dag mensen,
afgelopen tank heb ik ineens slechts 1: 11.3 gereden, ik heb niet anders gereden dan anders en normaal gesproken is mijn verbruik niet laag, maar zeker niet zo hoog, zelfs de eerste tank toen ik nog moest wennen aan mn auto was het verbruik “slechts” 1:13. iemand enig idee hoe dit komt?
enige aanwijsbare reden die er is, is dat ik de auto stationair heb moeten laten draaien om te ontwazemen, wat overigens niet erg best gaat, maargoed, zoveel zou mijn auto niet moeten verbruiken stationair draaiend.
hier zijn de statistieken van meerdere tanks over de volledige duur dat ik de auto heb (februari)
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekkage bij de vulbuis?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nee, daar heb ik op gelet. heb overigens dit keer wel echt afgetankt en dat doe ik niet altijd, dat kan een verschil opleveren, maar zo’n groot verschil?
verschillen kunnen diverse oorzaken hebben
korte ritten of lange
de tempratuur buiten
meer dagen wind of windstil
de brandstof
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is een feit dat een koude motor enorm meer verbruikt ten opzichte van een warme motor. Een koude motor lang stationair laten draaien is ook erg schadelijk. Dit is een heftige slijtageslag!
Dus hier zal zeker een deel van de oorzaak in terug te vinden zijn.
ok bedankt voor de reacties, het is dus inderdaad de laatste tijd wat kouder buiten, verder zijn het ritjes van 20km die ik rij (woon/werk-verkeer)
maar tanks in februari en maart hebben me nooit zo’n hoog verbruik opgeleverd, dat lijkt me dus wat vreemd in dit geval.
het gaat om euro95 uiteraard
als al deze oorzaken al iets veroorzaken, dan nog: 1:11 met een Citroën ZX?
kijk, 1:13 kan ik nog begrijpen aangezien dat vaker is voorgekomen, 1:11 is echter wel een groot verschil daarmee.
Wat je eventueel ff eenvoudig zou kunnen bekijken is de staat van je lucht filte. Ik kan het verkeerd hebben maar een vuil filter wil volgens mij nog wel eens een negatieve invloed op het verbruik hebben.
waar vind ik die? ben leek maar wil leren, dus…
poei…
waar zit het filter bij een 1400…
Zit er niet ergens een zwarte plastic doos/desksel ?
kzal morgen es kijken
en doe eens een flesje injectiereiniger/brandstofsysteemreiniger in je tank..
laat je kleppen op hun speling controleren(mits stelbare).
vervang de bougie’s en kabels.
ververst de olie + filter.
kortom geef madam eens een beurtje.. dan zal ze zeker weer betere cijfers in het verbruik laten zien.
mvgr wupke
als het aanhoud gaat de lady idd voor een beurt, deze tank maar even aankijken, moet niet vergeten op tijd te tanken aangezien brandstofmeter kapot is, hahaha
een 1,4 dus..
TU..
3,5 ltr motorolie 1 filter van 6 euro ongeveer.
3,65 per bougie.
18 euro voor de klepdekselpakking.
een luchtfilter? gokje 20 euro .
neem meteen de bakolie mee (1,7 ltr), dat mag wel eens na 210,000 kms.
alles bij elkaar nog geen 75 euro.
een middagje hobby hubby en klaar.
tankreiniger erin en hupla rijden maar weer voor 15000 kms.
instelmaat kleppen is . inlaat 15/20 (tiende mm) uitlaat 35/40.
mvgr wupke:die je dan veel minder ziet gaan verbruiken.
NB 1 bus remmenreiniger is wel nuttig kost iets van 3 euro.
als je het deksel van je injector(gasklephuis) af hebt ff driftig met die spuit en een doekje tekeer gaan…
haha, als het zover komt dan gaat het via de garage, goed, nog even deze tank aankijken en anders belletje naar garage bedankt voor de tips wup!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Volgens mij staat die zelfs in je instruktieboekje! Maar goed, het kan bijna niet missen dat het een redelijk groot zwart-plastiken ding is.
Echter denk ik dat je inderdaad beter even een beurtje bij de garage laat doen. Wat je echter niet de zekerheid geeft dat de zaken die Wupke opnoemt werkelijk gedaan worden.
En toch is dat wel het beste. Vraag daar dus specifiek om.
patje74 schreef:Wat je echter niet de zekerheid geeft dat de zaken die Wupke opnoemt werkelijk gedaan worden.
En toch is dat wel het beste. Vraag daar dus specifiek om.
met name het reinigen van het gasklephuis + KLEPPENSTELLEN EN GOED !!!
kan het niet duidelijk genoeg benadrukken… is zeer belangrijk dat die goed staan.
mvgr wupke