4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 01 oktober 2007 04:45 PM
  [ # 46 ]

Ziet er goed uit dit schema. Wel zou ik net als Egbert de hydrauliek platen altijd verwijderen zodat je goed kunt zien wat je doet en wat nodig is al is het alleen maar om alles gangbaar te houden wanneer je echt wat aan de hoogteregelaar oid moet doen. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de deuren. Het is niet zoveel werk om de deurbekleding te verwijderen, je kunt dan veel beter zien wat je doet.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 01 oktober 2007 04:50 PM
  [ # 47 ]
kreazyV8wuppo schreef:

is echt een tof stukje,, maar ik zou 1 kantekening willen maken jegens het adviseren van ML…

ML bezit 2 nare bijwerkingen wat mij negatief stemt jegens dit product.

als je het gebruikt ,dan stink je hele auto 2 maanden lang naar dat spul.

daarnaast, als je de auto in de ZON parkeerd, dan komt door de hitte, dezelvde stank weer tevoorschein.

en de 2e nare eigenschap is droogtescheuren, daar waar ML opeenhoopt tijdens aanbrengen, wil zich na verloop van tijd, door uitdroging ,droogtescheuren ontstaan in de ML zelf.

hierdoor komt vocht precies daar waar je het niet wil hebben, in gaten kieren en lasnaden.

ik ben “persoonlijk"meer voorstander van WAXOIL of aanverwante/soortgelijke producten op WAX basis.

voor zover mij bekend is de stankoverlast minder dan met ML, en daarnaast ook eenmalig, dwz het stinkt alleen tijdens ,en een korte periode na aanbrengen.

en ook is de droogfactor /droogtescheuren minder of geen sprake van TOV , “ML”.

mvgr wupke:goed initiatief, ga zo door! Wink

Wat voor producten raad jij aan en/ of waar heb jij goede ervaringen mee, zie ook mijn start-topic !, misschien had jij hierzelf aanvulling voor de te gebruiken producten.

bedankt, Guy

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 oktober 2007 05:17 PM
  [ # 48 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik ben “persoonlijk"meer voorstander van WAXOIL of aanverwante/soortgelijke producten op WAX basis.

wupke:

Lezen guy!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 01 oktober 2007 05:29 PM
  [ # 49 ]
bogaard77 schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

ik ben “persoonlijk"meer voorstander van WAXOIL of aanverwante/soortgelijke producten op WAX basis.

wupke:

Lezen guy!

Dat had ik reeds gezien, alleen vroeg ik mijn af of hij nog ervaring had met meerdere producten?, of iets meer inkan gaan op het waxoyl qua ervaring en het aanbrengen, misschien mijn vraagstelling verkeerd beschreven.

Mijn bedoeling is nl. zoveel gebruikers ervaringen naast elkaar te leggen van verschillende producten, misschien heeft iemand geen prettige ervaringen met een product endergelijke.

Ik dacht altijd dat Waxoyl alleen een beschering was voor je laklaag, nooit geweten dat hun ook een ‘tectyl’ lijn hadden.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 oktober 2007 07:07 PM
  [ # 50 ]

WAXOIL= een product op wax basis, het diend ook verwarmd te worden (+/-35 graden C) alvorens het te verwerken.

ik geloof zelfs dat WAXOIL een merknaam is  

echter ik denk dat aanverwante producten op WAX basis beter zijn dan ML…

de redenen gaf ik al eerder aan.

het voordeel van waxoil is verder , dat bij parkeren in BV de ZON, word de wax weer soepel/zacht, waardoor het zich hernieuwd zet in kieren gaten en lasnaden.

verder heb ik een broertje dood aan alle producten welke dikke soeplagen aan de onderkant van de auto geven.

BITAC ed is gewoon ronduit bagger (scusie de bewoording) maar zo ervaar ik het ..

het is met mate op specifieke plaatsen goed te gebruiken, maar complete bodems en wielkasten volspuiten met dergelijke producten is MIZ eerder nadelig ,en werkt doorroesten van binnenuit alleen maar in de hand.

ik kan het product FERTAN ook aanbevelen, voor behandeling van ligte oppervlakteroest, en of vliegroest in bv holle ruimte’s.

dit is een zogenaamde roestomvormer, (of het echt zo werkt weet ik niet) maar het is een goed product als voorbewerking in holle ruimte’s.

mocht er al roest zijn, al dan niet in kieren gaten of lasnaden, dan word deze middels FERTAN omgevormd.
dit product spuit je /vernevel je in de holle ruimte’s en of je verwerkt het met een kwast(je).
eindresultaat is zwart van kleur.

48 uur later behandel je de holle ruimte’s met een WAX zoals WAXOIL..

die WAX behandeling, herhaal je 1X per jaar, zij het eventjes een wolkje in elke behandelde ruimte te spuiten IPV een VOLLEDIGE (zoals 1e X behandeling).
dit om de wax te voorzien van de benodigde zachtmakers.

een voorbeeld om een Idee te krijgen.

bij een GS verbruik je ongeveer tussen de 10 en 15 liter WAX.

met een nabehandeling gebruik je ongeveer 2 a 3 liter.

verder is er nog een MENIE in de handel , welke op een of andere zuurbasis werkt.
hierdoor etst zich die in de porieen van het staal.
daarna (ik dacht 12 uur) verdwijnt de zuurgraad , hij neutraliseerd zich dus.
dit is een heel fijn product bij het behandelen van lasnaden, en of laswerk,.
de merknaam ben ik even kwijt, maar de betere verfhandel heeft het zeker in zijn schappen liggen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 oktober 2007 07:25 PM
  [ # 51 ]

Even over:

18. Kokerbalken .
De aan de buitenzijde van de kokerbalk gelegen ruimten kun je behandelen door de gaten (die je kunt maken) in de kokerbalkplaten.

Deze beschermplaten verwijder je natuurlijk bij het aanbrengen van Tectyl o.i.d. Kan je ook beter bij de gaten om de koker vol te nevelen Cool

Citroen!

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 01 oktober 2007 07:46 PM
  [ # 52 ]
kreazyV8wuppo schreef:

is echt een tof stukje,, maar ik zou 1 kantekening willen maken jegens het adviseren van ML…

ML bezit 2 nare bijwerkingen wat mij negatief stemt jegens dit product.

als je het gebruikt ,dan stink je hele auto 2 maanden lang naar dat spul.

daarnaast, als je de auto in de ZON parkeerd, dan komt door de hitte, dezelvde stank weer tevoorschein.

en de 2e nare eigenschap is droogtescheuren, daar waar ML opeenhoopt tijdens aanbrengen, wil zich na verloop van tijd, door uitdroging ,droogtescheuren ontstaan in de ML zelf.

Ikzelf heb een tijdje terug het chassis van mn eend met 1,5 liter tectyl ML volgespoten. Zelf vind ik het heerlijk ruiken (past ook bij een eend vind ik) dus dat is voor mij persoonlijk geen bezwaar.

2e nare eigenschap; het opdrogen en scheuren herken ik wat meer. Alhoewel. Het chassis heb ik tectyl ML behandeld gekocht. Na 4 jaar er eens ingekken en tectyl ML zag er nog prima uit. Omdat het nooit kwaad kan dus een herhaling gegeven.

Mn chassis is ook tectyl behandeld aan de buitenkant, dat zit er op vlakke stukken nog prima op, maar bij sommige randen e.d. is het afgebladerd. Dat is dus mijn probleem:

wat nu?
1. helemaal kaal schrobben dat chassis en met RX5 en RX7 behandelen of
2. opnieuw tectyleren met daarbij de kanttekening dat tectyl wel roest tegenhoudt maar ontstane roest niet meer stopt (itt tot RX).

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 01 oktober 2007 10:09 PM
  [ # 53 ]

•Tectyl ML vind ik lekker ruiken, maar dat komt waarschijnlijk omdat je een blij gevoel hebt nadat de klus van het tectyleren achter de rug is en je weer lekker met je DS naar huis zweeft. Daarnaast heb ik er veel voor over dat dit ding niet (zo snel) roest…
•Over de droogtescheuren heb ik al het een en ander geschreven op mijn website bij “Richtlijnen”. En vooral UBC (Under body coating) raad ik ook af. Ook voor de bodem en zeker nooit gebruiken in holle ruimten. Tectyl ML blijft toch echt wel een hele tijd soepel, eventueel kun je met ML behandelde ruimten inspuiten met motorolie. Ik heb ook vaak ML gemengd met motorolie.
•Ik zal bij “Richtlijnen” vermelden dat het verstandig is de beplating van de ruimten naast de kokerbalken (drempelbalken), de vier ruimten achter de hydrauliekplaten en de deurbekleding af en toe te verwijderen. Zodoende kun je deze ruimten controleren, reinigen en goed met HRV behandelen.
Tevens kun je door de gaten bij de “lipjes” waar de drempelplaten aan geschroefd zijn de kokerbalken behandelen.
•Voor een hele DS gebruik ik ongeveer drie liter HRV.

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 01 oktober 2007 11:28 PM
  [ # 54 ]

Wellicht zou je ook eens ‘onderzoek’ kunnen doen naar RX5, RX7 en RX10. Eigenlijk nog geen negatieve verhalen over gelezen.

Bij mn chassis heeft het geen zin om op sommige goede delen het tectyl weg te borsten om het vervolgens met RX5 te behandelen. Op sommige (minder goede) plekken zal ik dat wel doen en behandelen met RX5 en RX10. Daar waar RX5 over het tectyl komt lijkt me dat geen enkel probleem. Want ik hoorde vandaag dat je Tectyl weer soepel kunt maken door er (afgewerkte) motorolie over te smeren.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 02 oktober 2007 01:19 AM
  [ # 55 ]
kreazyV8wuppo schreef:

WAXOIL= een product op wax basis, het diend ook verwarmd te worden (+/-35 graden C) alvorens het te verwerken.

ik geloof zelfs dat WAXOIL een merknaam is  

echter ik denk dat aanverwante producten op WAX basis beter zijn dan ML…

de redenen gaf ik al eerder aan.

het voordeel van waxoil is verder , dat bij parkeren in BV de ZON, word de wax weer soepel/zacht, waardoor het zich hernieuwd zet in kieren gaten en lasnaden.

verder heb ik een broertje dood aan alle producten welke dikke soeplagen aan de onderkant van de auto geven.

BITAC ed is gewoon ronduit bagger (scusie de bewoording) maar zo ervaar ik het ..

het is met mate op specifieke plaatsen goed te gebruiken, maar complete bodems en wielkasten volspuiten met dergelijke producten is MIZ eerder nadelig ,en werkt doorroesten van binnenuit alleen maar in de hand.

ik kan het product FERTAN ook aanbevelen, voor behandeling van ligte oppervlakteroest, en of vliegroest in bv holle ruimte’s.

dit is een zogenaamde roestomvormer, (of het echt zo werkt weet ik niet) maar het is een goed product als voorbewerking in holle ruimte’s.

mocht er al roest zijn, al dan niet in kieren gaten of lasnaden, dan word deze middels FERTAN omgevormd.
dit product spuit je /vernevel je in de holle ruimte’s en of je verwerkt het met een kwast(je).
eindresultaat is zwart van kleur.

48 uur later behandel je de holle ruimte’s met een WAX zoals WAXOIL..

die WAX behandeling, herhaal je 1X per jaar, zij het eventjes een wolkje in elke behandelde ruimte te spuiten IPV een VOLLEDIGE (zoals 1e X behandeling).
dit om de wax te voorzien van de benodigde zachtmakers.

een voorbeeld om een Idee te krijgen.

bij een GS verbruik je ongeveer tussen de 10 en 15 liter WAX.

met een nabehandeling gebruik je ongeveer 2 a 3 liter.

verder is er nog een MENIE in de handel , welke op een of andere zuurbasis werkt.
hierdoor etst zich die in de porieen van het staal.
daarna (ik dacht 12 uur) verdwijnt de zuurgraad , hij neutraliseerd zich dus.
dit is een heel fijn product bij het behandelen van lasnaden, en of laswerk,.
de merknaam ben ik even kwijt, maar de betere verfhandel heeft het zeker in zijn schappen liggen.

mvgr wupke Wink

wederom bedankt voor de uitleg en diepte gang !, Guy

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 02 oktober 2007 01:23 AM
  [ # 56 ]

Wat mijn verbaasd is dat er nog niemand heeft gereageerd over de RX* producten daar waar de grotere BEKENDE tectyleer bedrijven hier wel mee werken, en zelfs keurmerken mee afgeven.

Ik heb in mijn omgeving ook een rond gevraagd maar daar kom je ook steeds terug op de waxoyl idd. wat mijn voorheen alleen bekend was als extra laag op je lak (werk in de autowas wereld).

Nogmaald bedankt allen voor de input op dit onderwerp!, ik denk dat ik en andere hierin erg veel informatie kunnen halen over het tectyleren en bescheren van de auto !

Guy

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 02 oktober 2007 02:09 AM
  [ # 57 ]

Aardig of wellicht beter en bovenal vreemd dat niemand een woord rept over ““mike sanders”. Dit spul is al diverse malen winnaar geweest in duitsland als zijnde het beste anti-roest middel dat er is. Het is spul op een was-basis (ruikt enigszins naar bijenwas). Een probleem is wel de verwerkbaarheid. De was moet eerst tot circa 90 graden worden verhit alvorens het met een spuit kan worden aangebracht,, het heeft goede kruipeigenschappen en blijft jaren soepel.  Je kunt het zelfs op de onderzijde van de auto aanbrengen, alleen je zult dan binnen het halve jaar weer met de kwast of spuit aan de slag moeten.

teveel citroenen

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 02 oktober 2007 02:13 AM
  [ # 58 ]
lupolo schreef:

Wat mijn verbaasd is dat er nog niemand heeft gereageerd over de RX* producten daar waar de grotere BEKENDE tectyleer bedrijven hier wel mee werken, en zelfs keurmerken mee afgeven.

Guy, ik vind persoonlijk de discussie over welk middel je het beste kunt gebruiken niet zo interessant en niet zo zinvol. Deze middelen zullen beslist in meer of mindere mate roest voor een deel kunnen omvormen.
Belangrijk vind ik dat je zo degelijk mogelijk alle roestgevoelige (holle) delen van de DS behandelt met een olie-achtigmiddel dat lange tijd vochtig/kleverig blijft. Dat zou in combinatie kunnen met een roest-omvormend middel.

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 02 oktober 2007 11:26 AM
  [ # 59 ]
Frank Selen schreef:
lupolo schreef:

Wat mijn verbaasd is dat er nog niemand heeft gereageerd over de RX* producten daar waar de grotere BEKENDE tectyleer bedrijven hier wel mee werken, en zelfs keurmerken mee afgeven.

Guy, ik vind persoonlijk de discussie over welk middel je het beste kunt gebruiken niet zo interessant en niet zo zinvol. Deze middelen zullen beslist in meer of mindere mate roest voor een deel kunnen omvormen.
Belangrijk vind ik dat je zo degelijk mogelijk alle roestgevoelige (holle) delen van de DS behandelt met een olie-achtigmiddel dat lange tijd vochtig/kleverig blijft. Dat zou in combinatie kunnen met een roest-omvormend middel.

Daar moet ik je gelijk ingeven!.

Daar rest mijn nog een vraag over het bijbehandelen na een behandeling (dus na x-jaar) .. dient het oude olie dan verwijderd te worden of is extra olie toevoegen afdoende ?, aangezien er aan olie vuil endergelijk blijft ‘plakken’.

Guy

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 02 oktober 2007 11:40 AM
  [ # 60 ]
wim schreef:

Aardig of wellicht beter en bovenal vreemd dat niemand een woord rept over ““mike sanders”. Dit spul is al diverse malen winnaar geweest in duitsland als zijnde het beste anti-roest middel dat er is. Het is spul op een was-basis (ruikt enigszins naar bijenwas). Een probleem is wel de verwerkbaarheid. De was moet eerst tot circa 90 graden worden verhit alvorens het met een spuit kan worden aangebracht,, het heeft goede kruipeigenschappen en blijft jaren soepel.  Je kunt het zelfs op de onderzijde van de auto aanbrengen, alleen je zult dan binnen het halve jaar weer met de kwast of spuit aan de slag moeten.

Op internet lees ik idd. ook erg goede reacties hierop !, zoals ik het begrip is het op een vet basis, hierbij een Nederlandse topic:
http://www.f27.parsimony.net/forum66185/messages/2407.htm

Importeur in NL:
Service station Peter van der Pols
Binnenweg 27
2121 GV Bennebroek
tel. 06-43233916

Ik ga hier eens verder induiken (Mike Sanders Wax).

Profiel  
 
 
4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook