Hallo,
Ik ben nu bijna een jaar meestal een blije eigenaar van mijn xm 2.0 I Ambiance, had haar overgenomen van een vriend voor een klein bedragje. Ik heb er al verschillende dingen aan laten repareren, nieuwe remschijven, koppelingsplaten en wat elektra. Voor mijn laatste lange rit naar Barcelona , heb ik haar na laten kijken, want ik vond het erg gaan piepen en knarsen achter. Dit was bij een klassieke citroen garage.
Hij zei dat ik gewoon de apk moest uitrijden en het dan maar opgeven. Linker drempel voor is erg geroest en het subframe links achter heeft ook veel roest, onderhand ga je ook goed zien dat de wielen scheef staan, rechts weet ik niet zo, maar links is het wel flink.
Onderhand heb ik wel een bedrijfje gevonden die voor een schappelijke prijs wil lassen, maar is het daar dan mee verholpen. Graag wat advies, ik wil het liefst deze xm in ere herstellen en er nog lekker lang van genieten. :
Dit zijn gewoon je draagarmlagers.
Gebruik de zoekfunctie maar eens
adal!
is niet zo wild,
even nieuwe lagers erin, en de wielen staan weer netjes recht.
mvgr wupke
Wat kan dat zo gaan kosten, en is het dan nog nodig om dat geroeste subframe te laten lassen?
Geroest subframe bij een XM? Is wel apart. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.
Hegru in Veldhoven vervangt ze vrij goedkoop. 120 EUR per kant bij de BX. XM heeft dezelfde constructie maar zal wel weer wat duurder zijn. Reken voor de gein eens op 150 EUR?
Misschien moet een andere garage nog maar eens een second opinion doen..
ff op de duim,,, schat 100 euro lagermateriaal.
een uurtje of 2 a 3 voor het wisselen
(hangt ervan af hoe eea los gaat of juist niet)
het laswerk zal bekeken moeten worden, dat is zo niet te beoordelen, maar met een uurtje lassen zou het al een heel eind moeten zijn..
mvgr wupke
kan ik er uberhoud nog wel mee rijden of rag ik dan alles kapot.
en enorm bedankt voor de snelle adviezen.
als het al kapot is, dan kan er niet gek veel meer kapot, maar ga geen giga afstanden meer ermee rijden,, en met giga bedoel ik, even op en neer parijs ofso..
dus je moet ze wel op afzienbare termijn laten vervangen,, overigens heb je een Pb..
mvgr wupke
Je zou eens kunnen kijken hoe de achterwielen van de auto staan. Check dit door de wagen op een rechte weg neer te zetten en er dan een meter of 5/10 achter gaan staan. Als de wielen overduidelijk /—| of |—\ of /—\ staan, dan is het foute boel. |—| is goed natuurlijk.
Als je nou ziet dat ze erg schuin staan is het risico niet ondenkbeeldig dat de band gaat aanlopen (met alle risico’s van dien).
Je kunt het dan maar beter vlot laten fixen. Laat ik zeggen: wacht er dan geen weken meer mee. Maar om nou te zeggen dat het accuut gefixed moet worden is ook weer overdreven.
Thanks, allemaal.
ik heb maar een afspraak gemaakt met Wupke, eens kijken hoe ze door deze keuring heen gaat.
Mvrgr Jet
Een XM met roest? Dan moet er echt wel iets raars mee gebeurd zijn hoor… heeft ie niet ondersteboven in het water gelegen?
kreazyV8wuppo schreef:ff op de duim,,, schat 100 euro lagermateriaal.
Phoe, welke leverancier heb jij? Ik leg voor een setje BX lagers 60 euro per kant neer. XM zal wel wat zwaardere lagers hebben denk ik?
Test
Harm schreef:Een XM met roest? Dan moet er echt wel iets raars mee gebeurd zijn hoor… heeft ie niet ondersteboven in het water gelegen?
Of een geëxplodeerde accu ofzo.
Mwah, zal voor de Wup geen punt zijn het te fixen.
Test
goed, effe poetsen
Even aan de heren vd Bles en Postma, Het gaat hier over een krakende XM
Niet over Wuppo….
Laat het voortaan
Re: Piepen en kraken achter/ scheve wielen
xm2jet schreef:Hij zei dat ik gewoon de apk moest uitrijden en het dan maar opgeven.
Dit gelul hoorde ik ook bij aanschaf van mijn 2.1 Td. Deze startte slecht en trok slecht. De turbo deed niks. De dealer raadde een nieuwe dieselpomp aan (1000 euro). Een andere dealer wist het ook niet maar trok me wel een poot uit met onderzoekskosten. Een ander revisiebedrijf adviseerde een andere auto te kopen.. En uiteindelijk gaf weer een ander een simpel juist advies waar ik iets mee kon en nu is het probleem opgelost en rijdt de auto als een trein. (er kwam valse lucht in de brandstof en de turbo deed het wel, maar er was een slangetje los) Dus even doorzetten. Als je het zelf ziet zitten is het op te lossen.
Garage’s denken vaak in de geldwaarde van een voertuig. Nog een voorbeeld: Zo krijgt de opel kadett van mijn moeder al acht jaar lang de standaard mededeling bij de APK: het is de moeite niet, koop maar een ander.. Bij de vraag of hij toch niet gerepareerd kan worden wordt er voor 100 euro gelast en is ie weer APK. Zo zijn we al acht jaar bezig.. De wagen is inmiddels weer goedgekeurd….
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Re: Piepen en kraken achter/ scheve wielen
huizing schreef:xm2jet schreef:Hij zei dat ik gewoon de apk moest uitrijden en het dan maar opgeven.
Dit gelul hoorde ik ook bij aanschaf van mijn 2.1 Td. Deze startte slecht en trok slecht. De turbo deed niks. De dealer raadde een nieuwe dieselpomp aan (1000 euro). Een andere dealer wist het ook niet maar trok me wel een poot uit met onderzoekskosten. Een ander revisiebedrijf adviseerde een andere auto te kopen.. En uiteindelijk gaf weer een ander een simpel juist advies waar ik iets mee kon en nu is het probleem opgelost en rijdt de auto als een trein. (er kwam valse lucht in de brandstof en de turbo deed het wel, maar er was een slangetje los) Dus even doorzetten. Als je het zelf ziet zitten is het op te lossen.
Garage’s denken vaak in de geldwaarde van een voertuig. Nog een voorbeeld: Zo krijgt de opel kadett van mijn moeder al acht jaar lang de standaard mededeling bij de APK: het is de moeite niet, koop maar een ander.. Bij de vraag of hij toch niet gerepareerd kan worden wordt er voor 100 euro gelast en is ie weer APK. Zo zijn we al acht jaar bezig.. De wagen is inmiddels weer goedgekeurd….
Bij ‘opel’ was ik al weg
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!