Hallo Mensen,
Ik wil iedereen adviseren om af en toe de afwateringsgaten onder de
moterkap te controleren.
Hierbij bedoel ik de 2 knaak grote gaten links en rechts in de goot tussen
motorkap-naad en voorruit.
Zie mijn onderstaand mailtje naar een kennis.
Groetjes Sutrebor.
Maar waarom ik mail is het volgende: onderwerp is WATER.
Ik heb een kleine lekkage in de kofferbak, daaraan heb ik vanmiddag een beetje gewerkt. (wat plaatsen afgekit)
Als test en poetsbeurt ben ik naar de kramer gereden en heb de auto door de wasstraat laten lopen.
In de wasstraat aangekomen bij de droogblazer stroomde het water onder het dashboard uit bij de bijrijders stoel !!!
Ik kon niks doen !!! (niet uitstappen of zo, en de auto ging maar langzaam verder ;-((
Uiteindelijk toch de wasstraat uitgekomen met centimeters water bij de bijrijders plaats.
Met klotsend water (ook onder het dashboard vandaan) ben ik naar huis gereden, hopende op GEEN kortsluiting !!
Gelukkig goed aangekomen.
Meteen de oorzaak opgespoord, en precies wat ik dacht, het was een verstopping bij het voorraam.
Bij de naad van de kofferdeksel en voorruit loopt het water in een soort goot. (daar is meestal ook het ruitensproeier reservoir)
Dit zat vol met centimeters water !!! Met een schroevendraaier de afvoer opgespoord en door geprikt.
Meteen klotste het water onder de auto uit via de weg die het water moest lopen.
Er waren 2 afvoergaten links en rechts ter grote van een flinke rijksdaalder, en allebei waren ze verstopt !!
Toen de losse mat eruit gehaald en de vaste vloerbedekking zo goed mogelijk gedroogd met een dweil.
Daarna het kacheltje (220 V) erop gezet en de hele middag laten lopen.
Het is nu bijna droog, had ik niet gedacht.
Morgenmiddag laat ik het kacheltje er nog eens op los.
Enige troost die ik heb, is dat ik geen lekkage meer in de kofferruimte heb gezien.
Leuk verhaaltje niet ? Ik zie jullie al in de auto zitten met (echt flink) naar binnen stromend water en je kunt niks doen !
p.s. Mijn aanjager doet niks meer, zekeringen OK.
Dus binnenkort uitbouwen en nakijken.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Tja, een bekend punt bij de xm, althans, het was mij al bekend. Maar uiteraard hartelijk dank voor deze tip, als voorkoming van een hoop ellende.
Ik vermoed dat de aanjager gecorrodeerde contacten heeft door het vocht dat erlangs is gelopen. Eruit halen en schoonmaken zal wonderen doen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
Ik vermoed dat de aanjager gecorrodeerde contacten heeft door het vocht dat erlangs is gelopen. Eruit halen en schoonmaken zal wonderen doen.
Hoop het voor hem, als je module van de aanjager kapottus is, is het een ander verhaal, zie ook mijn draad, grumpf, nieuwe is al gauw 132 euro ex…............
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:malle pietje schreef:
Ik vermoed dat de aanjager gecorrodeerde contacten heeft door het vocht dat erlangs is gelopen. Eruit halen en schoonmaken zal wonderen doen.
Hoop het voor hem, als je module van de aanjager kapottus is, is het een ander verhaal, zie ook mijn draad, grumpf, nieuwe is al gauw 132 euro ex…............
En toch is daar ook een ander draadje over dat ik vlak voor mijn wintersport nog uitgebreid heb zitten lezen. Over hoe je de aanjager nieuw leven in kunt blazen.
Kon je er niet 1 van de sloop halen trouwens, even stiekum offtopic…?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
mischien ten overvloede, maar ik loop er net zelf tegenaan.
bij schuifdaken bevinden zich ook afvoerslangen, en dus ook afvoergaten.
het is aan te bevelen om die ook bij tijd en wijle schoon te maken, en te houden..
anders kon je wel eens een plaatselijke wolkbreuk in je auto krijgen
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Wup,
Waar lopen die slangen? Ik heb daar als eens even vluchting naar gekeken (met de gadachte “daar moet toch wel iets lopen?”) maar nog niet gevonden.
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
waar de slangen exact lopen weet ik niet.
bij mijn dak (moet ik eerst een schakelaar scoren) zet ik hem open, en ga dan in de hoeken kijken of ik afvoergaten kan zien.
die blaast ik dan zachtjes uit/schoon/door..
ik zet er met NADRUK geen hogedruk lucht op, want je kunt dan de slang van de aansluiting los blazen.
daarmee dus de weg vrij voor water maken, om je hemel te verzieken.
bij een CX orgineel dak, was er een complete bak tegen de onderkant van het dak geschroeft.
op alle 4 de hoeken van die bak, zaten afvoertuitjes, waaraan de afvoerslangen werden bevestigd.
ze liepen respectivelijk door de A en de D stijlen tot in de paravan voor, en de wielkasten achter.
mvgr wupke
Bij de bx heb ik dat meermalen gedaan, de aansluitpunten op het dakje zijn niet te bereiken, ik heb het zelf gedaan door de bekleding van de A en C stijlen los te halen, een nagetje uit de leidingen te snijden en met een lange ijzerdraad alle derrie aan de boven en onderkant weg te duwen. Daarna het uitgesneden stukje rubber weer terug geplakt met 2-secondenlijm en afgetaped.
Als het nog niet helemaal verstopt zit, werkt kokendheet water met groene zeep trouwens wel heel goed! Nadeel is dat je snel morst en alles naar binnen giet
Oh, en het lijkt me dat het bij de xm vrijwel hetzelfde is!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Euh de naad tussen kofferdeksel en voorruit? Dat moet wel een heel bijzonder model XM zijn. Laten we er maar van uit gaan dat ik ergens overheen gelezen heb
malle pietje schreef:bxbressers schreef:malle pietje schreef:
Ik vermoed dat de aanjager gecorrodeerde contacten heeft door het vocht dat erlangs is gelopen. Eruit halen en schoonmaken zal wonderen doen.
Hoop het voor hem, als je module van de aanjager kapottus is, is het een ander verhaal, zie ook mijn draad, grumpf, nieuwe is al gauw 132 euro ex…............
En toch is daar ook een ander draadje over dat ik vlak voor mijn wintersport nog uitgebreid heb zitten lezen. Over hoe je de aanjager nieuw leven in kunt blazen.
Kon je er niet 1 van de sloop halen trouwens, even stiekum offtopic…?
Malle Pietje heb je een link naar het verhaal van de kapotte aanjager ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
markV624 schreef:malle pietje schreef:bxbressers schreef:malle pietje schreef:
Ik vermoed dat de aanjager gecorrodeerde contacten heeft door het vocht dat erlangs is gelopen. Eruit halen en schoonmaken zal wonderen doen.
Hoop het voor hem, als je module van de aanjager kapottus is, is het een ander verhaal, zie ook mijn draad, grumpf, nieuwe is al gauw 132 euro ex…............
En toch is daar ook een ander draadje over dat ik vlak voor mijn wintersport nog uitgebreid heb zitten lezen. Over hoe je de aanjager nieuw leven in kunt blazen.
Kon je er niet 1 van de sloop halen trouwens, even stiekum offtopic…?
Malle Pietje heb je een link naar het verhaal van de kapotte aanjager ?
Groet ,
Mark
Nee. Ik heb even lopen zoeken maar kan niks meer vinden. Misschien heb jij meer geluk?
Enfin, ik heb dat ding er uiteindelijk niet zelf uitgehaald, maar wel uit elkaar zitten schroeven. Misschien kan ik via een vriendje nog het linkje naar een site vinden voor je, maar een andere van de sloop installeren is natuurlijk ook een optie.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Euh de naad tussen kofferdeksel en voorruit? Dat moet wel een heel bijzonder model XM zijn. Laten we er maar van uit gaan dat ik ergens overheen gelezen heb
Klopt !! Het is een speciale XM, maar de kofferdeksel moet motorkap zijn.
In het verhaaltje is de kofferdeksel de blunder !
Vanmiddag de bekleding onder de aanjager weggehaald, en weer kwam er een stroom(pje) water uit de aanjager.
Na wat piemelen en een boodschapje doen, begon de aanjager opeens
op volle toeren te draaien !!
Ik laat de hele zaak een paar dagen goed uitdrogen, om daarna definitief
aktie te ondernemen.
De aanjager werkt, dus het relaitje kaduuk ?
Ik ben al blij dat de aanjager lekker blaast. (beter volle kracht als niks ! )
Wordt vervolgd, Groetjes Rob.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
FF een vraagje hier over KOFFERBAKLEKKAGE??
De Xm,welke ik gekocht heb,heeft ook een lichte kofferbaklekkage,in de kofferbak links als je achter de XM staat, ongeveer net achter het linkse achterlichtblok is er een plasje van 30 cm,diameter ongeveer!
Nu heb ik de vraag: wat zijn de meeste oorzaken van kofferbaklekkage,bij de XM,type 1?? want ik heb al eens vluchtig gekeken,maar kan niet onmiddelijk iets vaststellen?
Graag ervaringen van kofferbaklekkage XM-rijders.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Elke XM heeft een grote of kleine lekkage van de achterklep….. Zit ‘m in de afdichting
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
vreemd ,want die van mij is droog.
spuit je rubbers eens in met een zuurvrij vaseline of siliconen based product.
dit maakt ze weer zacht en vochtwerend.
daarnaast kan het mischien ook zoiets zijn als met de xantia,, ik heb de bekleding nog niet los gehad, dus ik weet niet of er ook zo’n soortgelijke folie kap op zit,zoals de xantiabreak hem heeft.
ik las laatst wel iets van de afdichting achter de lampunit, daar kwam water langs naar binnen.
mvgr wupke:
Na wat piemelen en een boodschapje doen
Een grote of een kleine?
@ Wup:
Volgens mij lekken vooral de berlines, de breaks hebben er geen last van toch? Die zijn door pure lelijkheid waterafstotend