Ik reserveer mn herfstvakantie wel weer
Ouwe mopperkont
Uhhh, kan bij een XM de bak er niet los uit? Lekker is dat.
De BE bakken bij de XM wel volgens mij, maar de ME bakken niet.
Ouwe mopperkont
Nou, gister nieuwe koppeling opgehaald, weer 255 euro lichter. Nou ga ik morgen de oude bak eens open proberen te peuteren om te kijken waar de ringen (horen) te zitten. Ik heb de 5e versnelling al los en wat bouten aan de buitenkant, maar ergens lijkt de bak nog te hangen. Moet de schakelstang die de vorken bediend ook nog eruit of zitten er ergens verstopte borgringen ?
Ik kan de middelste helft (bel-house - midden - 5e versnellingskap) maar paar millimeter loskrijgen.
Ouwe mopperkont
niet toevallig ergens een borgpin in een van de assen/schakelassen?
mvgr wupke
Ik heb zon vermoeden
Dan zal ik meteen even foto maken voor jou, kijken of jeje nog kan herinneren waar die ringen horen te zitten
Ouwe mopperkont
Motor is eruit, was met 4 uurtjes klaar met alles losmaken, daarna even half uurtje frutten met de aicro en een motortakel en het lag er allemaal uit.
De koppeling zat vol met vet en versnellingsbak olie. Echter is de versnellingsbak waarschijnlijk ook gaar omdat er weer vijzel in de olie zat (kopje van de bout zal vol). Dus ik hoop nu ergens binnen deze week nog een versnellingsbak te vinden
Ouwe mopperkont
drop beide bakken hier ff neer, en ik bouw een mooie nieuwe voor je…
en je praat over vijlsel, in welke mate?
het is nm normaal dat er wat vijlsel aan die magneet blijft plakken..
mvgr wupke:
Het hele kopje zat helemaal vol, niet een paar stukjes. Moet wel bij gezegt worden dat de bak denk ik meer dan een jaar (jaren?) heeft stilgelegen.
Ik weet niet of die bakken wat waar zijn:
De 1e heb ik al deels uit elkaar liggen, had ook veel vijzel en had zelfs een stukje tand in de olie em begon heel erg te zoemen/brommen onder belasting en gaf een beetje gerinkel zelfs. De 2e lekt dus aardig, en heeft nu ook vijzel in de olie.
Ouwe mopperkont
Hmm,, kan wezen dat er its niet goed zit in de bak, kan ook losse troep zijn welke met de verse olie eruit is gewandeld..
maar met 2 bakken zou het gek moeten gaan of er niet 1 mooie van te maken is, al dan niet met een paar nieuwe onderdelen.
mvgr wupke
De 2 bakken liggen nu bij de versnellingsbak dokter. Het lijkt wel een soap
Ouwe mopperkont
Mathijs pas even je topic titel aan, je koppeling dekt de lading niet meer.
afijn, de bakken van Mathijs liggen in stukjes.
zo morgenochtend ff belronde doen voor een bakje lagers, en een prise as keerring ..
na de belronde plof ik alles in de spoelbak, en als ik overmorgen de onderdelen heb schroef ik de bak in elkaar.
met wat mazzel heb ik zelfs morgen alle onderdelen in de middag, maar we zullen zien.
wat pic’s van de ME 5/T bak..
en de rest staat hier. let even op dat het pic’s zijn van beide bakken..
mvgr wupke:die de hoofdlagers + keerringen vervangt, dan kan Mathijs weer lekker koersen, de synchro’s van de 1e bak worden gebruikt, want die zijn het beste
Ik ben superblij als alles straks weer werkt. hoe zat het met de maatvoering van die bak die nog dichtzat? was die wel 42mm?
Ga ik morgen nog even wat ringen regelen voor de hydroliek, kan alles weer in elkaar
(ook stom, ik heb nog 2 nieuwe plastic bussen liggen waar die gaffel in komt)
Ouwe mopperkont
je 2e bak klopt wel qua maatvoering.
nu word het dus een kwestie van de beste synchromesche’s bij elkaar zoeken, de lagers wisselen, dichtbouten en de keerringen zetten, en voor het opbouwen, even de priseas keerring erin drukken..
mvgr wupke
NB als je de foto van de keerring pakt (1e pic) en die op mn mijn album selcteert, vervolgens opslaan ,en dan vergroot, kun je de maten zien..
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Jeez wup,
Soms ben je gewoon te handig, weet je dat?
Je verbaast me altijd weer. Fantastisch gewoon.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc