mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?
xm 21td 95’
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Volgens mij heeft dat met interne lekkage stuurservo te maken, stopt ie met sissen als je het stuur iets verdraait ?
Niks om je druk over te maken heb ik begrepen, een XM sist en slurpt dat het een lieve lust is…
hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt
xm 21td 95’
dit komt uit je hogedruk stuurcilinder vandaan.
kan geen kwaad,en in eigenlijk bijna normaal, zij het dat door ouderdom slijtage het geluid luider word..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
dirkjec5 schreef:hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt
Bij mij sist hij als ik bij stationair toerental NIET aan het stuur zit. Ik ben begonnen met:
- LHM verversen, filters schoongemaakt, spoelolie erin en bollen op druk laten brengen
- Gereviseerde HD-regelaar
- Nieuwe LHM, filters schoongemaakt
- Andere HD-pomp
- Gereviseerde debiet-regelaar
- Weer nieuwe LHM en de filters schoongemaakt
Alles heeft welgeteld een 10 minuten sisloze auto opgeleverd, maar daarna siste hij weer.
Volgende stap is misschien een goed stuurhuis monteren, maar gezien de hoeveelheid werk en de kans dat het weer terug komt, besteed ik m’n geld deze keer maar aan iets anders
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Bij mij was het opgelost door een verse voorraadbol te monteren. En een nieuwe leiding van de pomp naar die bol, maar da’s een ander verhaal.
Willem schreef:dirkjec5 schreef:hij begint te sissen als ik mijn stuur verdraai, ik vind het ook niet zo erg alleen dat ik niet juist weet waar het vandaan komt
Bij mij sist hij als ik bij stationair toerental NIET aan het stuur zit. Ik ben begonnen met:
- LHM verversen, filters schoongemaakt, spoelolie erin en bollen op druk laten brengen
- Gereviseerde HD-regelaar
- Nieuwe LHM, filters schoongemaakt
- Andere HD-pomp
- Gereviseerde debiet-regelaar
- Weer nieuwe LHM en de filters schoongemaaktAlles heeft welgeteld een 10 minuten sisloze auto opgeleverd, maar daarna siste hij weer.
Volgende stap is misschien een goed stuurhuis monteren, maar gezien de hoeveelheid werk en de kans dat het weer terug komt, besteed ik m’n geld deze keer maar aan iets anders
probeer eens een keer spoelen.
mischien wel een paar X nodig, maar heel vaak dat juist dit soort storingen daarmee verholpen worden.
daarnaast kost het aanzienlijk minder dan een ander of nieuw stuurhuis/servo.
mvgr wupke
ik denk dat spoelen niet werkt omdat hij dat al een flink wat keren gedaan heeft nu
zoals ik het lees alleen enkele onderdelen vervangen.
,
daarnaast zeg ik dat het goedkoper is dan weer onderdelen gaan vervangen.
en het is een advies, als hij het doet en het werkt fijn als niet tja,niet geschoten is altijd mis.
daarnaast, de laatste die siste was gerepareerd door de accupolen goed schoon te maken,,,, raar maar waar.
daarnaast zou je ook eens kunnen proberen of een halve ltr tellus 33 niet helpt.
iig denk ik dat in zn stuurservo een membraam blijft plakken, half afsluit,wat het sissen/intern lekken veroorzaakt.
met wat extra smeerolie(tellus) kon dat wel eens verholpen worden.
ook het demonteren van de leidingen aan de servo, en dan met remmenreiniger de ingangen schoonmaken (en andere componenten voor zover mogenlijk bereikbaar) schoon spuiten.
even met perslucht (lage druk) in de leidinggaten blazen om de resterende remmenreiniger eruit te spuiten, met het vuil, en dichtbouwen.
als het dan nog sist zou ik pas aan vervangen gaan denken.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Spoelen is inderdaad een optie, nou ja, geen optie omdat ik binnenkort m’n voorste remklauwen vervang en toch moet spoelen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Re: constant sissen
dirkjec5 schreef:mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?
Dit heeft te maken met de debietverdeler.
Het is een situatie die je kunt omschrijven als bi-stable. Het ventielenblok kan niet kiezen tussen remmen/veren en stuurbekrachtiging. Als je aan je stuur draait, dan is er een keuze gemaakt en is het sissen weg.
Groet
Winus
‘92 D break 540kKM
mia macchina รจ presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: constant sissen
citrohanxm schreef:dirkjec5 schreef:mijn xm (21td 95’) sist bijna constant, zeker bij stuur bewegingen of bij het het op hoogte komen, heeft dit met de veerbollen te maken, of is het de pomp ?
Dit heeft te maken met de debietverdeler.
Het is een situatie die je kunt omschrijven als bi-stable. Het ventielenblok kan niet kiezen tussen remmen/veren en stuurbekrachtiging. Als je aan je stuur draait, dan is er een keuze gemaakt en is het sissen weg.
Groet
Winus
‘92 D break 540kKM
Okee, maar het probleem wordt niet door de debietverdeler veroorzaakt, het probleem wordt elders veroorzaakt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Je blijft altijd een ‘sis’ horen bij de kleine stuurbewegingen. En je hoort het natuurlijk duidelijker als je wat minder snel rijdt. Het is niets ernstig: je XM ‘leeft’!!
Constant een ‘sis’ horen lijkt mij ietwat ernstiger. Dan zou ik vooral de voorraadbol even checken.
Se concentrer sur l’essentiel