De laatste dagen wordt ik geplaagd door een af en toe weigerende startmotor. Een paar beschaafde tikjes met een doppensetverlengstuk en hij doet het weer een tijdje. Dan zou je denken aan versleten koolborstels, maar dan zou je nog wel een klik van het startrelais moeten horen. Als ik de sleutel in de startstand zet gebeurt er helemaal niets, ook geen klik!
De accu is in orde, spanning onbelast 12,6 à 12,7 V, laadspanning 14 V. Als ik even een draad leg van kleine aansluiting startrelais naar pluspool accu gebeurt er ook niets. Aan de vonkjes te zien wordt er wel stroom afgenomen. Het probleem lijkt dan ook in het startrelais te zitten, maar hoe kan het dan dat een tikje met een hamer een tijdelijke oplossing geeft? Hoe los ik dit op?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Keezx schreef:Ligt voor de hand dat het startrelais bijft hangen door vervuiling of slijtage,
demonteren en schoonmaken helpt meestal wel een tidje.
Ha, bedankt, zoiets vermoedde ik al, maar nu weet ik zeker dat ik hem eerst uit elkaar draai voordat ik eventueel achter een andere aan ga.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
een startmotor van een 2 ltr Xantia past ook.
voor 15 euro heb je er 1 op de sloop.
maar idd je startrelais schoonmaken kan ook..
mvgr wupke:overigens alle type met de 1,6/1,8/2,0 motor van peug tot citroen hebben dezelvde startmotor…(wel ff je oude erlangs houden dat je zeker weet dat je de goeie hebt)..mijn XM start met een Xantia
kreazyV8wuppo schreef:)..mijn XM start met een Xantia
Goeie sleepkabels gebruik jij dan…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!