in orde. Drukgroep is niet losgeweest, heb alleen het profiel van de plaat bekeken door door de zijkant van de groep te kijken.
Ik kan de vliegwiel beschermplaat er nog wel eens afhalen.
Mn vriendin rijdt er in de tussentijd gewoon mee naar dr werk en die merkt er niets van verder, maar die rijdt dan max 80 op n-wegen
Ouwe mopperkont
bakkie eraf = per definitie ALTIJD de koppeling vervangen..
de kosten wegen niet op tegen ,,afijn bekende verhaal…
in dit geval is er vermoedelijk wel sprake van vettigheid, maar het kan ook zijn dat de drukgroep lam is..
enigste truuk die je kunt proberen, met beleid.. is een de auto met de voorbanden tegen een stoerand aan zetten, en dan vanuit stilstand de auto over de stoeprand heen halen op de koppeling dus.
de dan ontstane hitte verbrand doorgaans de vettigheid.
houd er wel rekening mee dat dit extreme belasting is voor de koppeling, dus als ie al niet zo goed meer was, dan geeft hij snel de geest..
iig word het (ben ik bang voor) toch weer de bak eraf en alles vervangen…
mvgr wupke
Ik zou het eerst zo laten (ook niet proberen schoon te branden) Je kan er immers gewoon mee rijden.. Door gebruik wordt het vanzelf langzaam beter, als het vettigheid is tenminste.
Is het over een paar maanden nog even slecht, dan kun je de bak alsnog verwijderen.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Het prefentief koppeling vervangen-verhaal ken ik wel, maar zon koppeling is 250~300 euro en het leek dus allemaal goed ops: (wat dan ook zo zou zijn indien er alleen vet tussen zit)
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Het prefentief koppeling vervangen-verhaal ken ik wel, maar zon koppeling is 250~300 euro en het leek dus allemaal goed ops: (wat dan ook zo zou zijn indien er alleen vet tussen zit)
Mijn vorige xm begon ook te schokken bij het optrekken na een km of 500. Iedere keer weer met slippende koppeling optrekken in zn drie om alles weg te branden, maar dat hielp maar 10 stoplichten, dan was het weer terug.
Misschien heeft het een andere oorsprong. Probeer eens te achterhalen waar vet vandaan kan komen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik ga zo ff de beschermplaat eraf halen, ik vermoed toch bakolie. Laat het zo wel even weten
Ouwe mopperkont
Zover ik kon zien, zit er olie in het bakhuis.. en daarmee ook op de platen denk ik. Zaakje kan er weer vanaf dus. Is een prise-as keering te vervangen (en meteen de koppeling) te vervangen als het zaakje eraf ligt, of moet dan weer de hele motor eruit ?
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Zover ik kon zien, zit er olie in het bakhuis.. en daarmee ook op de platen denk ik. Zaakje kan er weer vanaf dus. Is een prise-as keering te vervangen (en meteen de koppeling) te vervangen als het zaakje eraf ligt, of moet dan weer de hele motor eruit ?
Als de koppeling idd is vetgeslagen door olielekkage van je “nieuwe” versnellingsbak dan mag je haast wel blij zijn dat je niet preventief de koppeling had vervangen
Maar dan moet ik wel weer “foei!” zeggen dat je niet de moeite hebt genomen de prise as keerring te vervangen. Dat is toch ook wel redelijk vaste prik.
Prise as keerring en krukaskeerring (indien nodig) zijn bereikbaar nadat je de versnellingsbak hebt gedemonteerd.
Ja hoe ik er bij kom weet ik maar is dat mogelijk door de bak los te doppen en te laten rusten op het subframe oid ?
Of moet dan de motor er weer uit ?
Het stomme is dat ik niet echt heb stil gestaan bij een prise-as keering omdat die er niet zo duidelijk op zit als bij en BE bak.. dat is 3 boutjes rondom de prise-as en bij deze ME bak zie ik neit hoe het vast zit ?
Ouwe mopperkont
er is een methode (welke ik niet zou prefereren) .
je kunt het subframe kantelen aan 1 kant losleggen dus.
dan zou je genoeg ruimte moeten krijgen zonder alles eruit te hoeven halen.
of het handiger is weet ik niet, maar op die manier word bij de V6 de bak ertussendoor gehaald.
mvgr wupke