![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Beste knutselvrienden en freubelaars,
Also, hier een vraag over het goed doorontwikkelde ABS systeem van de zwevende dame.
Zij piept op de boardcomputer dat het aandacht wilt, dus “out of use” dan weer wel, dan weer niet. Je wordt er horredol van.
Uiteraard heb ik het forum al doorgespit, maar ik heb nergens foto’s kunnen vinden over een reinigingsactie. Die connectors zitten vast, ik bedoel echt vast, alsof het met loc-tite vastgezet is.
Iemand hier ervaring mee? Of moet ik maar weer met contactspray aan de gang en een beetje wrikken en bidden dat het voor de eerste 2 maanden weg blijft?
Wie heeft evt. wat foto’s zodat ik de handelingen kan “copiëren”?
See, buy, fly C5 V6
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ze zitten met een schroefje vast, XMturboCT heeft met een V6 iets dergelijks gehad met het ABS, misschien dat hij je ff op weg kan helpen?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Je moet voor de gein eerst eens de computer uitlezen, en kijken waar de storing vandaan komt. Komt ie van de sensor linksachter, dan kun je het beste de connector van die sensor er tussenuit knippen, en een heel stuk kabel naar voren vervangen.
Laatst nog gezien bij een XM: een heel stuk kabel dat gewoon geen stroom meer geleidde, zal wel te maken hebben met de uitlaat die daar ook zit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Hmmm, dat van de schroefjes wist ik nog niet, dank je wel! ‘k Ga van de week eerst even kijken, mocht het niet lukken zal ik wel een PB sturen
Ik ga als het even kan idd de computer uit laten lezen. Alhoewel ik het idee heb dat het van de voorzijde vandaan komt. Af en toe is namelijk stuurbeweging afhankelijk. Je stuurt iets naar links, ABS melding verdwijnt, rechtdoor…hallo ABS melding.
Zal ook maar weer de grote Bendix stekker los trekken en reinigen.
Maar een kabel die geen stroom meer geleidde? Dat is wel apart eigenlijk.
Door de hitte van de uitlaat misschien een te hoge weerstand?
See, buy, fly C5 V6
Praat me niet van het ABS, je wordt er gek van. De computer was bij mij niet uit te lezen. Dus zelf aan de slag gegaan met de contacten schoonmaken bij de voorwielen en ook bij de ABS regelunit. Geen effect. Vervolgens bij de voorwielen de tandwielen goed schoongemaakt, ook geen effect. Kortom ben nog geen steek verder.
Overigens kan het ook handig zijn om die sensoren eerst door te meten voor je ze er af sloopt. Dan weet je mogelijk welke kapot is. Heb ik zelf nog niet gedaan.
Meestal zitten die sensoren echt heel goed vast. Dus eraf halen zonder ze in stukken te breken is lastig. En zoals eXpelliarMus al aangaf, er zijn twee schroefjes, die onderaan de sensor zie je snel over het hoofd. En ook weer voorzichtig terug draaien. Met mijn oerkracht heb ik een bout onthoofd…
En dan schijnt er nog een truc te zijn, ook niet uitgeprobeerd. Een hele rustige weg zoeken op een heel rustig moment. Vervolgens rond bij 50 a 60 km gedurende 10 sec. het contact afzetten. Dan zou het systeem zich resetten. Maar als gezegd, heb ik niet geprobeerd!
Succes met het oplossen…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Het wordt idd een hele toer. Deze fout zit er eerlijk gezegd al een jaar of 3 in, maar de laatste maand is het heel erg geworden. Maar goed, geen problemen, maar uitdagingen heeft een XM.
De reset-methode kende ik ook niet, ga het voor de gein eens proberen, we hebben er hier prachtige landweggetjes voor.
Volgens mij moeten die sensoren een weerstandswaarde hebben van 11 Ohm, zeker weten doe ik het niet. Maar goed, geen weerstand = sensor kapot, lijkt me.
En tja, even kijken of hier donor sensoren te krijgen zijn. Nieuw zijn die dingen te duur voor woorden!
See, buy, fly C5 V6
Bij Gijs z’n XM heeft ie eerst de ABS-unitdinges onder de linker koplamp opengesloopt en de solderingen opnieuw gemaakt, later nog dat stuk kabel vervangen. Daarna is de ABS het blijven doen.
Ben geen techneut, maar volgens mij zou heel veel weerstand juist betekenen dat ie kapot is. Had je trouwens geen apk geneuzel met je ABS, of deed ie het dan juist wel?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
ZX-Cruiser schreef:Geen weerstand = Kortsluiting
Sorry…oneindige weerstand bedoel ik natuurlijk hahahahaha…de drank van gisteravond zal het wel zijn.
See, buy, fly C5 V6
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Harm schreef:Bij Gijs z’n XM heeft ie eerst de ABS-unitdinges onder de linker koplamp opengesloopt en de solderingen opnieuw gemaakt, later nog dat stuk kabel vervangen. Daarna is de ABS het blijven doen.
Bedoel je de Bendix unit? Volgens mij zie je die zo zitten bij een TCT als je de kap open trekt. Is ook alweer een tijdje geleden. Maar idd, solderingen opnieuw doen kan een hoop ellende doen verdwijnen.
See, buy, fly C5 V6
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
xm_turbo schreef:Volgens mij moeten die sensoren een weerstandswaarde hebben van 11 Ohm, zeker weten doe ik het niet.
1100 Ohm!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ries schreef:xm_turbo schreef:Volgens mij moeten die sensoren een weerstandswaarde hebben van 11 Ohm, zeker weten doe ik het niet.
1100 Ohm!
Idd…dat is het, thanks!
See, buy, fly C5 V6
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Zoals Harm al zei, bij mijn XM was de hoofdunit “kapot” er waren een aantal solderingen op de printplaat gescheurd. Officieel is dat ding niet te repareren omdat het niet open kan, je moet het dus open zagen of snijden. Later kwam de storing weer terug en bleek inderdaad de sensor linksachter defect, dat lag echter niet aan de sensor maar aan de laatste meter kabel tussen de sensor en de computer, in z’n geheel er tussen uit geknipt en voila hij doet het weer.
Veel belangrijker is EERST uitlezen en kijken welke storingscodes je hebt en van daaruit systematisch te werk gaan, storingen in sturings of voedingsrelais komen vaak voort uit problemen op de print die ik eerder noemde (deze zit op de abs pomp) en storingen in sensoren komen vaak door slechte connectoren of verteerde kabels. Dus gewoon uitlezen en daarna goed weerstanden van sensoren en kabels meten.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Bedankt voor alle goede tips! Ik heb even de dikke connector van de Bendix unit ingespoten en voor de gein linksvoor even aan de connector gewrikt zachtjes…en het lijkt dat 1 van de twee dus de storing geeft! Uitlezen lukte even niet zo snel…heb het voor de deur gedaan namelijk. Nou, de rit was storingsvrij!! Dus geen idioot gepiep en meldingen
Even kijken hoe lang het goed blijft…als ik nou vandaag of morgen weer ellende heb gaat-ie aan de diagnosemeter en dan ga ik stapsgewijs aan de gang zoals Chevron al zei.
Heb trouwens even een blik geworpen op de bekabeling en ik moet zeggen dat de staat hiervan verre van slecht is. Dus geen verteerde over verkoolde draden, gelukkig!
See, buy, fly C5 V6