Ik heb vandaag voor het eerst met gladheid gereden en heb een vraagje:
Werkt de ESP alleen als je de bocht onmgaat of ook als je rechtuit gaat (zoals traction control)
CU in my C2
ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed
C YA
Hessel Roskam
hessel schreef:ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed
traction control en ESP zijn 2 aparte systemen…hebben dus nix met elkaar te maken ... traction control voorkomt wielspin bij acceleren…en ESP voorkomt uitbreken van de auto bij uit wijk situaties..
!
groeten het TD-team(rob,koos,loek)
beter oud en japans dan nieuw en FRANS!!!!
nokkenasmotor schreef:hessel schreef:ESP werkt als de auto uitbreekt, dus denk ik ook als de auto achter wegglijd zal hij hem corrigeren. Maar de tractioncontrol werkt in ieder geval erg goed
traction control en ESP zijn 2 aparte systemen…hebben dus nix met elkaar te maken ... traction control voorkomt wielspin bij acceleren…en ESP voorkomt uitbreken van de auto bij uit wijk situaties..
!groeten het TD-team(rob,koos,loek)
ESP is dus een beetje nutteloos op een C2
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:
ESP is dus een beetje nutteloos op een C2
Waarom is dat nutteloos?
nou, naar m.i. breekt een voorwiel aangedreven auto bij gladheid uit aan de voorzijde, je mag het eigenlijk geen uitbreken noemen maar onderstuur…
Het enige wat ESP dan zou helpen is het afremmen van de voorwielen, echter lijkt mij dit punt van wel of niet doorglijden erg moeilijk te bepalen door de cpu…
Dit zijn zo maar wat hersenspinsels dus don’t shoot me if i’m worng zal ik maar zeggen..
werkt ESP eigenlijk op alle wielen of alleen op de aangedreven wielen?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:nou, naar m.i. breekt een voorwiel aangedreven auto bij gladheid uit aan de voorzijde, je mag het eigenlijk geen uitbreken noemen maar onderstuur…
Het enige wat ESP dan zou helpen is het afremmen van de voorwielen, echter lijkt mij dit punt van wel of niet doorglijden erg moeilijk te bepalen door de cpu…
Dit zijn zo maar wat hersenspinsels dus don’t shoot me if i’m wrong zal ik maar zeggen..
BANG BANG
werkt ESP eigenlijk op alle wielen of alleen op de aangedreven wielen?
Remingrepen worden op alle wielen uitgevoerd; ESP kan ook op de gasklep inwerken.
Overigens heb jij blijkbaar nog nooit van lift-off obverstuur gehoord. Dan weet je waaarom een voorwielaangedreven auto zeker ESP kan gebruiken. Bij Citroën moet je dan eens kennis maken met de Saxo VTS 16v en de Xsara 2.0 VTS.
ja ik ken lift off overstuur wel, echter heeft het dan weinig meer met veilig heid te maken denk ik…
dat komt toch vooral voor als je eerst rechtdoorglijdt, je gas terug neemt, en je voorwielen beginnen te ‘happen’ :
Als je iets uitwijkt dan geef je of geen gas of volgas, je zal niet zo snel eerst heel hard op iets inrijden, sturen, en dan het gas volledig los laten..
Aan de andere kant zou het me ook niets verbazen als er mensen zijn die dat een doodnormale reactie is..Net zoals de rem ingetrapt houden op een besneeuwd wegdek met een auto zonder ABS
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
‘Lift-off’ overstuur ontstaat net zo makkelijk door te remmen in een bocht. Tenslotte geeft gas loslaten bij een FWD hetzelfde effect als remmen (er ontstaat vertraging op de voorwielen bij een FWD).
Een FWD heeft dus wel at aan ESP. Zeker als het onderstel incompetent is (zie Golf IV) of agressief (206 GTI / Xsara VTS) is afgesteld.
oké echter ga ik ervan uit dat wanneer je remt in een bocht al vrij snel weer rechtuit gaat…Maargoed ESP heeft dus wel nut, alleen vind ik het niet nodig..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou zo te horen kunnen ze jullie ook nog wel een keer naar een opfris cursus wegligging sturen…...
C YA
Hessel Roskam
Geloof me… als je met een C2 te hard een bocht induikt gaat ie echt niet rechtdoor hoor, de achterkant word dan mooi licht en begint lichtjes te glijden maar de voorkant blijft mooi waar hij is, en inderdaad zoals hier gezegd werd bij het gas loslaten IN een bocht dan loop je de kans dat hij ook gaat glijden of bij het TE hard in een bocht te remmen. Maar al dit gebeurt pas bij zeer sportief weggedrag, jullie doen nu net of de auto dat altijd doet, mijn opoe hoeft zich hier dus niet druk om te gaan maken in zijn VTS.
C YA
Hessel Roskam