Goedenmiddag allemaal,
Sinds 1 week heb ik een ZX furore van eind 1993.
Rijdt geweldig.
Heb wel een vraagje,
1. Is het normaal dat er zo weinig metertjes zihtbaar zijn op het dashbord?
Ik heb een kilometerteller, een dagteller, een klok, een benzinemeter (die niet werkt).
Verder zie ik bij het omdraaien van de sleuel een olie lampje, een geel lampje met een K erin en een rood lample voor de temeratuur.
Deze lampjes gaan uit als ik de auto start.
Kan dus niet zien hoe warm de motor is.
Nu heb ik hier op het forum wat foto’s bekeken en daar zag hetzelfde dashbord maar helaas alleen zonder dat de motor gestart is.
Weet iemans of het warmtemetertje zichtbaar moet zijn?
Alvast heel erg bedankt.
Xandra
Een koelwatertemperatuurmeter is niet standaard op de modellen uit die tijd. Dus dat klopt!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hoi en welkom.
Bij deze ZX is het goed als er zo weinig mogelijk lampjes zichtbaar zijn tijdens het rijden
Het temperatuurlampje gaat alleen branden als de motor té warm wordt. Je moet er dus maar op vertrouwen dat de temperatuur goed gemeten wordt.
Verder is de Furore en behoorlijke basisuitvoering, daar zitten inderdaad alleen kilometerteller en klok op. Bij duurdere versies zit op de plek van de klok een toerenteller.
Je hebt dus inderdaad ook geen koelwatertemperatuurmeter, oliedruk- en olietemperatuurmeter.
Een koelwatertemperatuurmeter is niet standaard op de modellen uit die tijd. Dus dat klopt!
Harstikke bedankt.
Enig idee hoe ik dan kan zien of de motor warm loopt??
Lijjkt me toch wel fijn om te weten.
Xandra
mkatgert schreef:Hoi en welkom.
Bij deze ZX is het goed als er zo weinig mogelijk lampjes zichtbaar zijn tijdens het rijden
Het temperatuurlampje gaat alleen branden als de motor té warm wordt. Je moet er dus maar op vertrouwen dat de temperatuur goed gemeten wordt.
Verder is de Furore en behoorlijke basisuitvoering, daar zitten inderdaad alleen kilometerteller en klok op. Bij duurdere versies zit op de plek van de klok een toerenteller.
Je hebt dus inderdaad ook geen koelwatertemperatuurmeter, oliedruk- en olietemperatuurmeter.
Dank je!! Dus ik zal moeten vertrouwen dat het allemaal wel goed zit.
Nu heb ik een nieuwe radio erin laten zetten. Vanaf die tijd lekt er water door het lampje in het dak. Er is nl ook een nieuwe antenne op gezet. Kan ik dat zelf gewoon afkitten of is er een andere betere oplossing?
Xandra
Bij een bx heb je zowel een oranje lampje als een rood lampje voor de kvs-temperatuur. Oranje voor veel te warm, rood voor oververhit.
Heb je het idee dat de motor te warm loopt dan? Draait de ventilator bv vaak/constant? Al is dat helemaal geen goede graadmeter hoor.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
xandra47 schreef:
Dank je!! Dus ik zal moeten vertrouwen dat het allemaal wel goed zit.
Nu heb ik een nieuwe radio erin laten zetten. Vanaf die tijd lekt er water door het lampje in het dak. Er is nl ook een nieuwe antenne op gezet. Kan ik dat zelf gewoon afkitten of is er een andere betere oplossing?
Xandra
Dat kan je inderdaad afkitten, maar wie heeft die antenne er opgezet? Ik zou denken dat diegene dat afkitten dan wel mag doen
B_iks schreef:Bij een bx heb je zowel een oranje lampje als een rood lampje voor de kvs-temperatuur. Oranje voor veel te warm, rood voor oververhit.
Heb je het idee dat de motor te warm loopt dan? Draait de ventilator bv vaak/constant? Al is dat helemaal geen goede graadmeter hoor.
Nee hoor, ik heb de ventilator nog niet gehoord. Of het is een hele stille of hij is nog niet aangeslagen. Ik rijd eigenlijk alleen langere afstanden. Toevallig gisteren voor een aantal stoplichten wat langer moeten wachten maar er gingen geen extra lampjes aan. Dus vermoedelijk werkt e.e.a. naar behoren.
Xandra
mkatgert schreef:xandra47 schreef:
Dank je!! Dus ik zal moeten vertrouwen dat het allemaal wel goed zit.
Nu heb ik een nieuwe radio erin laten zetten. Vanaf die tijd lekt er water door het lampje in het dak. Er is nl ook een nieuwe antenne op gezet. Kan ik dat zelf gewoon afkitten of is er een andere betere oplossing?
Xandra
Dat kan je inderdaad afkitten, maar wie heeft die antenne er opgezet? Ik zou denken dat diegene dat afkitten dan wel mag doen
Heb het bij de garage laten doen waar ik de auto gekocht heb.
Daar hebben ze hem helemaal in orde gemaakt en er een nieuwe keuring opgezet. Je zou dus denken dat dit wel goed gebeurt. Maar goed, ik kit hem zelf wel dicht. Kleine moeite, nietwaar.
Xandra
Ben trouwens wel erg blij met dit forum.
Het tanken met deze auto was de eerste keer een drama, benzine liep eruit. Maar ben er via dit forum achter gekomen dat hoewel de tank 56 liter zou moeten kunnen bevatten er eigenlijk maar zo’n 36 liter ingaat!! Sta ik te tanken en maar doortanken!!
Tot de benzine langs mijn voeten liep! Oeps!!
Dat de benzinemeter nioet werkt, helpt niet echt. Rijd dus nu op de dagteller. Ga ervan uit dat ik maximaal 1 op 10 rijdt dus na 500 km maar eens tanken en dan kijken hoeveel erin gaat.
Xandra
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Het blijft bijzonder met die ZX-benzinetanks. Zelfs als je benzinemeter het doet blijft het raar: de eerste 200 km blijft ie maximaal staan, om vervolgens heel snel naar beneden te vallen…
Op zich moet het overigens niet zo moeilijk zijn om je benzinemeter weer werkend te krijgen.
Ik denk overigens dat het verbruik je nog mee gaat vallen als je uitgaat van 1 op 10 Ik reed 1 op 15 in de winter (en had dus ook een Furore).
mkatgert schreef:Het blijft bijzonder met die ZX-benzinetanks. Zelfs als je benzinemeter het doet blijft het raar: de eerste 200 km blijft ie maximaal staan, om vervolgens heel snel naar beneden te vallen…
Op zich moet het overigens niet zo moeilijk zijn om je benzinemeter weer werkend te krijgen.
Ik denk overigens dat het verbruik je nog mee gaat vallen als je uitgaat van 1 op 10 Ik reed 1 op 15 in de winter (en had dus ook een Furore).
Ja, ik vermoed dat het wel wat minder zal zijn dan 1 op 10. Dat hoop ik temninste.
Had jouw Furore ook zoveel speling op de versnellingspook?? Ik heb het gevoel dat ik soep aan het roeren ben als ik schakel!! Hij schakelt okay maar het voelt zo raar. Heb eerder een peugeot gereden en daar is de pook heel strak dus het is even wennen.
Xandra
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
xandra47 schreef:
Had jouw Furore ook zoveel speling op de koppelingpook?? Ik heb het gevoel dat ik soep aan het roeren ben als ik schakel!! Hij schakelt okay maar het voelt zo raar. Heb eerder een peugeot gereden en daar is de pook heel strak dus het is even wennen.
Xandra
Ja, het is een beetje een onduidelijke versnellingsbak. De meeste ZX-bakken zijn niet het toonbeeld van zeker en duidelijk schakelen.
haha, als die van mij in zn 5 ligt kan ik em zo hangen dat het lijkt alsof ie in 1 ligt, dus ja, dat is logisch, motortemperatuur kan je niet zien, behalve dan aan lampjes voor kvs temperatuur (als die kritiek hoog wordt dan gaat ie branden, dan direct je auto aan de kant uiteraard) en ook het olielampje is er gewoon als je een te hete motor krijgt, ook dan uiteraard je auto stilzetten, zal je als het goed is niet gebeuren als je motor genoeg vloeistoffen heeft en als je je motor niet steeds bovenin toeren trapt =)
The Hans Identity schreef:haha, als die van mij in zn 5 ligt kan ik em zo hangen dat het lijkt alsof ie in 1 ligt, dus ja, dat is logisch, motortemperatuur kan je niet zien, behalve dan aan lampjes voor kvs temperatuur (als die kritiek hoog wordt dan gaat ie branden, dan direct je auto aan de kant uiteraard) en ook het olielampje is er gewoon als je een te hete motor krijgt, ook dan uiteraard je auto stilzetten, zal je als het goed is niet gebeuren als je motor genoeg vloeistoffen heeft en als je je motor niet steeds bovenin toeren trapt =)
Tja, ik zal er wel mee leren leven!!
Ik heb hem nog maar kort dus ik rijd zo rustig mogelijk. De motor geeft zelf wel aan wanneer het tijd wordt om te schakelen.
Normaliter ga ik zo rond de 80 km naar zijn 5. Dan blijft de motor rustig doorhummen. Zal wel okay zijn dus.
Het valt me wel op dat je in zijn 3 de bocht doorkan. (niet dat de motir dan goed klinkt)De peugeot sloeg dan af.
Allemaal zaken waar ik aan moet wennen denk ik.
Ik er iets te doen aan de vervelende koortjes die niet in de achterklep willen blijven? Ook de klep zelf loopt niet lekker. Moet hem helemaal omhoog duwen en pas dan blijft hij hangen.
Xandra
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
xandra47 schreef:
Allemaal zaken waar ik aan moet wennen denk ik.
Ik er iets te doen aan de vervelende koortjes die niet in de achterklep willen blijven? Ook de klep zelf loopt niet lekker. Moet hem helemaal omhoog duwen en pas dan blijft hij hangen.Xandra
Die touwtjes zijn gewoon een domme ontwerpfout. Daar heeft elke ZX last van. De achterklep zelf: de gasveren waren bij mij ook niet zo sterk, dus je moet inderdaad lang duwen voor ie open blijft. Misschien dat nieuwe gasveren het beter maken.