Goedemiddag samen op deze ietwat sombere zaterdag.
Na een klein halfjaartje gereden te hebben in m’n DS begin ik steeds meer de 5e versnelling te missen. Er zit nu een 4-bak in en dat rijd ook fijn maar zit er aan te denken om er een 5-bak in te zetten.
Mijn vraag is dus of iemand er 1 heeft staan of weet iemand die er 1 in de aanbieding heeft
Groeten,
Nick
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat wordt een moeilijk verhaal. Als iemand er al een aanbiedt kan je nooit weten hoe goed of slecht die is. De enige manier is inbouwen.
Of je koopt een gereviseerde bij Harry Martens maar dat kost wel geld.
Verder scheelt het maar 250 RPM dacht ik…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van 4-bak naar 5-bak? Leuk idee, maar….
De 5-bakken zijn afgeleid van de 4-bak, hebben een extra tandwielgroep in een huis tegen de 4-bak aangebouwd. Die extra tandwielgroep wordt vaak minder goed gesmeerd, waardoor je extra geluidsproduktie (janken) krijgt.
Kortom: Spaar je de moeite en blijf lekker met je 4-bak rijden
Als je een gereviseerde bak koopt loop je dat risico natuurlijk niet (mits goed gereviseerd), maar dat kost wat, zoals Bogaard schrijft.
Citroen!
Dus het verschil tussen 4 en 5 versnellingen is niet zo groot? Ik dacht dat iedereen ongeveer wel een 5-bak erin had en dat het nog wel snelheid scheelt en minder verbruik. Zoals ik al zei, een 4 bak is ook niet verkeerd alleen op de snelweg mis ik hem nog wel eens…
groeten, Nick
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. En ik mis de 6de versnelling. Een DS maakt nu eenmaal herrie als je hard(er) wil rijden dan 100.
Een zuinige DS is een 1900 4 bak. met een kleine carbu.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben toch reuze tevreden van mn 5 bak, veel gemoedelijker rijden, vooral op snelheid dan. Ik zal vast een goede okkazie gedaan hebben want van extra herrie in zn 5 is geen spraken.
Of het nu scheelt in verbruik zou ik niet zeggen, je gaat gewoon tegen 140km/u ipv 110
Op zich heb ik ook een kleine carburateur, zo’n 1 die op 1 plaats de cilinderkop in gaat, van het merk solex en een kleine 2 liter motor. Ik had even de link bekeken en met 2500rpm zit ik ook op 80kmph en 4000rpm op de 120kmph ongeveer.
Met veel lange afstanden rijd ze ongeveer 1:11/12
Het is wel een leuk ideetje inderdaad maar houd het denk ik toch maar zo want nu werkt alles nog prima en met dat soort projecten kom je altijd weer fijne probleempjes/uitdagingen tegen:)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Smakman schreef:Op zich heb ik ook een kleine carburateur, zo’n 1 die op 1 plaats de cilinderkop in gaat, van het merk solex en een kleine 2 liter motor. Ik had even de link bekeken en met 2500rpm zit ik ook op 80kmph en 4000rpm op de 120kmph ongeveer.
Met veel lange afstanden rijd ze ongeveer 1:11/12Het is wel een leuk ideetje inderdaad maar houd het denk ik toch maar zo want nu werkt alles nog prima en met dat soort projecten kom je altijd weer fijne probleempjes/uitdagingen tegen:)
Juist. Ik heb een 2300 5 bak die niet origineel bij elkar horen. De koppeling is nooit meer helemaal goed gaan werken. ( komt maar net vrij, hoewel alles nieuw is. NOS!)
Op de lange afstand rijdt ik 130 verbruik 1 op 8…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>