Hoe werkt een elektrische koelwatermeter?
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 01 oktober 2007 12:52 AM

Ik zag deze pagina

 

Hoe sluit je die aan?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 oktober 2007 12:58 AM
  [ # 1 ]

staat bij :zonder temp.voeler.  deze kun je los kopen en monteer je ergens in je koelwater circuit.  je trekt een elek. snoertje van je voeler naar je meter en klaar is kees.

De water temp. voeler is een ntc (negatieve temp. coeficient): gaat de temp omhoog dan gaat je weerstand omlaag hetgeen resulteerd in een hogere uitslag van je water temp. meter.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 01 oktober 2007 01:01 AM
  [ # 2 ]

Dus als ik jou goed begrijp kun je gewoon de draadjes van die VDO meter op je bestaande meter knuppen en klaar is kees? Een Visa heeft namelijk een sensor zonder klokje; ik zou daar gewoon de draderij aan vast kunnen maken en het werkt?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 oktober 2007 01:10 AM
  [ # 3 ]

als die visa een sensor in het koelcircuit heeft zitten kun je deze gewoon aan de VDO meter koppelen. als de meet waarden niet overeenkomen kun je nog altijd gaan stoeien met weerstanden om te zorgen dat de waarden wel overeenkomen anders zul je alsnog de sensor moeten vervangen door een andere Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 oktober 2007 01:31 AM
  [ # 4 ]

Je kan de meter niet op de bestaande sensor aansluiten, de bstaande sensor laat een lampje branden boven een bepaalde temperatuur. Als je de meter daarop zou aansluiten zou hij in eerste instantie niets doen en als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt helemaal uitslaan.

Je moet een sensor hebben met een waarde die bij de meter hoort, met het goede formaat en met het juiste schroefdraad. Dan moet je de meter voorzien van spanning, de sensor monteren en een draad van de sensor naar de meter trekken.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 01 oktober 2007 01:33 AM
  [ # 5 ]

waardoor worden die meetwaarden bepaald dan? Hoe is dat het beste aan te pakken? Zo’n Visa sensor is een vrij lompe sensor, dus heeft best wat volume. Zodra we met weerstanden bezig gaan, haak ik af.. niet aan elektriciteit klooien in een auto als je er niet zoveel van afweet..

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 oktober 2007 01:44 AM
  [ # 6 ]
Visa Ventje schreef:

waardoor worden die meetwaarden bepaald dan? Hoe is dat het beste aan te pakken?

nieuwe sensor kopen; je hoeft mbv deze link alleen nog ffff uit te zoeken wat voor schroefdraad je moet hebben:

 

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 oktober 2007 01:47 AM
  [ # 7 ]
Visa Ventje schreef:

waardoor worden die meetwaarden bepaald dan? Hoe is dat het beste aan te pakken? Zo’n Visa sensor is een vrij lompe sensor, dus heeft best wat volume. Zodra we met weerstanden bezig gaan, haak ik af.. niet aan elektriciteit klooien in een auto als je er niet zoveel van afweet..

Je moet een sensor hebben die qua weerstand geschikt is voor de meter, en hij moet in je auto passen. Met weerstanden klooien is geen optie, je moet toch een andere sensor hebben aangezien de sensor die je nu hebt is bedoeld om een lampje te laten branden en niet voor een meter.

Misschien is het makkelijkste om een standaard sensor mee te nemen naar de toko die de gewenste meters verkoopt, en dan zeggen dat je een sensor erbij wil die in het gat past waar de meegebrachte sensor uit komt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 01 oktober 2007 02:11 AM
  [ # 8 ]

Aha, ik heb al een metertje van carpoint maar de adapter om de stift en nog een extra adapter zelf passen niet..  ze zijn er wel die metertjes hoor, maar dan meot je wel goed zoeken.. in ieder geval bedankt mensen

voor de geinteresseerden ik zoek een koelwatertemperatuurmeter met een schroefdraadomtrek van 16,75 mm op het draad zelf gemeten!

gr
niels

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook