1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De airco compressor
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 27 september 2007 11:55 PM

Na een geslaagde retrofit en een tegenvallende kapotte condensor ben ik nu op het punt dat het systeem gevuld is, maar de compressor niet aanslaat.

Voor de duidelijkheid; de o-ringen zijn vervangen, het systeem houdt zijn vacuüm, maar de compressor zegt vooralsnog bitter weinig. Nu wil ik morgen de electronica doorlopen en kijken of de aansturing nog wel naar behoren werkt.

Maar waar herken je een kapotte compressor nu precies aan ? En welke dingen kun je nagaan voordat je de conclusie kunt trekken of de compressor daadwerkelijk stuk is ?

Het is trouwens een Sanden SD-709 pomp, maar ik geloof dat dat zo goed als de standaard compressor is. Ook heb ik ooit ergens op dit forum gelezen dat als de buitenste punten van de stekker op de droger/filter doorverbindt de pomp moet inschakelen bij een goed werkend schema (sensor check ??).

In ieder geval alle tips zijn welkom en het liefst met urgentie, want morgen ga ik verder met dit project.

Stekker op de filter/droger plaatje

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2007 01:30 AM
  [ # 1 ]

Het stekkertje op uw foto,is volgens mij van het drukkontakt.
Dus al je daar kortsluit en de pomp draait,dan heb je 3 mogelijkheden:
1)er zit teveel druk aan het kontaktje
2) er zit te weinig druk
3) het kontaktje is naar de haaien
Enkel geldig dus als daar,bij kortsluiten de pomp draait!
Ook even chekken als je daar kortsluit, of de sturing werkt van je airco pomp Wink

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 28 september 2007 02:08 AM
  [ # 2 ]
Blooper1963 schreef:

Het stekkertje op uw foto,is volgens mij van het drukkontakt.
Dus al je daar kortsluit en de pomp draait,dan heb je 3 mogelijkheden:
1)er zit teveel druk aan het kontaktje
2) er zit te weinig druk
3) het kontaktje is naar de haaien
Enkel geldig dus als daar,bij kortsluiten de pomp draait!
Ook even chekken als je daar kortsluit, of de sturing werkt van je airco pomp Wink

Dat is inderdaad het plan. Weet je toevallig om het de buitenste twee stekkertjes gaat of doelde je er op dat het een mogelijkheid van controleren is ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2007 02:12 AM
  [ # 3 ]

Ik bedoelde dat je het zo kan nakijken.
Maar welke draadjes het zijn,zal je moeten nakijken, of uitmeten. Gemakkelijker met een schema er bij. Wink

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 28 september 2007 02:15 AM
  [ # 4 ]

Yep, dat ga ik doen, bedankt voor je snelle reactie.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 september 2007 03:49 AM
  [ # 5 ]

Kan inderdaad zo zijn dat de drukschakelaar blijft hangen als de airco een tijdje niet gebruikt is, je kan die schakelaar eraf schroefen, zit een soort ventiel achter waardoor de boel niet leeg loopt.

Bij mijn auto bleef het ventiel in de droogfles hangen, even geforceerd laten draaien maakte de boel los. Door direcht 12V op de magneet koppeling van de compressor te zetten laat je deze geforceerd draaien, doe dit wel eventjes, een halve minuut is voldoenden.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2007 12:12 PM
  [ # 6 ]

En liefst een Manifold aansluiten,zodat je controleerd hoe het circuit werkt,dus de lage en hoge druk in de gaten houden, en desnoods bijvullen of aflaten!! Is dit circuit nog gevuld met R12? Is het circuit lang genoeg gevacumeerd geweest? Want hoe langer je vacumeerd, hoe droger het circuit word reeds.De lage druk zou bij normale werking rond de 2 Bars moeten zitten en na een half uur stabiel gedraaid te hebben,moet je op de lagedruk manometer, de temperatuurschaal aflezen, welke stabiel op +/- <<0>> moet blijven hangen. Dan nog even de uitblaasttemperatuur meten welke tussen 10°C en 7°C mag liggen. Wink
Als deze dingen allemaal kloppen,dan is je installatie in perfect werkende conditie, als ze lekdicht is natuurlijk!
Is de lekdichtheid gecontroleerd? Dit kan op 2 manieren: 1) door een fluovloeistof toe te voegen en dan met een speciale Fluolamp kan je eventuele lekken zien
2) met een detector met leds(deze gebruik ik) omdat deze de geringste lekken kan opsporen.
Op lekken chekken,ook steeds doen met draaiende airco en dan eens bij stilstand (drukverschillen). Wink

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 28 september 2007 12:33 PM
  [ # 7 ]

Het systeem heeft een complete retrofit achter de rug en is nu gevuld met R134a en estherolie. Nieuwe droger, nieuwe condensor, verse o-ringen en een lektest gehad van eerst 5 minuten (toen de condensor er net in zat) en voor het vullen nog eens een half uur. Alles (b)leek lekvrij.

Ik ga nu naar de garage en hoop het op te lossen, to be continued ...

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 28 september 2007 01:20 PM
  [ # 8 ]
Blooper1963 schreef:

.De hoge druk zou bij normale werking rond de 2 Bars moeten zitten en na een half uur stabiel gedraaid te hebben,moet je op de lagedruk manometer, de temperatuurschaal aflezen, welke stabiel op +/- <<0>> moet blijven hangen. Dan nog even de uitblaasttemperatuur meten welke tussen 10°C en 7°C mag liggen.

Ik leer graag wat nieuws, maar volgens mij is de hoge druk 10-12 bar en de lage druk 1.8-2.0 bar bij een systeem in werking. lagere waarden geven een te lage vulling aan. De uitblaastemperatuur is van heel veel dingen afhankelijk. Een oud systeem dat 12 graden uitblaast maar wel goed gevuld is hoeft dus niet een defect te betekeken. De druk bij een systeem wat niet in werking is. is zo’n 5 bar in zowel hoge als lage druk, maar deze waarde zegt weinig, het gaat om de werk drukken.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 28 september 2007 07:39 PM
  [ # 9 ]

Waarom zet je niet even gewoon 12 V op de aansturing van de
compressor. (maw het stekkertje)
Deze zorgt voor de magneet koppeling.

Koppelt die niet, dan is je magneet koppeling in de pomp
niet goed meer. En natuurlijk je zekering (vlak bij de accu, 30 a 40
ampere) checken.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 28 september 2007 08:49 PM
  [ # 10 ]

Goed,

vandaag dus de compressor (inderdaad) rechtstreeks op 12V gezet en hij liep prima, de leiding werd ook snel koud, dus dat spul werkt prima heb ik het idee.

Achter de stekker op de compressor (dus het motorblok deel) was de draadboom flink vergaan, de 2 gele draden lagen helemaal bloot en de mantel was zeker voor zo’n tien centimeter totaal vergruist.

Dus draadboom ontmantelen tot waar de draad in goeie staat was, andere draden ook gelijk gecontroleerd en 1 en ander vervangen cq hersteld. De draadboom is weer in goeie conditie, maar zelfs daarna geen inschakeling ...

De vraagtekens die ik nu overhoudt zijn de drukschakelaar op de condensor (zie plaatje in de OP) en de schakelaar op het dashboard. Probleem is alleen dat ik geen idee heb welke draad wat doet, ik weet wel dat bij de drukschakelaar 1 van de draden zorgt dat de ventilatoren vol gaan draaien bij overdruk/oververhitting.

Ik ben dus op zoek naar hoe de boel geschakeld staat en dus zoek ik nu het electrische schema van de airco. In mijn vraagbaak staat dat deel dus net niet, de Haynes heb ik hier niet voorhanden (weet dan ook niet of die het wel vermeldt).

Heeft iemand het schema voor airco, het betreft een 2.1 TD12 uit 1994, met het oude airco systeem (voorheen R12 dus) ?

Btw, natuurlijk ben ik blij dat de compressor vooralsnog zijn werk blijkt te doen, althans te kunnen doen ....

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 september 2007 12:25 AM
  [ # 11 ]
huizing schreef:
Blooper1963 schreef:

.De hoge druk zou bij normale werking rond de 2 Bars moeten zitten en na een half uur stabiel gedraaid te hebben,moet je op de lagedruk manometer, de temperatuurschaal aflezen, welke stabiel op +/- <<0>> moet blijven hangen. Dan nog even de uitblaasttemperatuur meten welke tussen 10°C en 7°C mag liggen.

Ik leer graag wat nieuws, maar volgens mij is de hoge druk 10-12 bar en de lage druk 1.8-2.0 bar bij een systeem in werking. lagere waarden geven een te lage vulling aan. De uitblaastemperatuur is van heel veel dingen afhankelijk. Een oud systeem dat 12 graden uitblaast maar wel goed gevuld is hoeft dus niet een defect te betekeken. De druk bij een systeem wat niet in werking is. is zo’n 5 bar in zowel hoge als lage druk, maar deze waarde zegt weinig, het gaat om de werk drukken.

YEP! ff een foutje van mij!! de lage druk moet inderdaad 2 bars aangeven en/of 0°C aanwijzen op de temperatuursschaal. Wink
Zo check ik de gashoeveelheid +/-,als je niet weet hoeveel er exact in moet. Wink
Natuurlijk moet ook alles brandschoon zijn! Want als de evaporator vol met algen en slijmen hangt,komt er ook geen deftige luchttemperatuur uit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 september 2007 10:48 AM
  [ # 12 ]
TheoStek schreef:

Ik lees hier van alles en klopt niks van.
[Snip]

Ik vind het bijzonder knap dat er gezegd wordt dat de lage druk altijd tussen de 2 bar moet liggen en de hoge druk 10-12.

Ik kan dat niet en zal dat ook nooit zeggen.
Dan zou ik me al zorgen moeten gaan maken en terug moeten keren naar mijn klant met een Jaguar Daimler waarvan de hoogste druk 18 bar(e) op de hogedruk gemeten is..en bij een Chrysler Voyager 16 bar.

Klopt helemaal! Je leest de dingen dan ook verkeerd!

huizing schreef:

........ maar volgens mij is de hoge druk 10-12 bar en de lage druk 1.8-2.0 bar bij een systeem in werking…..

Het is niet knap om het zo te formulieren zoals Huizing heeft gedaan. Hiermee geeft hij aan dat hij het niet zeker weet.
Je doet net alsof het hier stellig geschreven is!

En die qoute waarop je heel vrindelijk reageerd (“Onzin!!”) was ook reeds door de schrijver verbeterd.

Kortom, ik wil je toch echt verzoeken om alles goed te lezen voor je van wal af steekt. We weten dat je specialist bent, en het is fijn om iemand hier present te hebben met verstand van zaken. Maar dit is niet bepaald een aardige manier om dit duidelijk te maken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7328
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 september 2007 12:26 PM
  [ # 13 ]
TCT tijger schreef:

Ik ben dus op zoek naar hoe de boel geschakeld staat en dus zoek ik nu het electrische schema van de airco. In mijn vraagbaak staat dat deel dus net niet, de Haynes heb ik hier niet voorhanden (weet dan ook niet of die het wel vermeldt).

Heeft iemand het schema voor airco, het betreft een 2.1 TD12 uit 1994, met het oude airco systeem (voorheen R12 dus) ?

Btw, natuurlijk ben ik blij dat de compressor vooralsnog zijn werk blijkt te doen, althans te kunnen doen ....

schema met of zonder ecc Confused: schema met of zonder schakelaar op het dashboard (alla CX) om de airco aan/uit te zetten Confused:
(ander moet ik 3 schema’s inscannen…..... Surprisedops: )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 29 september 2007 01:29 PM
  [ # 14 ]
citroen23 schreef:

schema met of zonder ecc Confused: schema met of zonder schakelaar op het dashboard (alla CX) om de airco aan/uit te zetten Confused:
(ander moet ik 3 schema’s inscannen…..... Surprisedops: )

Ecc is die digitale airco toch ? Ik heb de handmatige (dus 3 draaiknoppen op het dashboard) en ik heb de aan/uit schakelaar op het dashboard (ik dacht dat die standaard was).

Zo dus :

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7328
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 september 2007 01:35 PM
  [ # 15 ]

Ecc is die digitale airco toch ? ja
Ik heb de handmatige (dus 3 draaiknoppen op het dashboard) en ik heb de aan/uit schakelaar op het dashboard (ik dacht dat die standaard was) ik was te snel met de schema’s door te spitten: is inderdaad standaard

schema ga ik na de koffie fff inscannen…... Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook