Eindelijk heb ik het dan gedaan, doordat ik een leren interieur in de xm zette vlak na aankoop, besloot ik de handmatige ramen te vervangen voor elektrische. Bij de slootmeeting van XMturboCT de kabelbomen in de deur en onder de stoelen meegenomen, en met een paar knoppen van Xsare-coupe had ik alle benodigdheden liggen. De raammechanismen erin zetten is even een kwartiertje rommelen bij de eerste, dan de andere twee (voor ook maar meteen vervangen) er snel inzetten. Een uurtje of 1,5 was ik kwijt. De bekabeling had ik erbij, dus die zat er ook zo in.
Gisteren begonnen met de kabelboom van het middenconsole naar de deuren. Eerst de complete bekleding van de B-stijl eraf, de gordel onderop los, stoel even aan de kant en dan de huidige kabelboom uit de B-stijl halen. Het enige lastige was de bekabaling van de centrale vergrendeling vinden. Dat heeft me verbazingwekkend genoeg lang geduurd. Bleek dat ik gewoon even een drankje en een hapje moest nemen want ik stond erbij en keek ernaar….. en compleet verkeerd stond te denken…:smt136
De juiste draden gevonden, nieuwe kabelboom vanaf de middenconsole onder het tapijt getrokken en bij de B-stijl de cv kabeltes aangesloten.
De huidige kabelboom laten liggen, alleen de CV kabels afgeknipt en aan de nieuwe stekker gezet en alle bekleding weer terug gezet.
Toen de bekabeling aangesloten onder de middenconsole. Die was al wat ingescheurd door het plaatsen van een net-niet passende elektrishce middenarmstuen, maar nu brak hij dus dwars doormidden, precies ter hoogte van alle knopjes. Die moet dus vervangen worden.
Resultaat, na lang wikken en wegen uiteindelijk toch maar aan begonnen, 4,5 uur later alles erin en werkend, maar wel een gebroken middenconsole….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Knap werk.
Er is binnenkort een sloopmeeting betreffende een BX. Misschien nog een leuk middenconsole daarvan plaatsen?
Goed man! En schrale troost: Ik heb vast nog wel een middenconsole voor je.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
mijn god wat een klus man!
Gaaf hoor dat je het toch elke keer gewoon flikt ( op wat voor manier dan ook) wink
XMTurboCT schreef:Goed man! En schrale troost: Ik heb vast nog wel een middenconsole voor je.
Groet, Arjan
Check! Dat scheelt weer een zorg inderdaad! En tja, hoe ik het flik, gewoon doen toch? Een beetje blijven nadenken en voor de rest gewoon doen! (en niet onbelangrijk, de draadschema’s van de Haynes…;))
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
garagestmarien schreef:Knap werk.
Er is binnenkort een sloopmeeting betreffende een BX. Misschien nog een leuk middenconsole daarvan plaatsen?
Een middenconsole van een BX in een XM?
Goed werk, Frank.
Thanks! Nu nog cruisecontrol en dan ben ik voorlopig uitgebouwd aan luxe opties~! (tenzij ik een verwarmde beige set tegenkom in schitterende staat )...
Ok, alles zal nog een keer open moeten om de nieuwe middenconsole te plaatsen en dan dus alles wat efficienter weg te leggen, het is nu 1 kluwe daaronder.
Rare is ook dat mijn middenarmsteun nooit lekker gepast heeft, hij gaat bovendien ook niet over de volledige lengte van de gleuf naar benden.
Enfin, probleem voor later. Arjen, ik neem de middenconsole graag van je over! Er zat niet toevallig een elektrische armstuen in of wel?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jazekers, tis immers een exclusive!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:Jazekers, tis immers een exclusive!
Groet, Arjan
Type 2?
Daar heb ik wel oren naar zowieso. Ik pb je even voor een date!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
en anders heb iknog wel een motor voor een armsteun
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:en anders heb iknog wel een motor voor een armsteun
tja kijk de armsteun heb ik al en is ook ingebouwd, maar ik heb een vaag vermoeden dat de console net wat ruimer is bij elektrische armsteunen aangezien hij simpelweg niet helemaal naar beneden kan. En er zit zo’n mooie stofrand omheen die de bekabeling uit het zicht werkt. En die heb ik ook niet!
Dus…..
maar Turbo, je hebt bericht~!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik vergeet elke keer dat je een type 2 hebt ops: Mijn sloper is van het type 1b. Er zit wel een verschil in. Volgens mij vooral de klepjes voor de radio. Voor het overige weet ik het niet. Kan nog wel eens even in een folder.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:Ik vergeet elke keer dat je een type 2 hebt ops: Mijn sloper is van het type 1b. Er zit wel een verschil in. Volgens mij vooral de klepjes voor de radio. Voor het overige weet ik het niet. Kan nog wel eens even in een folder.
Groet, Arjan
Nouja, als dat alles is…Die kan je vast wel overzetten. Waar het mij om gaat is dat ie past en uiterlijk weer naar een type 2 is te bouwen door mn eigen dingen over te zetten. En natuurlijk dat de armsteun past. De rest is volgens mij exact hetzelfde.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
OK gezien je vorige topic over de middenconsole moet dat dus allemaal geen probleem zijn. Je hebt inmiddels ook pb….
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo, om het draadje maar even netjes af te ronden, de nieuwe middenconsole zit er al weer een weekje of 3 in. Met dank aan Gompy is het me gelukt om eindelijk de middenarmsteun er op de goede manier in te zetten, zodat ook die nu helemaal naar beneden kan en niet halverwege al klemt. (tip, hij hoort op de bouten van de carosserie vast te zitten, dus haal die isolatie weg…).
Afgelopen weekend het klusje helemaal afgemaakt. De originele knopjes van de raambediening gaven nog geen licht bij het inschakelen van de verlichting, en dat moet natuurlijk wel. Voor de asbak achterin lag al een voeding voor het lampje, die heb ik afgetapt. Daaraan heb ik een draad gesoldeerd en die is weer verbonden met de verlichtingsdraden van de 3 bedieningsknopjes voor de achterramen, de schakelaar voor de armsteun en de stingerschakelaar. Bovendien heb ik alle verbindingen die met de mannetje vrouwtje plugjes vastzaten vast gesoldeerd. Alles zit nu dus netjes en origineel vast, alle knopjes zijn werkend, geven licht zoalsh et hoort en ik ben helemaal gelukkig!
Nog een tip voor elektrawerken in de auto;
Ik heb een omvormertje gekocht van 12V naar 220V, zodat ik kan solderen op de sigarettenaansteker. Verder heb ik een aluminium plaatje omgebogen tot een bakje en in de zijkanten inkepingen geknipt. Zo kan je beide te solderen draadjes vastklemmen en heb je beide handen vrij voor hars, soldeer en bout.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!