7 van de 13
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
19 GTI 16v MkI, "Sophié", nu nog bij 2Black
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 17 september 2007 01:35 PM
  [ # 91 ]
2Black schreef:

Dat bedoel ik dus te vragen…
wat is nu precies het verschil en wat zijn de karakteristieken van de specifieke bak.

Doortrekken van 1 t/m 5 en dan cruisen in 6 lijkt mij ideaal.

dat proberen wij dus te antwoorden, dat is dus niet zo.
200 toeren minder bij 120 is de winst, en meer schakelen, dus op meer momenten in het goede toerental rijden.
als je wilt cruisen dan is een veel eenvoudiger optie de vijf aan te passen en tot de 150 in de 4 door te blazen. gaat wel ten koste van het accelereren boven de 150, maar dat is alleen in duitsland een beetje een nadeel. aan de andere kant is 150 bij iets van 4000 toeren ook niet verkeerd

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 september 2007 02:13 PM
  [ # 92 ]

Zoals dus al een paar keer gezegd, het uiteindelijke verschil in toeren is slechts 200 TPM in de 6e tov de 5.
Maarr, en dat is wel een heel groot verschil, de soepelheid waarmee de auto nu rijdt, ik kan het moeilijk omschrijven maar het is een heel andere auto geworden met de 6bak, ik cruise graag (ook wel eens blazen, maar dat doe ik niet veel) en als cruizer is het toch wel een heel verschil, je trekt met weinig gas zo ontzettend soepel door de versnellingen heen, en op de snelweg is het ook fantastisch.
Ook merk ik toch een flinke reductie in brandstofverbruik, dat is nu ca. 1:9 terwijl dat 1:7 was (op LPG) dit komt omdat ik niet veel snelweg rijdt, en dan scheelt het wel aanzienlijk, dat komt omdat ik nu lagere snelheden in hogere versnellingen kan rijden.
Maar goed, ik kan hier een heel verhaal neerzetten, maar het blijft natuurlijk ook voor een groot gedeelte gevoelsmatig.
Ik nodug je dus ook uit om eens een keertje langs te komen en een rondje te rijden, dan kun je zelf bepalen of je het de moeite waard vindt opf niet.
De 6bak komt iig uit een peugeot 306 GTI6 en hou er rekening mee dat als je het wilt doen je:
- je linkeraandrijfas moet aanpassen
- een stukje van je stabilisatorstang af moet zagen
- de stuurslag naar rechts moet beperken
- alle hydraulica die op de bak zit een stuk omhoog moet verplaatsen dus een hoop leidingen moeten verbogen worden en dat is ook nogal arbeidsintensief.
- een blokkering moet verzinnen voor de achteruit anders ben je steeds aan het “vissen” om de 5 en de 6 te vinden (alhoewel je dat na en paar kilometer ook niet meer hebt)

Maar naar mijn persoonlijke mening was het het geld en de moeite DIK waard, ik ben echt supertevreden met de rijeigenschappen van de 16V.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 17 september 2007 09:26 PM
  [ # 93 ]

Dat met die 200 toeren was al wel helder hoor… Wink

@mechuccio:

ik moest sowieso al een keer langskomen… voor die linkerdeur..
Maar de 6-bak “voelen” is natuurlijk altijd leuk.

Gezien alle benodigde “custom-oplossingen” ga ik zeker niet voor een 6-bak trouwens.
Dan zou ik de benodigde fondsen en tijd toch maar, net als bij m’n AX GT carburateur, aanwenden voor de aanschaf van een snelle nokkenas van Kent-Cams en een koprevisie alsmede de vervanging van alle keerringen.
Ben absoluut geen sleutelaar dus petje af voor zo’n 6-bak project, maar voor mij geen haalbare kaart.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 september 2007 11:53 PM
  [ # 94 ]
2Black schreef:

@mechuccio:

ik moest sowieso al een keer langskomen… voor die linkerdeur..
Maar de 6-bak “voelen” is natuurlijk altijd leuk.

Dat was ik alweer glad vergeten Laughing
Maar die deurtjes staan er nog dus kom maar langs!
Wijchen Roermond is ook zo’n pestend niet natuurlijk Very Happy
enne op zich valt de conversie wel mee hoor, maar het is ff aanpoten… dat wel.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 21 september 2007 11:15 PM
  [ # 95 ]

Vandaag dan eindelijk Sophié uit de stalling gehaald.
Accu leeg…. met startkabels lukt het ook niet.
Nieuwe accu gepakt (had ook nieuwe verdelerkap bij me, want die is stuk), aangesloten… starten en ... zonder morren starten, na een jaar.

Eerst even de linkerachterband opgepompt bij MiniMania en daarna het 16v’tje rustig naar Renard gereden….
Achter geparkeerd en dus kunnen we eraan beginnen wanneer we willen.

Men heeft bij Renard gelukkig de afgelopen dagen een beetje kunnen oefenen op de CXA 16v die daar al sinds de vorige eeuw in onderhoud is.

Ook m’n nieuwe bumper is op de plaats van bestemming waar we (Peter van MiniMania eventueel en ikzelf) zullen pogen die strak in de lak te zetten.
Zal ook nog zien of het mogelijk is Sophié te gaan voorzien van een blanke laklaag om van het eeuwig dof worden van de beroemde rode lak (Rouge Furio) af te zijn.

Wordt nog en dure grap…
BX stabistangetjes zijn zo ongeveer de duurste stabistangen van welke Citroën dan ook… Confused

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 21 september 2007 11:33 PM
  [ # 96 ]

BX stabistangetjes zijn zo ongeveer de duurste stabistangen van welke Citroën dan ook

60 euro per stuk ofzo? Ongeveer gelijk aan die van een XM

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 22 september 2007 02:03 PM
  [ # 97 ]
Harm schreef:

BX stabistangetjes zijn zo ongeveer de duurste stabistangen van welke Citroën dan ook

60 euro per stuk ofzo? Ongeveer gelijk aan die van een XM

In het grote CarFix boek stonden ze voor €84 excl. BTW….

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 25 september 2007 11:01 PM
  [ # 98 ]

Vandaag, bij toeval door ruimte in de Renard-planning, is Sophié de brug opgereden.
Rondje veerbollencontrole was het eerst qua handelingen, bollen waren (net als vorig jaar toen ze gestald werd) perfect op druk, LHM-reservoir en filters gereinigd etc.. René vroeg nog of ik de 16v hard of zacht wilde… hard dus, zoals een 16soupapes hoort, was m’n antwoord.
Nog eens een inventarisatie van de benodigde delen gemaakt, alle distributiedelen hadden we, waterpomp ook, en de nieuwe verdelerkap.
Motor- en versnellingsbak olie ververst en nieuw oliefilter… grote beurt dus. Tevens een fusee vervangen.
Stabilisatorstangen en klepdekselpakking zijn besteld.
Zelf aan de gang om de velgen van binnen te reinigen, zijn zo goor met 15 jaar aanslag dat er geen plakloodje op te plakken valt en balanceren dus onmogelijk is.
Dat wordt nog een hele klus, is een te dikke laag troep om zelfs met een slijpschijfje aan te vallen…, morgen eerst maar eens met velgenreiniger of aanverwante spullen en hogedrukspuit aan de gang.
Remschijven en blokken zijn oké, achterbanden binnenkort ook vervangen.

Uitlaat moet goed gehangen, is wel nagelnieuw maar de amateurs van Profile hebben’m er vorig jaar op z’n kop ondergefrut…

Eerst wordt er dus een mega-grotebeurt gedaan en wat technisch geschaaft…. later deze week (hoop ik) de distributie.

Zelf ga ik nog de bumpers eraf halen en zien welke delen ik ga gebruiken voor het spuitwerk, misschien gebruik ik de zojuist verkregen Arndt-bumper voorlopig niet…. maar spuit ik wat er nu opzit.
Dan binnenkort nog naar Mechuccio om een linkervoordeur te halen….

to be continued… Smile

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 27 september 2007 11:25 PM
  [ # 99 ]

Inmiddels toch maar 2 nieuwe banden gekocht… 2 verschillende banden achter is toch ook niet echt.. Confused ... Michelins in 195-60-14.
Ook alle velgen nu gebalanceerd, dat heb ik allemaal zelf gedaan.

Uitlaat hangt recht… Smile ... snap nog steeds niet wat die Profile-sukkels eigenlijk hebben lopen doen 1,5 uur lang…

Inmiddels is ook begonnen met de distributie en het vervangen van alle nokkenaskeerringen.


............ Very Happy

kan haast niet wachten….

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 september 2007 11:35 PM
  [ # 100 ]
2Black schreef:

Inmiddels is ook begonnen met de distributie en het vervangen van alle nokkenaskeerringen.

Dat zijn de betere klusjes Laughing

Lekker veel ruimte heb je daar naast het blokkie he!

Succes ermee! maar dat gaat helemaal goed komen!
Maak je wel wat fotootjes? vind het altijd leuk om onder het slipje van een 16V te kijken Razz

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 28 september 2007 01:42 PM
  [ # 101 ]
Mechuccio schreef:
2Black schreef:

Inmiddels is ook begonnen met de distributie en het vervangen van alle nokkenaskeerringen.

Dat zijn de betere klusjes Laughing

Lekker veel ruimte heb je daar naast het blokkie he!

Succes ermee! maar dat gaat helemaal goed komen!
Maak je wel wat fotootjes? vind het altijd leuk om onder het slipje van een 16V te kijken Razz

Ik heb al wat fotootjes gemaakt ja…

De distributieklus is uitbesteed aan Tom, de junior monteur bij Renard, want die krijgt momenteel alle kutklussen.. Very Happy ... maar daar leert’ie van.

Toen hij zich voor het eerst melde bij Renard zij hij dat het werken aan oldtimers hem erg leuk leek. Nou, dat heeft’ie geweten.

Deze week heeft hij 2 dagen lang een CX TRD T2 binnenste buiten mogen keren, een héél grote beurt aan een CX 25 Break TRD T2 moeten doen, mijn distributie in de maag gesplitst gekregen, een grote trommelremklus en onderhoud aan een Peugeot 403 gedaan en vorige week moest hij al een DS ontmantelen… én inmiddels geven ze hem alles wat Xantia Activa is… arme jongen!

Vandaag neem ik m’n nieuwe rechterdeurbekleding (zit een raamslinger gat in, omdat iemand geen zin had het electrische raam te herstellen en er ooit een handbediend exemplaar in had gefrut) mee en het nieuwe stuur… dan is dat ook weer netjes.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 28 september 2007 11:30 PM
  [ # 102 ]

Vandaag het is de boel verder afgewerkt met als sluitstuk de distributie…
Je had de spanrollen moeten horen die eraf kwamen…. héél beroerd.
Inmiddels is ook de koelvloeistof bijgevuld en de boel ontlucht.

Ook nog een electrisch foutje ontdekt dat potentieel rampzalig kon zijn… dat zal ik morgen gaan oplossen.

In ieder geval.. motor loopt als een zonnetje, nu nog een paar puntjes op de i.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 29 september 2007 01:16 AM
  [ # 103 ]

Had de afgelopen dagen ook e.e.a. gefotografeerd tijdens het herboren geraken van Sophié.
Inmiddels een stuk of 15 foto’s op m’n website te zien.

Hier zijn er 2…

Tjonge, die lagers in de spanrol zijn niet al te best meer!


en de schoonheid onder het klepdeksel

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 29 september 2007 06:09 PM
  [ # 104 ]

Vanmorgen nog wat kleine dingetjes gedaan.
Er zat een stekker los in z’n behuizing vlakbij de +pool die door z’n positie soms kontakt maakte met een klip van de luchtfilterbehuizing en aldus zorgde voor kortsluiting….
Heb de metalen delen in de stekkerbehuizing geïsoleerd en de stekker met een tie-rip zo vastgemaakt dat nergens kontakt meer mogelijk is.

Motor rustig laten warmdraaien, in z’n hoogste stand gezet met een staaf op de rem en alle remmen ontlucht, daarna het LHM (of eigenlijk HGB) niveau nogmaals gecontroleerd en bijgevuld.
Even m’n eerste kortje rondje gereden zodat er ook wat temperatuur in de olie zat (dat duurt ongelooflijk lang bij zo’n 16v MkI, 10-15 minuten) en toen richting CO tester gereden om dat te bekijken.
Bij Renard staat de CO tester naast de remmenbank (..!) en dus weet ik ookal dat de rembalans ruimschoots APK oké is.
CO was perfekt, nog ietsjes bijgeregeld naar iéts te rijk… beter dan iéts te arm… Smile
Moet wel m’n lampen bijwerken, is meer sprake van een lichtvlek dan een lichtbeeld… zit condens achter het glas en met de gele lampen die erin zitten is het sowieso al niet optimaal…. da’s APK afkeur zo.
Wagenhoogte is ook goed, hoewel ik denk dat ze van voren een centimeter of 0,5 à 1 mag zakken.

Moet nu nog iets verzinnen om m’n tellerbak vast te krijgen (de 2 punten aan de achterkant) want dit zijn niet de M7(?) vleugelmoertjes van na 1990, het zit nu dus los en rammelt.
Ook moet ikzelf nog zien dat ik het rubber dat om de stuurstang zit waar het van motorcompartiment naar binnenruimte gaat herstel. Die plek is nu open, met stank en herrie als gevolg.

Heb nu in principe besloten om Sophié als mijn dagelijkse auto te gaan gebruiken en de kans aan te grijpen om Nigel (de AX GT - Kent-Cam - K&N - OMP - Koni - carburateur) een tijd van de weg te kunnen halen en die in alle rust te kunnen aanpakken.
Eens zien of ik daar iets aan de aanwezige roestplekjes en lakschade kan doen, en het interieur qua audio aanpassingen etc. echt afmaken.

Profiel  
 
Kilometervreter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-2006

Gepost: 30 september 2007 02:49 AM
  [ # 105 ]
Simpele Ziel schreef:

Ben erg blij om te lezen dat er nu dan toch echt voortgang zit in mijn eerste auto… very good

XM 2.1D ‘92       (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)

Profiel  
 
 
7 van de 13
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook