Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hallo,
sinds kort ben ik zoekende naar een GS(A) convertisseur/ C-matic. Vandaag heb ik een Nederlandse GSA break C-matic bekeken in een blauwachtige kleur, wellicht Blue laguna. Een origineel NL GSA die reeds tien jaar min of meer stilstaat.
Zo’n wagen heeft uiteraard de bekende NL problemen. Rotterij m.n. in de linkervoetenbak, roesterij in de rechter en rotterij aan de balk die onder de achterklep loopt (deel van de carrosserie dus). Voor de voetenbakken waren vervangende delen beschikbaar. Verder vergane bekleding bovenop de achterbank, beschadiging linker deurpaneel binnen en waarschijnlijk ook de bekleding van de voorstoelen. De keienvanger was ooit al vervangen.
Motor loopt maar rijdend heb ik hem niet gezien want de wagen is dus 10 jaar non-actief. Waar kan ik allemaal nog tegen aan lopen bij zoiets. De buitenkant zag er goed uit verder. O ja nog wat roestpunten boven de strip op de achterklep. Waarschijnlijk allemaal bekende punten bij GS(A)‘s. Heeft iemand nog tips? Kent iemand de wagen toevallig?
www.koldewijnhandel.nl/GSAbreak.html
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Nou kan je lijstje nog wel even aanvullen
kijk ook naar de zijwanden van de kofferruimte en naar het subframe achter op verdikkingen en roest onder de accu het accu plaatje.
Vindt de rechter vloerplaat voor Gs/a begrippen nog meevallen. En hou er maar rekening mee dat je de motor en versnellings bak na ruim tien jaar stilstand ook wel kan aanpakken zal zeker lekkage van komen als dat al niet het geval is en de distributie snaren kun je dan ook maar beter meteen vervangen.
al met al wel een auto met werk wat bij een Gs/Gsa al gauw het geval is.
het is wel een leuke kleur en de buitenkant ziet er nog best redelijk uit op de foto’s je kan er nog heel wat moois van maken denk ik
En een cmatic break zie je ook niet zo heel veel
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
En natuurlijk de C-Matic zelf. Als die het niet goed doet wordt het érg lastig om nog aan onderdelen te komen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mkatgert schreef:En natuurlijk de C-Matic zelf. Als die het niet goed doet wordt het érg lastig om nog aan onderdelen te komen.
Enkel de elektromagneet is echt slijtagegevoelig, maar weer goed verkrijgbaar. Verder is het een degelijke bak. En in geval van nood, zwerven er nog wel een aantal complete bakken rond.
Nee, als je dol ben op een C-matic, dan moet je daar vooral voor gaan. Het zijn goddelijke bakken!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Is de elektromagneet weer goed verkrijgbaar? Dat had ik tot nu toe dan zeker gemist op dit forum…...
Wagen zou nog wel rondjes op het erf hebben gereden en is recent illegaal over de weg van afbraak stalling naar tuin gereden. Maar goed ik begrijp dat een distributieriem die enkele honderden km’s terug is vervangen, maar wel 10 jaar terug, niet het meest betrouwbare onderdeel meer zal zijn.
Kofferwanden waren oké, subframe, geen idee maar onderzijde zag er voor zover goed te bekijken nog goed uit.
Toch die ouwe gele GS nog maar bekijken voorzover nog niet verkocht. Of Frankrijk, hoewel je daar ook vaak lange stilstaanders treft.
Wat voor dashboard heeft een serie 1 GS confort eigenlijk? Zonder toerenteller en klokje en alleen het roloog?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
baroen schreef:Is de elektromagneet weer goed verkrijgbaar? Dat had ik tot nu toe dan zeker gemist op dit forum…...
http://www.chevronics.co.uk/ >> daar moet je wezen! Je moet ze er overigens wel even voor mailen, maar je krijgt vrij vlot antwoord.
Verder is mij opgevallen dat het onderdeelnummer overeenkomt met die van een CX. Waarmee ik het vermoeden heb dat, tegen alle verhalen in, deze toch gelijk is aan die van een GS.
de bak an zich is nog wel te reviseren, euvel is alleen dat bv priseassen en tandwielen afwijken van de standaard 4 bakken.
dus bij versleten synchromesche’s is het al wat moeilijker.
al is het wel mogenlijk on de synchro’s te laten oplassen en te slijpen.
da’s natuurlijk wel het uiterste.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Momenteel staan er nog twee andere Breaks C-matic te koop. Beide GS.
Van beide GS’sen is de staat goed en hebben ook niet stilgestaan.
Er stond laatst ook een Break uit Heiloo te koop, maar die kan ik niet 1-2-3 vinden. Wellicht toch al verkocht?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hallo Patrick,
de advertentie van die gele ken ik al. Maar welke bedoel je nog meer? Of is dat die in Heiloo? Die is verkocht, ik was toen net te laat.
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Een Gs confort had inderdaad alleen telleroog en een klokje en geen toerenteller en voor de rest erg basic wat ook wel wat heeft
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik ken deze GSA.
Leuke GSA , zeldzaam omdat het een Break C- Matic is.
Maar er zit veeeeeeeeeeel werk aan !
Zoals je al gezien hebt veel laswerk , en van 10 jaar stilstaan kan de techniek ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Hoe ben je deze GSA tegengekomen ?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
baroen schreef:Hallo Patrick,
de advertentie van die gele ken ik al. Maar welke bedoel je nog meer? Of is dat die in Heiloo? Die is verkocht, ik was toen net te laat.
Jeroen
Aha dat verklaart waarom ik die GS niet kan vinden. Het was een witte of beige Break, en die zag er (fototechnisch in ieder geval) erg netjes uit.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:Ik ken deze GSA.
Leuke GSA , zeldzaam omdat het een Break C- Matic is.
Maar er zit veeeeeeeeeeel werk aan !
Zoals je al gezien hebt veel laswerk , en van 10 jaar stilstaan kan de techniek ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Hoe ben je deze GSA tegengekomen ?
Veel (internationaal)zoeken op het wereldwijde web en daar stond ie. Waar ken je de GSA van? Hij is al 10 jaar van dezelfde eigenaar(s) dus wellicht ken je die ook. En je weet dat er veel laswerk aan zit. Heb je hem ooit zelf bekeken ter aankoop? Laswerk is vooral de voetenbak(ken voor en de drempel onder de achterklep. Verder viel het volgens mij nog mee (hoewel dit al aardig wat is…) of heb ik nog wat gemist? Ik heb hem niet op een brug gezien dus…....
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nou , je zult nog wel wat gemist hebben , dat is vaak zo als je ergens aan begint.
Zoals ik al zei , het is een super zeldzaam exemplaar ( C matic), erg weinig van gebouwd en overgebleven.
De eigenaardige man ken ik al jaren van de GS vereniging. Op zich had ik er wel belang bij maar stond toen ook al lang buiten en hij vroeg de hoofdprijs.
De auto is van zijn vader geweest.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hij is inderdaad lid van de gs-gsa vereniging want liet me enige exemplaren van het verenigingsblad zien. Dus hij staat al lang buiten? Het klonk alsof hij hem redelijk recent uit een stalling naar zijn erf had gereden. Wel lag er een beste laag plak op het dak.
Beter worden doet de wagen daar zeker niet. Zijn eerste prijsidee is mij ook veel te hoog. Ik zit zelf op max 1/3 van zijn idee. Afijn over twee weken moest ik hem maar bellen. Ik zoek vooralsnog lekker even door.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik ben ook wezen kijken naar die GSA. Dat was een jaar geleden en toen stond ze al op de zelfde plek. Wat ik me kan herinneren was dat alleen de voetenbak van de bijrijderskant rot was en de bestuurderskant nog redelijk. Ander laswerk heb ik niet naar gekeken, een gedeelte opnieuw is gespoten was maar een ander gedeelte (het dak vooral) lekker verkleurd was, en nu het leuke dat ze 5 jaar stil stond en geen 10, toen zou dat dus 9 jaar moeten zijn geweest. Ik heb geprobeert om zijn vraagprijs omlaag te drukken maar hij vond dat de GSA dat bedrag zeker waard was en wilde er verder niks af doen.
Een maand later heb ik een perfecte GSA gekocht die geen roest heeft, 39.000 op de teller had en niet over gespoten was voor € 125,- minder dan de blauwe c-matic… Als je een project zoekt is het een mooie auto maar niet duurder dan € 750,-.
My other car is a broomstick.